نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: سوال در مورد اقتصاد خرد

  1. Top | #1
    امتیازها: 12, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 23%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 38
    فعالیت کل: 0%

    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضویت
    10746
    عنوان کاربر
    Junior Member
    میانگین پست در روز
    0.00
    نوشته ها
    1
    امتیازها
    12
    سطح
    1
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست

    Exclamation سوال در مورد اقتصاد خرد


     
    با سلام



    با توجه به قانون کشش قیمتی تقاضا، اگر کالایی کم کشش باشد و قیمت آن مثلا 50 درصد کاهش یابد، مقدار افزایش تقاضا برای آن کالا ممکن است 20 درصد یا کمتر باشد.
    با توجه به اینکه کالای کم کشش کالایی است که جانشین ندارد، برای مثال در کشور ما که صنعت خودرو در شرایط رقابتی نیست و تقریبا میتوان گفت که انحصاری ( در انحصار چند شرکت محدود) است، اگر قیمت یک خودرو 50 درصد کاهش یابد،
    میتوان پیش بینی کرد که میزان تقتضا شاید بیش از 50 درصد افزایش یابد، سوال بنده این است که در چنین شرایطی آیا قانون کشش نقض نمی شود؟

  2. Top | #2
    امتیازها: 170, سطح: 3
    تمام شدن سطح: 40%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 30
    فعالیت کل: 0%
    دستاوردها:
    31 days registeredOverdrive100 Experience PointsCreated Album pictures

    تاریخ عضویت
    Dec 2012
    شماره عضویت
    1813
    عنوان کاربر
    Member
    میانگین پست در روز
    0.03
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    43
    امتیازها
    170
    سطح
    3
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 18 بار در 14 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط gholy1234 نمایش پست ها
    با سلام

    با توجه به قانون کشش قیمتی تقاضا، اگر کالایی کم کشش باشد و قیمت آن مثلا 50 درصد کاهش یابد، مقدار افزایش تقاضا برای آن کالا ممکن است 20 درصد یا کمتر باشد.
    با توجه به اینکه کالای کم کشش کالایی است که جانشین ندارد، برای مثال در کشور ما که صنعت خودرو در شرایط رقابتی نیست و تقریبا میتوان گفت که انحصاری ( در انحصار چند شرکت محدود) است، اگر قیمت یک خودرو 50 درصد کاهش یابد،
    میتوان پیش بینی کرد که میزان تقتضا شاید بیش از 50 درصد افزایش یابد، سوال بنده این است که در چنین شرایطی آیا قانون کشش نقض نمی شود؟
    سلام
    کم کشش یعنی اینکه تغییرات مقدار تقاضا در مقابل تغییرات قیمت کمتر باشد. این کالاها جزو کالاهای ضروری یا غیر قابل جانشین می باشند. در غیر این صورت با افزایش قیمت می توانند آن را از سبد خود حذف کنند و یا اینکه به کالای مشابه مراجعه کنند.
    تغییر قیمت دو اثر دارد. اول اثر درآمدی و دوم اثر جانشینی. بنابراین علاوه بر قیمت کالا به میزان درآمدی فرد نیز بستگی دارد.
    در مورد اتومبیل انتخاب اول خانوارها، خرید اتومبیل و یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.
    در وهله بعدی اگر بخواهند اتومبیل بخرند، انتخاب میان اتومبیل داخلی و خارجی است. در این بخش می توان گفت که رقابت انحصاری وجود دارد.
    اگر در کشور ما خانوارها را به دو دسته تقسیم کنیم. 1- با قدرت خرید اتومبیل 2- فاقد قدرت خرید اتومبیل
    برای گروه اول با کاهش قیمت 50 درصدی، به دلیل کم کشش بودن کالا، میزان خرید کمتر از 50 درصد رشد می کند. این افراد اتومبیل داخلی را جایگزین اتومبیل خارجی می کنند.
    اما برای گروه دوم، به دلیل کاهش قیمت، اثر درآمدی ممکن است بسیاری از مردم را به خرید اتومبیل به جای استفاده از حمل و نقل عمومی سوق می دهد. بنابراین انتقال از عدم خرید به خرید اتومبیل است.
    سر جمع دو مورد کشش کل تقاضا را نشان می دهد که ممکن است بیش از واحد باشد.
    بنابراین انحصاری بودن خوردو باعث افزایش قیمت شده است و بخشی از تقاضا موثر را کاهش داده است که با کاهش آن می تواند این موضوع مرتفع شود. البته اگر کاهش قیمت زیاد باشد و توان خرید وسیع برای افراد گروه 2 ایجاد کند. این موضوع را با کاهش*های جزئی نمی توان دید.
    به دلیل غالب بودن اثر درآمدی در کاهش قیمت*های شدید، این موضوع تناقضی در تئوری ایجاد نمی کند.

  3. کاربر مقابل پست mm_keshavarz عزیز را پسندیده است:

    mosaddeghi (09-23-2014)

  4. Top | #3
    امتیازها: 170, سطح: 3
    تمام شدن سطح: 40%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 30
    فعالیت کل: 0%
    دستاوردها:
    31 days registeredOverdrive100 Experience PointsCreated Album pictures

    تاریخ عضویت
    Dec 2012
    شماره عضویت
    1813
    عنوان کاربر
    Member
    میانگین پست در روز
    0.03
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    43
    امتیازها
    170
    سطح
    3
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 18 بار در 14 پست

    نکته تکمیلی

    نکته تکمیلی اینکه
    کشش قیمتی در سطوح مختلف قیمت و مقدار متفاوت است. به این معنی که در قیمت های بالا به دلیل نسبت قیمت به مقدار بالا، مقدار کشش قیمت زیاد و در سطوح قیمتی پایین، کشش قیمتی کم است.
    کاهش قیمت زیاد ممکن است کشش قیمت را بیش از یک کند در حالی که در سطوح بالای قیمت این مقدار کمتر از یک باشد.

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
به ما امتیاز دهید