اعلام آخرین مهلت تکمیل اطلاعات مسکن ملی

به گزارش دکترای اقتصاد، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: متقاضیان مسکن ملی تا 31 شهریور ماه برای تکمیل اطلاعات در سامانه مهلت دارند.

اعلام آخرین مهلت تکمیل اطلاعات مسکن ملی

جهت دریافت خدمات درب ورودی ساختمان ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا، پروانه اصلانی با اشاره به اینکه برای پرداخت وام ودیعه مسکن به متقاضیان واجد شرایط سه مدل طراحی شده است، گفت: چنانچه متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن بخواهد تسهیلات یکساله دریافت کند صرفا می تواند یک دوازدهم سود را به بانک بپردازد به جای اینکه اصل سود را بپردازد و بعد از یکسال باید اصل تسهیلات را به بانک برگرداند. رقم سودی که این متقاضیان ماهانه پرداخت می نمایند 540 هزار تومان است.

اصلانی ادامه داد: رقم 15 میلیون تومانی ودیعه مسکن در شهرهای کوچک رقمی یاری نماینده برای مستاجران است و می تواند به آنها در شرایط کنونی یاری کند.

وی گفت: افرادی که یکسال ودیعه را دریافت می نمایند و توان پرداخت اصل و سود وام را ندارند، بعد از گذشت یکسال می توانند وام را برگردانند و این بازگرداندن به شکل تقسیطی و در مدت زمان طولانی انجام خواهد شد. در این روش، فرد وام را نگه می دارد و در 60 ماه طی پنج سال قسط وام را با سود 12 درصد می پردازد و بعد از 5 سال نیز اصل تسهیلات برای خود فرد است.

اصلانی روش هایی که در پرداخت اصل تسهیلات و وام ودیعه مسکن طراحی شده است را روش های دولت برای یاری به مستاجران برشمرد. به گفته وی، افرادی که می خواهند وام 30 میلیون تومانی ودیعه مسکن دریافت نمایند می تواند تقسیط 36 ماهه داشته باشند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن توضیح داد: قانون ساماندهی صراحت دارد که وام ودیعه مسکن به متاهلان تعلق می گیرد و درعین حال به بانوان سرپرست خانوار و بانوان مجردی که بالای 35 سال سن دارند نیز تعلق می گیرد. بقیه افراد شامل این وام نمی شوند.

اصلانی همچنین اظهار داشت: کلیه اجاره نامه هایی که از اول فرودین 99 امضا شده اند می توانند از این تسهیلات ودیعه مسکن استفاده نمایند. بنابراین اگر در سال جدید اجاره نامه هایی تنظیم شده باشد می توانند از این تسهیلات استفاده نمایند.

وی گفت: در دستورالعملی که بانک مرکزی به کلیه بانک ها ابلاع کرد، وام های زیر 30 میلیون تومان احتیاج به آوردن ضامن ندارند و فقط با چک و سفته متقاضی قابل پرداخت است. برای افراد معرفی شده توسط کمیته امداد و بهزیستی اساسا احتیاجی به ضامن نیست. همچنین، راجع به پرداخت ودیعه مسکن، پنج سال سکونت لحاظ نمی گردد.

آدینه 21 شهریور سرانجام مهلت تکمیل اطلاعات حائزان شرایط اقدام ملی مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در مورد طرح اقدام ملی مسکن نیز شرحاتی را ارایه کرد و گفت: متقاضیان حائز شرایط مسکن ملی که در سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام نموده و حائز شرایط شناخته شدند تا آدینه شب 21 شهریورماه فرصت دارند به سامانه اقدام ملی مسکن به نشانی tem.mrud.ir مراجعه و اطلاعات خود را تکمیل و بانک خود را انتخاب نمایند.

اصلانی ادامه داد: متقاضیانی که به سامانه مراجعه نموده، اطلاعات خود را تکمیل و شعب بانک خود را انتخاب می نمایند به سرعت معین تکلیف شده و منابع ودیعه مسکن در اختیارشان قرار خواهد گرفت. بعد از آنکه افراد به سامانه مراجعه و بانک خود را انتخاب کردند در کارتابل بانک قرار می گیرند. در این شرایط از سوی بانک برای آنها پیامکی ارسال می گردد و به شعب بانکی مراجعه می نمایند و تشکیل پرونده می دهند و در فرآیند پرداخت تسهیلات قرار می گیرند.

70 هزار نفر متقاضی مسکن ملی اطلاعات خود را تکمیل کردند

وی یادآور شد: ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در دو مرحله انجام و برای آنکه فرصت ثبت نام از دست نرود و همچنین در ایام کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی گردد، ثبت نام به شکل پیامکی و اینترنتی برنامه ریزی شد. از حدود 2 میلیون و 300 هزار نفری که ثبت نام کردند، بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر کد ملی صحیح را ارسال کردند و از این تعداد 337 هزار نفر حائز شرایط شناخته و معرفی شدند تا تشکیل پرونده داده و بانک خود را انتخاب نمایندکه بر اساس آمار حدود 70 هزار نفر وارد سامانه شده و شعب بانک خود را انتخاب کردند.

اصلانی گفت: برای افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی بودند و سهیمه داشتند، پالایشی انجام نشد و ملاک معرفی کمیته امداد و سازمان بهزیستی بود که در این خصوص، افراد و اسامی که توسط کمیته امداد و سازمان بهزیستی بودند مستقیما به بانک معرفی شدند و البته سقف وام این افراد همان چیزی بود که کمیته امداد و سازمان بهزیستی اظهار داشت.

وی گفت: برای افرادی که جا ماندند فرصت اعتراض است و حتما رسیدگی خواهد شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن توضیح داد: امتیاز مسکن ملی قابل خرید و فروش نیست و غیرقانونی است.

وی با اشاره به اینکه فرصت اعتراض و رسیدگی به اعتراض های متقاضیان اقدام ملی مسکن تا سرانجام شهریور معین شده است، در مورد تامین زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت: به طور کلی در کلانشهرها محدودیت تامین زمین وجود دارد و به همین دلیل در کلانشهرها، در شهرهای جدید تامین زمین شد و این شیوه در باره تهران نیز مصداق پیدا کرد.

اصلانی ادامه داد: با توجه به آنکه احتیاج شهر تهران برای تامین مسکن قابل ملاحظه است و مترویی برای شهر هشتگرد راه اندازی شد، بخشی از ظرفیت شهر جدید هشتگرد نیز برای مسکن ملی شهر تهران اختصاص یافت. در استان تهران در حدود 13 شهرستان استان تهران، زمین تامین شد و ثبت نام ها انجام شد. برای خود شهر تهران، شهرهای جدید ایوانکی، پردیس، پرند و هشتگرد جانمایی شد.

افتتاح حساب بیش از 60 هزار نفر متقاضی مسکن ملی در بانک

وی شرح داد: تقریبا از 470 هزار نفری که حائز شرایط دریافت مسکن ملی شناخته شدند، حدود 60 هزار نفر افتتاح حساب کردند و نزدیک به 40 هزار نفر نیز پول واریز کردند. تقریبا حدود به یک میلیارد و 600 میلیون تومان پول واریز شده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن یادآور شد: به متقاضیان تا 30 شهریور پیامک واریز وجه به حساب مسدودی بانک ارسال می گردد که متقاضیان بعد از دریافت پیامک 15 روز فرصت دارند تا آورده خود را واریز نمایند. در غیر این صورت در این مرحله، حذف خواهند شد.

اصلانی گفت: سیاستگذاری در طرح اقدام ملی مسکن به این شیوه است که واحدها به گونه ای احداث شوند که قابل دسترسی برای قشر وسیعی باشد. هم اکنون قراردادهایی را با انبوه سازان به امضا رسانده ایم که واحدهای مسکونی ملی با متری 2 میلیون و 700 هزار تومان احداث می گردد. این در قیاس با بازار آزاد خیلی کم است. نکته اصلی این است که افراد در این روش، قیمت زمین را یا نمی پردازند و یا به شکل تقسیطی در 10 سال می پردازند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تاکید نمود: اساسا قیمت مسکن که دستیابی به مسکن را برای اقشاری از جامعه غیرقابل دسترس نموده است ناشی از قیمت زمین است. بنابراین پیش بینی این است که یک واحد مسکونی حوالی 300 میلیون تومان درمی آید، 100 متر ناخالص است که حدود 75 تا 80 متر خالص درمی آید. بسته به قواره زمین و متراژ زمین است. هدف این است که واحدهای مسکونی قابل دسترس برای خانوارها فراوری گردد.

اصلانی در عین حال اظهار داشت: همه اطلاعات در سامانه اقدام ملی مسکن قابل ویرایش است به جز چند اطلاعات مهم که شامل شهر مورد تقاضا، کدملی که استعلام بر اساس آن صورت گرفته، و شماره تلفن همراه متقاضی است. به غیر از این سه آیتم بقیه آیتم ها قابل ویرایش است.

وی گفت: مردم اطلاعات را از سامانه اقدام ملی و به وسیله رسانه ها پیگیری نمایند. چنانچه سامانه باز شد و ظرفیت جدیدی ایجاد شد متقاضیان جامانده ثبت نام نمایند.

اصلانی در مورد در اختیار قراردادن زمین های دولتی سایر وزارتخانه ها و ارگان ها به وزارت راه و شهرسازی در مورد فراوری مسکن ملی، گفت: مقرر شده تا زمین های دولتی بر اساس ماده 6 قانون ساماندهی در اختیار وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی تامین مسکن قرار بگیرد تا امکان این تکلیف (تامین مسکن برای اقشار مختلف) محقق گردد. زیرا آنچه که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است زمین است و اگر زمین نداشته باشد نمی تواند تکلیف قانونی تامین مسکن را انجام دهد. ما برای آنکه این اتفاق رخ دهد تفاهم نامه هایی را با دستگاه های اجرایی منعقد کردیم تا زمین ها را در اختیار وزارتخانه راه و شهرسازی قرار دهند.

وی مجدد تاکید نمود: کسانیکه تایید شرایط شدند و پیامک تایید شرایط را گرفتند تا روز آدینه به سامانه مراجعه نمایند و تکیمل درخواست را انجام دهند بانک را انتخاب نمایند تا به سرعت پرداخت وام را انجام دهیم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 489

به "اعلام آخرین مهلت تکمیل اطلاعات مسکن ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آخرین مهلت تکمیل اطلاعات مسکن ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید