توزیع بیمارستانی داروی ایرانی رمدسیویر برای موارد شدید کووید-19

به گزارش دکترای اقتصاد، محققان یکی از شرکت های دانش بنیان به فرمولاسیون فراوری داروی رمدسیویر برای بیماران با علایم شدید کووید-19 دست یافتند که بنا بر سیاست های وزارت بهداشت در حال حاضر این دارو تنها توزیع بیمارستانی دارد.

توزیع بیمارستانی داروی ایرانی رمدسیویر برای موارد شدید کووید-19

دکتر سعید ملکی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه این شرکت در سال 1381 فعالیت خود را شروع کرد، گفت: هدف از تاسیس این شرکت، فراوری داروهای خاص و وارداتی بوده است؛ از این رو توانستیم بسیاری از داروهای وارداتی مورد احتیاج کشور را فراوری کنیم.

ملکی، داروهای فراوری شده در این شرکت را داروهای وارداتی مورد احتیاج برای بیماران مبتلا به بیماری های خاص مانند تالاسمی، سرطان ها و همچنین بعضی از آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد قارچ و ویروس دانست و یادآور شد: از جمله داروهای ضد قارچ و ویروس را می توان به آسیکلوویر تزریقی و وریکونازول اشاره نمود که در حال حاضر به بازار سلامت کشور عرضه شده اند.

وی با اشاره به موفقیت این شرکت در فراوری داروی رمدسیویر اضافه نمود: این دارو قبلا برای درمان بیماری هایی چون سارس و مرس تجویز می شد؛ ولی از آنجایی که در ایران این دو بیماری شیوع نیافت، این دارو به فراوری داخل نرسید.

مجری طرح اضافه نمود: پس از شیوع کرونا ویروس در کشور و متعاقب آن مطالعات نشان داد که این دارو در درمان مبتلایان به این ویروس اثربخش است؛ از این رو به سمت فراوری این دارو رفتیم.

به گفته ملکی، این دارو همزمان با سایر کشورها در ایران به فراوری رسید و وارد بازار دارویی کشور شد.

ملکی، اثرات این دارو بر ویروس کرونا را مشابه اثرات آنتی بیوتیک های باکتریا استاتیک دانست و شرح داد: مکانیزم این دارو در بدن به گونه ای است که از تکثیر و رشد این ویروس در بدن جلوگیری می نماید.

وی ادامه داد: هر دارویی که مانع از رشد ویروس در بدن می گردد، در هر زمانی که فرد مبتلا به آن می گردد، قابل تجویز است.

این محقق یادآور شد: در بسیاری از مبتلایان، کرونا ویروس بدون علامت فرد را درگیر می نماید؛ از این رو در شرایط شیوع این ویروس، سعی می گردد که این دارو برای افرادی تجویز گردد که در مرحله حاد بیماری قرار دارند.

ملکی با تاکید بر اینکه داروی رمدسیویر فراوری شده است، اظهار کرد: فراوری داروی رمدسیویر به محض تایید وزارت بهداشت و درمان در دستور کار این شرکت دانش بنیان نهاده شد و اکنون در حال طی مراحل ثبتی است تا در بیمارستان های کشور به صورت گسترده توزیع گردد.

ملکی خاطر نشان کرد: از آنجایی که این دارو یک داروی ژنریک است، در بیمارانی که علایم حاد این ویروس را داشتند، از این دارو به آنها تجویز شد و نتایج تست های کارآزمایی های بالینی نشان داد که این دارو برای کاهش رشد ویروس ها اثر مثبت داشته است.

وی با بیان اینکه این دارو به طور اختصاصی برای ویروس کرونا فراوری شده است، اضافه نمود: بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، این دارو بیشتر بیمارستانی و برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس که در بیمارستان بستری هستند، تجویز می گردد؛ از این رو سیاست وزارت بهداشت بر توزیع داروخانه ای این دارو نیست.

ملکی خاطر نشان کرد: این دارو مستقیما به داروخانه های بیمارستان ها توزیع می گردد.

این محقق حوزه دارویی با اشاره به تجربیات این شرکت در شرایط شیوع ویروس کرونا و اقدام برای فراوری دارو، تاکید نمود: رفتار ویروس ها در سال های گذشته نشان داد که موتاسیون و جهش های ژنتیکی در ویروس ها زیاد بوده است، به گونه ای که در 20 یا 30 سال گذشته جهان بیماری هایی چون سارس، مرس و ابولا را تجربه کرد، ضمن آنکه ویروس آنفلوآنزا نیز جهش های زیادی داشته که نشان می دهد در سال های آینده انواع جدید از این ویروس را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما هم اگر پایه فراوری داروهای دیگر را از قبل نداشتیم، نمی توانستیم به این سرعت به فراوری داروی رمدسیویر دست یابیم؛ از این رو ضروری است که شرکت های این حوزه فعالیت های علمی و تحقیق و توسعه خود را در زمینه های مختلف افزایش دهند تا اگر در آینده مجددا با چنین چالش هایی در حوزه سلامت روبرو شدیم، آمادگی مقابله با آن را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگاران، در اکتبر سال 2015 مؤسسه پژوهش پزشکی بیماری های عفونی ارتش ایالات متحده آمریکا گفت که نتایج پیش بالینی امیدوارکننده ای به دست آورده اند که ماده دارویی GS-5734 می تواند ویروس ابولا را در میمون های رزوس مهار کند.

ماده دارویی GS-5734 عنوان داروی رمدسیویر (Remdesivir ) است که به عنوان یک داروی ضد ویروس جدید شناخته می گردد. این دارو را شرکت دارویی گیلیاد کشور آمریکا برای درمان بیماری ویروسی ابولا و عفونت های ویروسی ساخت، ولی به تدریج معین شد که این دارو خاصیت ضد ویروسی علیه سایر ویروس های تک رشته ای RNA نظیر ویروس سین سیشیال تنفسی، ویروس خونین، ویروس تب لاسا، ویروس نیپا، ویروس هِـندرا و خانواده کرونا ویروس ها (شامل کروناویروس مرس و سارس)، را دارد.

بر این اساس در زمان شیوع جهانی کرونا ویروس، اداره غذا و داروی آمریکا به داروی رمدسیویر جهت استفاده در درمان موارد شدید کووید-19 در بیمارستان مجوز اضطراری داد و این پروتکل نیز در جهان در حال انجام است.

در ایران نیز، این دارو برای موارد شدید کووید-19 که در بیمارستان ها بستری هستند، تجویز می گردد و از آنجایی که این دارو وارداتی است، محققان و بعضی از شرکت های دانش بنیان نسبت به فراوری این دارو در کشور اقدام کردند. این دارو تنها توزیع بیمارستانی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 531

به "توزیع بیمارستانی داروی ایرانی رمدسیویر برای موارد شدید کووید-19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع بیمارستانی داروی ایرانی رمدسیویر برای موارد شدید کووید-19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید