خبرنگاران صادرات 148میلیون دلار کالا از قم تا اجرای 68 طرح روستایی

به گزارش دکترای اقتصاد، قم - خبرنگاران - صادرات 148 میلیون دلار کالا از گمرکات قم ، اجرای 68 طرح روستایی سال 99، اتصال 100درصد مناطق روستایی قم به شبکه برق و افزایش 97 درصدی ورود خودروها به استان از جمله اخبار هفته گذشته قم بود.

خبرنگاران صادرات 148میلیون دلار کالا از قم تا اجرای 68 طرح روستایی

معرفی 20 گونه جدید گیاهی برای کشت درقم ، لزوم استفاده از ظرفیت قم در استاندارد حلال ،انتخاب کشتی گیران قم برای حضور در رقابت های انتخابی تیم ملی ،تاکید استاندار بر ضرورت تسریع پروژه قطار شهری،شرایط مطلوب کالاهای اساسی درقم،شفاف سازی سیستم مالی دهکمک های قم،رشد 10 درصدی ضریب نفوذ اینترنت پهن باند قم،افزایش 241 درصدی شاغلان واحدهای فناور قم ،فعالیت 4 مرکز اوتیسم در استان از دیگر اخبار هفته گذشته قم است.

صادرات 148 میلیون دلار کالا از گمرکات قم

مدیرکل گمرکات قم گفت: در سال 99، 148 میلیون دلار کالای فراوری شده در استان به وسیله گمرکات قم به بازارهای جهانی صادر شد.

اسفندیار دریکوندی هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اعلام کرد: در همین رابطه 125هزار و 731تن انواع کالا همچون گرانول، محصولات غذایی، کفش و صندل، شمش سرب، مصنوعات مسی، مواد و محصولات پلاستیکی، شیمیایی و هیدروکربن، به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، امارات، هند، پاکستان و ازبکستان صادر شده است.

وی اضافه نمود: در همین مدت، مقدار 54 هزار و 629 تن کالا مانند اجزا و قطعات موتورسیکلت، الیاف اکرولیک، اجزا و قطعات لباسشویی و پکیج و همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی از کشورهایی نظیر چین، هند، ایتالیا، امارات، ترکیه و ژاپن به ارزش 270 میلیون و 861 هزار دلار به وسیله گمرکات استان قم به کشور وارد شده است.

وی ادامه داد: در بخش ترانزیت نیز طی سال گذشته، 81 هزار تن کالا از سایر گمرکات به گمرکات استان قم ترانزیت شده و همکاری مطلوبی میان گمرکات قم با سایر گمرکات کشور برقرار بوده است.

اجرای 68 طرح روستایی سال 99 در قم

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت: 68 طرح زیربنایی روستایی با اعتبار 210 میلیارد ریال طی سال 99 در سطح روستاهای قم به بهره برداری رسید.

سجاد چهرگانی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، درآمد و اشتغال را مهمترین دغدغه روستاییان دانست و اضافه نمود: در کنار توسعه زیرساخت ها و اجرای عملیات زیربنایی در سطح روستاها اگر به اشتغال اهالی روستا توجه نگردد، به طور قطع اهداف توسعه ای در روستاها عملی نخواهد شد.

وی، تکمیل طرح های نیمه تمام را اولویت تخصیص اعتبار در سطح روستاها برشمرد و گفت: اجرای طرح های زیربنایی و توسعه زیرساخت ها در استان باید با موضوع اشتغال و درآمد مردم برنامه ریزی و انجام گردد که رویکرد استان به ویژه در سال های اخیر نیز در همین راستا بوده است.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری قم، ادامه داد: از سال 96 تا 99 اعتباری بالغ بر 223 میلیارد تومان برای اشتغال روستایی به قم تخصیص داده شده است که از این مبلغ، تا کنون حدود 177 میلیارد تومان پرداخت شده است ضمن اینکه امیدواریم با واریز آخرین مرحله پرداختی، تمام این اعتبار تکمیل گردد.

افزایش 97 درصدی ورود خودروها به استان قم

رییس مدیریت اطلاعات راه ها و حمل ونقل جاده ای قم گفت: از 25 اسفندماه پارسال تا 6 فروردین ماه امسال، ورود خودروها به این استان 97 درصد افزایش یافته است.

جواد شاکری هفته گذشته گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اضافه نمود: در مدت مشابه نیز ورود به شهر قم 93 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، در این مدت یک میلیون و 294 هزار و 651 خودرو وارد استان قم شد، در حالی که سال گذشته 656 هزار و 795 خودرو وارد شده بود.

وی اعلام نمود: با توجه به اعمال طرح ممنوعیت تردد به دلیل شیوع کرونا که نوروز سال گذشته اجرایی شد، تردد در محورهای قم در امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش چشمگیری نشان می دهد.

شاکری اضافه نمود: تردد در شهر و استان قم در مقایسه با نوروز 98 به ترتیب 28 و 29 درصد کاهش نشان می دهد.

افزایش 241 درصدی شاغلان واحدهای فناور قم

رییس پارک علم و فناوری قم گفت: تعداد افراد شاغل در واحدهای فناور عضو این پارک طی پنج سال از 556 نفر درابتدای سال 95، با رشدی 241 درصدی به یک هزار و 900 نفر در سرانجام سال 1399 افزایش یافته است.

سیدحسین اخوان علوی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با تاکید بر ضرورت توجه به ظرفیت های فناوری قم در حوزه اشتغال، فراوری علم و محصولات دانش بنیان در استان و کشور اضافه نمود: زیست بوم فناوری استان به عنوان یک زیست بوم زنده و پویا می تواند گره گشای مسائل استان و کشور باشد.

وی گفت: سال 98، 550 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی استان پرداخت شده است که نتیجه این تسهیلات ایجاد یک هزار و 400 شغل بوده و این در حالی است که تسهیلات پرداختی در سال گذشته به کل زیست بوم فناوری قم 6 میلیارد تومان بوده که این تسهیلات زمینه حدود 400 اشتغال جدید را فراهم نموده است.

رشد 10 درصدی ضریب نفوذ اینترنت پهن باند قم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم با بیان اینکه ضریب نفوذ اینترنت پهن باند استان 113 درصد می باشد گفت: با توجه به افزایش شیوع کرونا و اوج مصرف اینترنت در این ایام، ضریب نفوذ اینترنت پهن باند استان درسال 99 نسبت به سال 98، 10 درصد افزایش یافته است.

جواد غلاپور هفته گذشته در گفت و گویی گفت: ظرفیت پهن باند استان از 220 گیگابیت برثانیه به 360 گیگابیت برثانیه افزایش یافته است و قم در شاخص ضریب نفوذ مشترکان اینترنت پهن باند سیار بعد از تهران با مقدار 99.53 درصد در رتبه دوم نهاده شده است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر ظرفیت پهن باند استان 360 گیگابیت بر ثانیه است گفت: تعداد مشترکان پهنای باند ثابت در قم 187 هزار و 556 تَن و تعداد مشترکان پهن باند سیار نیز یک میلیون و 391 هزار و 443 تَن می باشدکه حجم استفاده از اینترنت ثابت در روزهای کرونایی موجب شد تا ظرفیت پهن باند استان به همت کوشش های شرکت ارتباطات زیرساخت از 220 گیگابیت برثانیه به 360 گیگابیت برثانیه افزایش یابد.

غلاپور توضیح داد: مجموع مشترکان تلفن همراه، 2 میلیون و 147 هزار و 670 تَن می باشد و ضریب نفوذ مشترکان سیار 153.62 درصد و بالاتر از میانگین کشوری است.

شرایط مطلوب کالاهای اساسی درقم

معاون هماهنگی امور مالی استانداری قم گفت: اولویت در استان با تامین کالاهای لازم است و در زمینه تامین کالاها و مایحتاج اساسی مردم کمبودی وجود ندارد.

مهرداد غضنفری در حاشیه جلسه کارگروه تنظیم بازار در جمع خبرنگاران، اضافه نمود: ذخیره شکر، روغن و برنج در قم مطلوب است و درخصوص ماه رمضان نیز پیش بینی های لازم جهت تامین کالاهای اساسی اجرا شده است.

وی با اشاره به چالش صف مرغ، یادآور شد: فراوری مرغ در قم بین 60 تا 80 تن در نوسان است در حالی که مصرف و احتیاج واقعی استان بیش از این میزان است و کمبود احتیاج قم همیشه از سایر استانها تامین شده است.

تاکید استاندار قم بر ضرورت تسریع پروژه قطار شهری

استاندار قم از اقدام ها و کوشش های مدیران و کارکنان شهرداری در تمامی بخش ها در طول سال 99 تشکر و بر ضرورت تسریع پروژه قطار شهری تاکید نمود.

بهرام سرمست هفته گذشته در ملاقات نوروزی با شهردار و مدیران شهری قم ضمن شنیدن گزارش عملکرد شهرداری در سال گذشته بر لزوم استمرار فعالیت ها برای بهبود زیر ساخت های خدمت رسانی به مردم تاکید نمود.

وی با بیان حمایت مدیریت استان از اجرای طرح های تفصیلی شهر و توسعه زیرساخت ها در قم اضافه نمود: همگان باید عمل به تک تعهدات کاری را وظیفه خود نسبت به مردم و نظام بدانیم و تا آخرین لحظه دست از کوشش و خدمت بر نداریم.

وی بابیان اهمیت برنامه ریزی مدون و بلندمدت در راستا نیل به اهداف کلان استان، اضافه نمود: یکی از مزایای مدیریت در قم وجود تعامل و هم افزایی بین بخش های مختلف است.

فعالیت 4 مرکز اوتیسم در استان قم

مدیرکل بهزیستی قم از فعالیت 4 مرکز ارائه خدمات به افراد و بچه ها مبتلا به اوتیسم در استان قم اطلاع داد.

مهدی پهلوانیبا اشاره به نامگذاری دوم آوریل (13 فروردین) بنام روز جهانی آگاهسازی اوتیسم ضمن اعلام این خبر گفت : تا به امروز 500 نفر مبتلا به اوتیسم در استان شناسایی شده اند و در حال حاضر حدود 150 کودک و نوجوان مبتلا به اوتیسم در 4 مرکز غیردولتی و تحت نظارت بهزیستی قم خدمت می گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که خدمات بهزیستی شامل چه فعالیتهایی است اضافه نمود: در حال حاضر ماهانه به ازاء هر کودک اوتیسمی 800هزار تومان یارانه به مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی طیف اوتیسم پرداخت می گردد و بهزیستی علاوه بر یارانه مذکور ، هر فصل برای هزینه ایاب و ذهاب و هزینه بهبود تغذیه نیز برای هر کودک اوتیسمی مبلغی را پرداخت می نماید.

انتخاب کشتی گیران قم برای حضور در رقابت های انتخابی تیم ملی

رئیس هیات کشتی قم، با اشاره به برپایی اردوی یک ماه آماده سازی برای انتخاب کشتی گیران شاخص استان گفت: چهره های برتر کشتی آزاد استان جهت حضور در رقابت های انتخابی تیم ملی نوجوانان و جوانان معین شدند.

هادی علیایی هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، اضافه نمود: کشتی قم چهار اعزام در فروردین ماه به انتخابی تیم ملی در رده های سنی نوجوانان و جوانان و در رشته های آزاد و فرنگی دارد که افراد منتخب قم در رشته آزاد رده های نوجوانان و جوانان تا به امروز نهایی شده است و به زودی کشتی گیران اعزامی در رشته فرنگی نیز نهایی می شوند.

علیایی با اعلام اسامی کشتی گیران نوجوانان و مربیان جهت معرفی به فدراسیون کشتی اضافه نمود: در وزن 48 کیلوگرم، اصغر باقری؛ در وزن 55 کیلوگرم ، رضا کمک؛ در وزن 60 کیلوگرم، ابوالفضل قاضی لو؛ در وزن 80 کیوگرم، محسن صمدی و در وزن 92 کیلوگرم، سجاد بیگدلو به عنوان کشی گیران منتخب قم جهت حضور در رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان هستند.

وی ادامه داد: در رده جوانان نیز حافظ رضایی در وزن 57 کیلوگرم، مهدی احمدی در وزن 65 کیلوگرم، امیرحسین همایی در وزن 74 کیلوگرم، محمدجواد پوربابا در وزن 86 گرم و رضا سنایی در وزن 97 کیلوگرم به عنوان تیم منتخب کشتی آزاد قم برای رقابت های انتخابی تیم ملی انتخاب شدند.

انتخابی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان - رامسر 17 لغایت 19 فروردین ماه و انتخابی تیم ملی کشتی آزاد جوانان - تهران 21 لغایت 23 فروردین ماه است.

لزوم استفاده از ظرفیت قم در استاندارد حلال

استاندار قم با بیان اینکه سازمان استاندارد پشتیبان فراوری و حامی بخش خصوصی است گفت: انتظار این است تا این سازمان از ظرفیت های ممتاز قم در حوزه استاندارد حلال استفاده کند.

بهرام سرمست در ملاقات غلامرضا شریعتی رئیس سازمان استاندارد، با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها اظهار کرد: این ذهنیت پیرامون سازمان استاندارد که این سازمان در مقابل فراوری ایجاد مانع می نماید، نادرست است و در واقع این سازمان حامی و پشتیبان فراوری است.

وی اعلام کرد: باید برندسازی، ارتقای کیفیت محصول و نشان های تجاری به عنوان یک ارزش اضافه نموده برای محصولات شناخته گردد تا ذهنیت های منفی نسبت به استاندارد اصلاح گردد.

وی اعلام نمود: مدیریت استان قم نگاه ایجابی به استاندارد دارد و سعی نموده ایم از نگاه سلبی به این نشان پرهیز کنیم.

معرفی 20 گونه جدید گیاهی برای کشت در قم

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی قم گفت: 20 گونه جدید گیاهی که متناسب با آب وهوای قم است برای گسترش سطح سبز استان و به ویژه به منظور تقویت پوشش گیاهی فضای شهری معرفی خواهد شد.

محمد رضا نایینی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اعلام کرد: یکی از مهم ترین فعالیت های مرکز تحقیقات کشاورزی استان، آنالیز گونه های متنوع گیاهی و شناسایی موارد سازگار و قابل کشت در قم برای تقویت سطح سبز استان است.

وی اضافه نمود: از آنجایی که قم با محدودیت تامین منابع آبی و همچنین تغییرات دمایی بالا روبرو است، کشت گیاه در آن باید بر اساس ارزیابی های کارشناسی صورت پذیرد و در آن از گیاهانی استفاده گردد که توانایی تحمل این شرایط آب و هوایی را دارند.

وی ادامه داد: در همین رابطه طی سه سال 75 گونه درختی، درختچه ای و بوته ای که تا به امروز در استان از آن ها استفاده نشده است، از نظر سازگاری برای کشت در قم و توسعه فضای سبز شهری مورد ارزیابی های کارشناسی دقیق نهاده شد.

نایینی گفت: پس از انجام مراحل تحقیقات معین شد، 20 گونه از این گیاهان قابلیت سازگاری با آب وهوای قم را دارد و برای کشت در این شهر مناسب است.

اتصال 100درصد مناطق روستایی قم به شبکه برق

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم، گفت: 100 درصد مناطق روستایی این استان به شبکه برق متصل است ولی به دلیل اینکه این شبکه بر اساس احتیاجهای دهه های گذشته طراحی و توسعه داده شده است،متناسب با احتیاجهای کنونی احتیاج به بازنگری دارد.

سجاد چهرگانی هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، اضافه نمود: شبکه برق در گذشته تنها برای روشنایی روستاها بود ولی شبکه برق امروز باید جوابگوی اشتغال و احتیاجهای فراوری در روستاها را دارد که بر این اساس باید شبکه برق روستایی قم بازنگری گردد.

وی اضافه نمود: اجرای طرح های زیربنایی و توسعه زیرساخت ها در استان باید با موضوع اشتغال و درآمد مردم برنامه ریزی و انجام گردد که رویکرد استان به ویژه در سال های اخیر نیز در همین راستا بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اقدام های اجرا شده برای توسعه زیرساخت های ارتباطی روستایی گفت: با توجه به اهمیت اتصال دهکمک های قم به شبکه دولت، توسعه زیرساخت مخابراتی در سطح روستاهای استان سال 99 در دستور کار نهاده شد.

چهرگانی ادامه داد: هم اکنون 86 درصد دهکمک های قم به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است و سایر روستاها نیز به مرور به این شبکه متصل می شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 933

به "خبرنگاران صادرات 148میلیون دلار کالا از قم تا اجرای 68 طرح روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صادرات 148میلیون دلار کالا از قم تا اجرای 68 طرح روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید