ندری: مالیات بر عایدی سرمایه انگیزه دلالی را کاهش می دهد ، مزایای CGT برای اقتصاد خبرنگاران

به گزارش دکترای اقتصاد، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت: جدای از درآمد زایی برای دولت، مالیات بر عایدی سرمایه مانع از شکل گیری انگیزه های سفته بازانه می شود و می تواند فرایند فعالیت بازار ها را تهی از دلالی و کارآمدتر کند.

ندری: مالیات بر عایدی سرمایه انگیزه دلالی را کاهش می دهد ، مزایای CGT برای اقتصاد خبرنگاران

گروه اقتصادی خبرنگاران، اقتصادیات بر عایدی سرمایه از جمله پایه های اقتصادیاتی به شمار می رود که بیشتر کشور های دنیا سالهاست که به عنوان یکی از پایه های اقتصادیاتی شناخته شده و جا افتاده اجرا می کنند، موضوعی که مانع اصلی در برابر هر گونه سوداگری در بازار های مختلف است. کنندگان مجلس شورای درصدد بررسی و تصویب اقتصادیات بر عایدی سرمایه هستند، اما این پایه اقتصادیاتی ارزشمند و موثر برای جلوگیری از دلالی و کمک دهنده به دولت مخالفانی هم دارد، مخالفانی که مثل همیشه با اجرا و تصویب یک پایه اقتصادیاتی جدید تیشه به ریشه سود آوری آن ها زده می شود. کامران ندری؛ اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) نظر و تحلیل کارشناسی خود را درباره محاسن اجرای اقتصادیات بر عایدی سرمایه با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران بیان کرده است که در ادامه تقدیم می شود.

ندری اهمیت تصویب اقتصادیات بر عایدی سرمایه و نقش آن در اقتصاد را اینگونه تبیین کرد و گفت: اقتصادیات بر عایدی سرمایه از جمله پایه های اقتصادیاتی کمک کننده برای تامین بخشی از درآمد مورد نیاز دولت است. اقتصادیات بر عایدی سرمایه یک پایه اقتصادیاتی است که می تواند انگیزه های سرمایه گذاری بر روی دارایی های مختلف را تحت تاثیر قرار دهد.

وی دراین باره توضیح داد: مثلا اگر دلالان بخش مسکن و زمین مجبور به پرداخت بخش قابل توجهی از سود حاصله از دلالی به دولت شوند قطعا اقتصادیات وضع شده روی انگیزه های سفته بازانه تاثیر می گذارد، لذا تصویب اقتصادیات بر عایدی سرمایه می تواند مانع سوداگری در بازار های مختلف مثل مسکن و خودرو شود بنابراین مجلس نباید از نقش اصلاحی تصویب اقتصادیات بر عایدی سرمایه غافل شود.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) درخصوص دیگر محاسن تصویب و اجرای اقتصادیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: جدای از درآمد زایی این پایه اقتصادیاتی برای دولت مانع از شکل گیری انگیزه های سفته بازانه می شود و می تواند فرایند فعالیت بازار ها را تهی از دلالی و کارآمد تر کند، بنابراین کنندگان مجلس برای تصویب اقتصادیات بر عایدی سرمایه باید سه حسن اجرای این پایه اقتصادیاتی را مد نظر قرار دهند. کاهش انگیزه های سفته بازانه؛ درآمد زایی برای دولت و اثر توزیعی، اثری که مانع از ایجاد ثروت های باد آورده در جامعه و افزایش فاصله طبقاتی می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق پیروزیت اجرای این پایه اقتصادیاتی را موضوعی مهم خواند و بیان داشت: منتهی اجرای اقتصادیات بر عایدی سرمایه مانند هر پایه اقتصادیاتی دیگیری تا چه اندازه می تواند در فرایند بهبودی اقتصاد تاثیر مثبت بگذارد به چگونگی اجرای آن بستگی دارد، خصوصا در شرایط تورمی گاهی اوقات که دارایی ها افزایش اسمی پیدا می کنند، این تغییر ناشی از افزوده شدن به ارزش دارایی به صورت واقعی نیست بلکه به دلیل تورم اتفاق افتاده است لذا گاهی اوقات برای اینکه ارزش واقعی دارایی را بسنجیم که به چه میزان بالا رفته است متوجه می شویم به جای اینکه زیاد شده باشد کاهش یافته مثل سپرده های بانکی.

ندری دراین باره تصریح نمود: مثلا بانک ها اصولا سالانه 20 درصد سود به سپرده های بانکی اعطا می کنند، اما در مقایسه با نرخ تورم متوجه می شویم که ارزش واقعی سپرده منهای بیست درصد کمتر شده، هر چند به لحاظ اسمی افزایش یافته، اما به لحاظ واقعی ارزش آن پایین آمده است لذا افرادی که دارایی آن ها متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته اگر دولت به نبال اخذ اقتصادیات بر سرمایه از آن ها باشد در حالی که ارزش دارایی آن ها به صورت اسمی بالا رفته غیر منصفانه است و قطعا به جای اینکه بر روی انگیزه ها نقش تصحیحی داشته باشد نقش مخربی ایفا می کند، بر این اساس شرایط باید در نظر گرفته شود از این روست که بر این باور هستم که در شرایط کنونی اجرای این نوع از اقتصادیات ها بدون دقت کافی کار سختی است و مطمئن نیستم که به بهترین نحو اجرا شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و استاد اقتصاد ادامه داد: در اجرای اقتصادیات بر عایدی سرمایه باید موضوع تورم هم در نظر گرفته شود چرا که همه قیمت ها به صورت یکسان دچار تغییر نمی شوند، بعضی قیمت ها بالاتر و بعضی قیمت ها پایین تر می فرایند مثل بازار سهام، لذا علی رغم اینکه درکل نمی توان اقتصادیات عایدی بر سرمایه را نفی کرد و اتفاقا اجرای آن لازمه هر اقتصادی است، اما کار ساده و سهلی نیست و مشخص نیست نظام اقتصادیاتی ما تا چه اندازه ای می تواند از عهده اجرای این موضوع به درستی برآید.

ندری خاطرنشان کرد: اگر متون اقتصادی را نگاه کنید همیشه یکی از مهمترین هزینه هایی که برای تورم در نظر می گیرند تاثیر منفی است که تورم می تواند در بحث اقتصادیات ستانی داشته باشد که منجر به ایجاد مشکلاتی می شود؛ لذا بر این باورم قبل از اینکه اقتصادیات بر عایدی سرمایه اجرا شود حتما لازم است که زمینه های اجرایی آن و ریزه کاری ها و اسباب و لوازم اجرای آن فراهم شود و از تجربه سایر کشور ها در اخذ چنین اقتصادیات هایی استفاده شود.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: مسوولین باید حتما از کارشناسان خبره کشور های دیگر که در امور اقتصادیات ستانی پیروز بوده اند مشاوره بگیرند این یکی از مهمترین پیش زمینه های لازم برای اجرای اقتصادیات بر عایدی سرمایه است تا سازمان امور اقتصادیاتی به اندازه کافی برای اخذ این پایه اقتصادیاتی آماده شود. پیش زمینه دیگر کنترل تورم است به نحوی که کاهش تورم یکی از مهمترین اولویت های اقتصادی کشور است، هر چند کاهش تورم در شرایط کنونی بعید به نظر می رسد و دردسر های زیادی دارد، اما برای اجرای برنامه های درستی مثل اخذ اقتصادیات بر عایدی سرمایه باید تورم حل شود.

وی دراین باره توضیح داد: یک بار برای همیشه باید هزینه های کاهش تورم را بپردازیم و مثل همه کشور های دنیا که موضوع تورم در آن ها حل شده است این موضوع را در اقتصاد خود تمام کنیم چرا که بسکمک از مصائب اقتصادی کشور زیر سر تورم است. به نظر می رسد اگر پیش زمینه های اشاره شده برای اجرای برنامه اخذ اقتصادیات از عایدی سرمایه مهیا شود، اجرای اقتصادیات برعایدی سرمایه نقش مثبتی در اقتصاد ایفا می کند، هر چند که باید حواسمان باشد این پایه اقتصادیاتی هم مثل اقتصادیات بر خانه های خالی نشود که مشخص نیست به چه شکلی اجرا شده است!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 932

به "ندری: مالیات بر عایدی سرمایه انگیزه دلالی را کاهش می دهد ، مزایای CGT برای اقتصاد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ندری: مالیات بر عایدی سرمایه انگیزه دلالی را کاهش می دهد ، مزایای CGT برای اقتصاد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید