واکنش تهیه کننده شیشلیک به شیوه رای گیری سیمرغ مردمی فجر

به گزارش دکترای اقتصاد، تهیه کننده فیلم شیشلیک که در رتبه سوم آرای مردمی جشنواره فیلم فجر در مراسم اختتامیه معرفی شد، معتقد است: ما با ارزش ترین سیمرغ (سیمرغ مردمی) که از هر منظر وجاهت دارد را به ساده ترین شیوه ممکن، برگزیده اش را انتخاب می کنیم.

واکنش تهیه کننده شیشلیک به شیوه رای گیری سیمرغ مردمی فجر

به گزارش خبرنگاران، محمدرضا منصوری درباره حواشی سیمرغ مردمی جشنواره امسال با بیان این مطلب به ایسنا گفت: امسال مشکل اول، سپردن رای گیری سیمرغ مردمی به سامانه سمفا بود؛ این سامانه در زمینه اطلاعات و آمار سینماداری و بلیت فروشی برای دست اندرکاران سینما، سامانه خوبی است اما برای ارزیابی آرای مردمی طراحی نشده است.

وی توضیح داد: بنابراین به نظرم نباید آرای مردمی را به سامانه سمفا می سپردند چون ساختار آن برای کار دیگری طراحی شده است.

منصوری تاکید کرد: وقتی در سامانه سمفا به راحتی می توان در آرای مردمی دخالت و دست کاری کرد، چه تضمینی داریم که صاحبان فیلم در رای گیری شان دخالت نکنند؟! همین که می توانند دخالت کنند، طبیعی است که مسئله ای اصلی بوجود میآید.

او در توضیح سخنانش گفت: هر یک نفر با یک شماره تلفن همراه می توانست، چهار بلیت تهیه کند و زمانیکه فیلم تمام شد، پیامک نظرسنجی برای مخاطب ارسال می شد (که البته در روزهای نخست جشنواره برخی مخاطبان پیامک را هم دریافت نکردند) بنابراین حتی بدون اینکه فیلم را ببیند، هر مخاطب می توانست، چهار رای بدهد. البته در پاسخ به این موضوع دست اندرکاران جشنواره گفتند،هر کسی که بلیت می خرد باید از کانتری که در سالن سینماست، کد بلیت اش را بزند تا بتواند در رای گیری شرکت کند اما همان شخص می توانست داخل سالن نرود، اما دوستان می گویند ما اینها را پالایش کردیم؟! البته نمی دانم چقدر تضمین این پالایش درست است.

تهیه کننده شیشلیک در پاسخ به اینکه آیا سیمرغ مردمی را حق فیلم خودش می دانسته است، گفت: من در جایگاه قضاوت نیستم. اما آنچه لازم است را بیان می کنم. وقتی 1500 رای از دو فیلم اول کم می شود برای اینکه سیستم رای گیری را درست اجرا کنیم، چگونه می توانیم به کلیت این رای گیری اعتماد کنیم؟! وقتی درسامانه سمفا عدد دیگری نشان داده می شود اما در مراسم اختتامیه عدد دیگری اعلام می شود!

او اظهار امیدواری کرد که برای سال بعد این اتفاقات نیفتاد و در پاسخ به اینکه ایا اگر دست خانه سینما بود (مثل سال های قبل) این اتفاقات نمی افتاد؟! گفت: واقعیت این است که مشروعیت سیمرغ مردمی به گونه است که کلا رای گیری و شیوه آن به پوست اندازی نیاز دارد. باید این شیوه بگونه ای باشد که سینماگران را مقابل هم قرار ندهد. الان موضوع حق کدام فیلم نیست، موضوع آمار درست است. فیلم ما براساس آمار تا روز هشتم جشنواره فیلم فجر پربیننده ترین بود هم از لحاظ فروش و هم آرای مردمی ، چگونه می شود در سه روز آخر اتفاق دیگری می افتد؟!

تهیه کننده شیشلیک در خاتمه گفت: امسال کلا تجربه خوبی در سیمرغ مردمی نبود، امیدوارم برای سال های بعد تکرار نشود.

محمد حسین مهدویان کارگردان شیشلیک نیز شامگاه گذشته نسبت به سیمرغ مردمی در فضای مجازی واکنش نشان داد که مشروح حواشی مطرح شده را در این گزارش می توانید بخوانید.

تهیه کننده فیلم ابلق هم که در مراسم اختتامیه سیمرغ مردمی را گرفت، با اشاره به انتقادی که از سیستم رأی گیری داشت، گفت: بعد از انتقاد ما به این مسئله رسیدگی شد ، ولی حالا که جایزه به فیلم ابلق تعلق گرفته، این سیمرغ نزد ما امانت خواهد بود تا اگر نیاز بود رصد دوباره ای صورت گیرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 869

به "واکنش تهیه کننده شیشلیک به شیوه رای گیری سیمرغ مردمی فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش تهیه کننده شیشلیک به شیوه رای گیری سیمرغ مردمی فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید