واکنش روزنامه های لبنانی به رای دادگاه ترور رفیق الحریری

به گزارش دکترای اقتصاد، دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان دیروز (سه شنبه) 15 سال پس از این رویداد، رای نهایی خود را صادر و تایید کرد که هیچ مدرکی مبنی بر دخالت حزب الله و دولت سوریه در این ترور به دست نیاورده است . رای این دادگاه در روزنامه های امروز (چهارشنبه) لبنان بازتاب وسیعی داشت .

واکنش روزنامه های لبنانی به رای دادگاه ترور رفیق الحریری

روزنامه های لبنانی امروز چهارشنبه در پی صدور حکم دادگاه لاهه عناوین اصلی خود را به این خبر اختصاص داده و به تحلیل آن پرداختند.

روزنامه البناء نوشت: هیچ مدرکی مبنی بر دست داشتن سوریه و حزب الله در ترور نخست وزیر رفیق حریری وجود ندارد.

این روزنامه اضافه کرد : دادستان عمومی هرگونه دخالت سوریه و حزب الله را در این زمینه رد کرد و سلیم عیاش را محکوم و بقیه اشخاص را تبرئه کرد. دادگاه حکم نهایی را در 21 سپتامبر اعلام خواهد نمود.

روزنامه النهار هم نیز با خبری با عنوان محکوم کردن عامل ترور و افشای توطئه سیاسی نوشت که عامل اصلی این ترور سلیم عیاش یکی از چهار مظنون اصلی در این حادثه بود. دادگاه حزب الله و سوریه را که اتهامت زیادی متوجه آنان بود تبرئه کرد و دخالت آنان را در این ماجرا رد کرد. این در حالی است که در طول 15 سال بعد از این واقعه حدس های بسیاری درباره عاملان این ترور مطرح شد که حکومت سوریه و حزب الله در تیررس این اتهامات بودند.

این روزنامه در ادامه به نقل از سعد حریری نوشت: ما از محکوم کردن عیاش ذره ای عقب نشینی نمی کنیم. سعد حریری بعد از حکم دادگاه لاهه در کنفرانس خبری گفت: خانواده نخست وزیر فقید این رای را می پذیرد و خواستار قصاص عادلانه مجرمان است.

سعد حریری ضمن اشاره به این که لبنانی ها خواستار آگاهی از واقعیت جریان این ترور هستند، تاکید نمود آنها به دنبال اجرای عدالت هستند هرچند که در مدت زمان طولانی انجام گردد.

تحلیل روزنامه الجمهوریه

روزنامه الجمهوریه نیز در تحلیل این خبر نوشت: بعد از 15 سال کشمکشهای داخلی،بین المللی و منطقه ای بالاخره متهم اصلی این پرونده سلیم عیاش محکوم شد.

این روزنامه با انتشار متن حکم دادگاه لاهه، ترور رفیق حریری را یک عملیات تروریستی با اهداف سیاسی خواند و در واکنش افراد سیاسی به آن نوشت:میشل عون رئیس جمهوری از لبنانی ها خواست حکمی را که امروز از سوی دادگاه بین المللی درخصوص لبنان صادر شده، فرصتی برای یادآوری مواضع رفیق الحریری و دعوت همیشگی اش برای وحدت، همبستگی میان لبنانی ها و یکپارچکی کوشش ها با هدف حفاظت از کشور از هرگونه فتنه آفرینی فراخواند.

وی ابراز امیدواری کرد که عدالت در بسیاری از جنایت های مشابهی که رهبران لبنانی را هدف قرار داد، اجرا گردد؛ رهبرانی را که صندلی عظیمی در قلب مردم لبنان داشتند و فقدان حضور آنها خلا عظیمی در عرصه سیاسی لبنان ایجاد نموده است.

نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز گفت: کشور ما نخست وزیر اسبق را در جریان این ترور از دست داد و حکم دادگاه باید برگ برنده لبنان در آینده باشد.

او ادامه داد: همه لبنانی ها باید درایت کافی مانند رفیق حریری در امور لبنان داشته باشند.

روزنامه نداء الوطن نیز در سرمقاله امروز خود با عنوان: از 2005 تا 2020 ... لبنان بین ترور عظیم و انفجار عظیمتر با اشاره به رأی دادگاه لاهه به اوضاع این روزهای لبنان پرداخت و نوشت: پانزده سال از زمان ترور رفیق حریری می گذرد تا حکم دادگاه ویژه لبنان صادر گردد. تمام آن مرحله برای خاموش شدن مسائل سرزمین لبنان کافی نبود که انفجار بندر بیروت ضربه عظیمتری را به این کشور وارد کرد. انفجاری که بعد از ترور حریری همه را شوکه کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت: مردم لبنان علی رغم همه مسائل و به ویژه اوضاع سخت مالی همچنان برای یاری به کشور خود آماده هستند و از آن حمایت می نمایند.

رفیق الحریری در 14 فوریه 2005 توسط افراد ناشناس ترور شد. بر اثر این حادثه سازمان ملل تحقیقاتی پیرامون قتل وی را تحت عنوان دادگاه ویژه برای لبنان آغاز کرد.

دادگاه ویژه ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان قرار بود در تاریخ 17 مرداد ماه برگزار گردد که به علت حادثه انفجار بیروت در تاریخ 14 مرداد اعلام رای به تعویق افتاد.

دادگاه مذکور (وابسته به سازمان ملل) اولین دادگاه بین المللی است که برای رسیدگی به جنایت های تروریستی تشکیل شده و دست کم 600 میلیون دلار از زمان آغاز کار در سال 2009 تا به امروز هزینه داشته است. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 540

به "واکنش روزنامه های لبنانی به رای دادگاه ترور رفیق الحریری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش روزنامه های لبنانی به رای دادگاه ترور رفیق الحریری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید