پاکستان در سال 2019؛ از پیروزی خان تا بازداشت شریف و قتل مولانا

به گزارش دکترای اقتصاد، در سال 2019 حزب تحریک انصاف پاکستان بعد از پیروزی در انتخابات سال 2018 اداره کشور را به دست گرفت؛ متعاقب آن بازداشت بعضی رهبران سیاسی و کشته شدن پدر معنوی طالبان از دیگر رخدادهای مهم 2019 در این کشور است.

پاکستان در سال 2019؛ از پیروزی خان تا بازداشت شریف و قتل مولانا

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه ای خبرنگاران، در سال 2019 حزب تحریک انصاف پاکستان بعد از پیروزی در انتخابات سال 2018 اداره کشور را به دست گرفت؛ متعاقب آن بازداشت بعضی رهبران سیاسی و کشته شدن پدر معنوی طالبان از دیگر رخدادهای مهم 2019 در این کشور است.

روی کار آمدن دولت جدید پاکستان

در سال 2019 حزب تحریک انصاف بعد از پیروزی در انتخابات سال 2018 اداره کشور را شروع کرد. بر خلاف گذشته که قدرت بین احزاب سنتی مانند حزب مردم و حزب مسلم لیگ مبادله می شد این بار حزب تحریک انصاف قدرت را به دست گرفت که عملکرد آن برای همه معین شد.

بازداشت بعضی رهبران سیاسی پاکستان

در نخستین روزهای سال 2019 پرونده فساد مالی شهباز شریف برادر نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان به جریان افتاد اما وی در 13 فوریه به قید ضمانت آزاد شد.

مدتی بعد نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان که پرونده فساد مالی وی در زمینه پولشویی از قبل در جریان بود بازداشت شد و دادگاه هیچ ضمانتی را برای آزادی وی نپذیرفت.

در 6 فوریه گلالئی اسماعیل عضو ارشد جنبش پشتون ها بازداشت شد اما انتها توانست مقدمات آزادی خود را به قید ضمانت فراهم کند و به آمریکا بگریزد.10 ژانویه آصف علی زرداری رهبر حزب مردم در پرونده پولشویی مجرم شناخته شده و توسط سازمان بازرسی دستگیر شد.

11 ژانویه الطاف حسین رهبر حزب متحده قومی به خاطر توهین به ارتش در لندن بازداشت و مدتی در زندان بود. 14 ژانویه فریال تالپور[ خواهر آصف علی زرداری رهبر حزب مردم و عضو مجلس ایالتی سند در پرونده حساب های بانکی جعلی بازداشت شد.

در 2 جولای رانا ثنا الله وزیر سابق دولت ایالتی پنجاب و عضو ارشد حزب مسلم لیگ به جزم حمل مواد مخدر با خودروی شخصی بازداشت شد. 8 آگوست مریم نواز دختر نوازشریف به جرم پولشویی در پرونده کارخانه شکر دستگیر شد.

18 جولایی شاهد خاقان عباسی نخست وزیر و وزیر انرژی اسبق پاکستان در پرونده فساد مالی بازداشت شد. تا خاتمه سال 2019 نواز شریف، آصف علی زرداری و شاهد خاقان عباسی به علت بیماری آزاد شده اند این در حالی است که بقیه بازداشت شدگان هم به قید ضمانت آزاد شدند.

بازنشسته شدن 2 رئیس دادگاه عالی پاکستان

در 17 ژانویه سال 2019 ثاقب نثار رئیس دادگاه عالی پاکستان بازنشسته شد و قاضی اصف سعید کهوسه جای وی را گرفت.

قاضی آصف سعید کهوسه با اعتراض به تمدید مأموریت فرمانده ارتش و صدور حکم آزادی نواز شریف یکی از روسای دادگاه جنجالی در پاکستان بود که در 20 دسامبر بازنشسته شد و قاضی گلزار احمد به جای وی رئیس دادگاه عالی پاکستان شد.

اشتباهات سهوی-عمدی پلیس

19 ژانویه سال 2019 پلیس در یک مقابله جعلی یک خانواده پاکستانی را در شهر ساهیوال از توابع ایالت پنجاب به قتل رساند. پلیس مدعی شد که راننده به دستور ایست وی توجه نکرده و یک تروریست هم داخل خودرو بود.انتها در 24 اکتبر 2019 دادگاه مبارزه با تروریسم تمام متهمان این پرونده را تبرئه کرد.

ترور پدر معنوی طالبان

مولانا سمیع الحق پدر معنوی طالبان و رهبر حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع الحق توسط افراد ناشناس در پاکستان به ضرب چاقو کشته شد.

به گفته حامد الحق فرزند سمیع الحق در حالی که پدرش در منزل استراحت می کرد با ضربات چاقو هدف حمله افراد ناشناس نهاده شد و قبل از رسیدن به بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان باخت

سمیع الحق مدیر مدرسه جامعه حقانیه بود که بسیاری از رهبران طالبان از جمله ملا عمر در این مدرسه درس خوانده اند بنابراین وی نفوذ زیادی بین طالبان افغانستان و پاکستان داشت.

ابقای رئیس مجلس سنای پاکستان با اکثریت آرا

در یکم آگوست سال 2019 تمام کوشش ها برای برکناری صادق سنجرانی رئیس مجلس سنا مغلوب شد و وی توانست با اکثریت آراد دوباره رئیس مجلس سنای پاکستان گردد. حزب مسلم لیگ و سایر اعضای اپوزیسیون سعی داشتند صادق سنجرانی را برکنار نمایند که پیروز نشدند.

سخنرانی جنجالی عمران خان در سازمان ملل متحد

عمران خان نخست وزیر پاکستان در 27 سپتامبر 2019 سخنرانی مهمی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل کرد که توجه کشورهای مختلف دنیا و افکار عمومی داخلی را جلب کرد.

افشاگری عمران خان درباره مسئله کشمیر و شرایط کشورهای اسلامی سبب شد که تمام اعضای سازمان ملل متحد چند بار برای تشویق وی از جا بلند شوند.

صدور حکم اعدام پرویز مشرف

17 دسامبر سال 2019 دادگاه پاکستان حکم اعدام پرویز مشرف حاکم نظامی اسبق پاکستان را به جرم خیانت به کشور و قانون شکنی صادر کرد که واکنش شدید ارتش و دولت این کشور را به دنبال داشت.

مشرف به قتل بی نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان هم متهم شد اما انتها دولت پاکستان از دادگاه لاهور درخواست کرد که با آنالیز مجدد پرونده پرویز مشرف حکم اعدام وی را لغو کند.

برپایی تظاهرات ضد دولتی

در 27 اکتبر سال 2019 اعضای حزب جمعیت علمای اسلام به سرپرستی مولانا فضل الرحمن با شروع تظاهرات ضد دولتی خود از شهر کراچی مرکز ایالت سند روز 31 اکتبر خود را به اسلام آباد پایتخت پاکستان رساندند.

انتها مولانا فضل الرحمن که ادعای می کرد تا استعفای عمران خان نخست وزیر پاکستان اعتراض ها ادامه خواهد داشت در 13 نوامبر به تظاهرات ضد دولتی خود خاتمه داد.

بازگشایی گذرگاه مرزی کرتارپور و سفر بدون ویزای سیک های هند

در 24 اکتبر 2019 پاکستان و هند برای بازگشایی گذرگاه مرزی کرتارپور و سفر بدون ویزای زائران سیک موافقت کردند. 9 نوامبر عمران خان نخست وزیر پاکستان گذرگاه مرزی کرتارپور را افتتاح کرد و زائران سیک راهی این کشور شدند.

مراکز خواب و غذای رایگان

در 7 اکتبر 2019 عمران خان نخست وزیر پاکستان دستور افتتاح مراکزی را صادر کرد که جای خواب مناسب و غذای رایگان در اختیار مردم بی خانمان قرار می دادند.

آتش سوزی در قطار مسافربری

آتش سوزی در قطار اکسپرس که در 31 اکتبر رخ داد بدترین سانحه سال 2019 در پاکستان بود که 73 کشته و 60 زخمی بر جای گذاشت.

علت این حادثه منفجر شدن کپسول های گاز یکی از مسافران بود.

تغییرات گسترده در کابینه

عمران خان در 18 آوریل 2019 بسیاری از اعضای کابینه را برکنار و افراد جدید را جایگزین کرد.

اسد عمر وزیر دارایی پاکستان کناره گیری کرد و بسیاری از اعضای حزب تحریک انصاف ناراضی شدند.

ادامه بحران مالی

در 10 می سال 2019 پاکستان برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول به توافق رسید و قرار شد در 3 سال 750 میلیارد دلار دریافت کند اما با وجود دریافت بخشی از وام از صندوق بین المللی پول و کشورهای خارجی مانند عربستان و امارات بحران مالی پاکستان ادامه یافت.

برگزاری نخستین انتخابات در مناطق قبایلی

در 20 جولای سال 2019 نخستین انتخابات در مناطق قبایلی پاکستان برای ادغام این مناطق به ایالت خیبرپختونخواه برگزار گردید که یک اتفاق تاریخی در پاکستان بود.

بازداشت خلبان هندی

در 27 فوریه سال 2019 جنگنده های هندی هدف توسط خلبانان پاکستانی هدف نهاده شد و ابهی نندن خلبان هندی بعد از منهدم شدن جنگنده خود بازداشت شد.

روز یکم مارس پاکستان خلبان هندی را آزاد و به مقامات دهلی نو تحویل داد.

کوشش پاکستان برای میانجیگری بین ایران و عربستان

در سال 2019 دولت پاکستان روابط خود را با ایران گسترش داد و مقامات دو کشور سفرهای متعددی انجام دادند.

اجلاس کمیسیون مشترک مرزی و توافق برای افتتاح بازارهای مرزی از اتفاقات مهمی بود که گسترش روابط دو کشور را نشان می داد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان 13 اکتبر 2019 به ایران و 15 اکتبر 2019 به عربستان سفر و سعی کرد بین دو کشور میانجیگری کند.

شرکت نکردن پاکستان در کنفرانس کوالالامپور

پاکستان بر اثر فشار عربستان و امارات در اجلاس کولالامپور شرکت نکرد و بیشتر کارشناسان بر این باورند که این کشور دوباره به ائتلاف آمریکا و عربستان بازگشته است.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 89

به "پاکستان در سال 2019؛ از پیروزی خان تا بازداشت شریف و قتل مولانا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاکستان در سال 2019؛ از پیروزی خان تا بازداشت شریف و قتل مولانا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید