چرا بهبودیافتگان کرونایی به اگزما، تبخال و زونا دچار می شوند؟

به گزارش دکترای اقتصاد، چند روزی است که بیماری سخت و نفسگیر کرونا را پشت سر گذاشته اما اکنون سراسر بدن خود را پوشیده از زونا می بیند. این فرد تنها کسی نیست که بعد از ابتلا و بهبودی از کرونا دچار مسائل پوستی این چنینی می گردد.

چرا بهبودیافتگان کرونایی به اگزما، تبخال و زونا دچار می شوند؟

به گزارش خبرنگاران ، زونا یکی از مسائل پوستی است که ممکن است برای بعضی افراد مبتلا به کرونا رخ دهد. اگزما و تبخال عوارض مرسوم دیگر به شمار می فرایند. اما ماهیت کرونا چیست که چنین عوارضی را در بدن ایجاد می نماید و سوال دیگر این است که به وجود آمدن این عوارض در بدن نتیجه مستقیم خود عفونت حاصل از کروناست؟

دکتر سیمین ابراهیم زاده پزشک متخصص پوست و مو در این رابطه به خبرنگاران گفت: کرونا یک ویروس جدید است و هنوز علم بشر به آن حد نرسیده است که منشا دقیق آن را پیدا کند و بداند خاستگاه آن چیست. ما هنوز نمی دانیم کووید19 دقیقا در بدن چه تاثیراتی از خود بر جای می گذارد و چگونه سیستم ایمنی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و یا اینکه درمان دقیق آن چیست. حتی سرنوشت واکسن آن هم معین نیست.

ابراهیم زاده بیان کرد: بسیاری از یافته های مربوط به ویروس کرونا مربوط به شواهدی است که در این مدت به دست آمده است. شاید بسیاری از چیزهایی که ما در رابطه با کرونا می دانیم چند ماه آینده برعکس آن ثابت شود. اصلا ممکن است متوجه شویم عوارضی که در بدن در پی ابتلا به کرونا به وجود آمده در بسیاری از موارد اصلا ربطی به خود ویروس ندارد.

پزشک متخصص پوست و مو در ادامه گفت: از همان ابتدای پاندمیک کرونا داروهایی جهت درمان کرونا معرفی گردید اما بعد از مدتی کارایی آنها زیر سوال رفت. آنچه که مسلم است این است افرادی که سیستم ایمنی قدرتمندی دارند می توانند در برابر این ویروس دفاع بهتری داشته باشند.

وی اضافه نمود: اگر در بدن یک فرد مبتلا به کرونا بعد از بهبودی عوارض پوستی به وجود می آید به همان سیستم ایمنی فرد برمی شود. وقتی که سیستم ایمنی با یک عامل بیماری زا درگیر می شود بدن مثل سربازی می شود که در یک جبهه در حال جنگیدن است و تمام توجه او نیز معطوف به همان جبهه می شود. به این ترتیب این سیستم ایمنی از سایر قسمت ها غافل می شود.

این پزشک متخصص پوست و مو اذعان داشت: درگیری سیستم ایمنی بدن با ویروس آنقدر بالاست که این شرایط می تواند منجر به این شود که یک سری ویروس های دیگر در بدن ما فعال شود. این ویروس ها قبلا در بدن ما وجود داشتند اما غیرفعال بودند. یکی از آنها زونا است یا همان آبله مرغان. همه ما در کودکی به آبله مبتلا می شویم و ویروس آن در بدن ما به صورت نهفته باقی می ماند.

ابراهیم زاده ادامه داد: اگر دچار استرس شویم و یا سیستم ایمنی ما بنا به هر دلیلی مثل همان ویروس کرونا فعال شود این ویروس های نهفته مجددا خود را نشان می دهند و به شکل زونا در بدن پدیدار می شوند. البته کل بدن را فرا نمی گیرد و ممکن است فقط خود را در راستا یک عصب نشان بدهد؛ مثل عصب مربوط به چشم و یا گونه و به همین دلیل است که زونا را در صورت افراد مشاهده می کنیم. زونا ممکن است در راستا عصب قفسه سینه نیز به وجود بیاید و حتی در کمر ظاهر شود.

وی گفت: کرونا ویروسی است که به شدت سیستم ایمنی ما را درگیر می نماید و ممکن است عوارض پوستی در نتیجه تقابل سیستم ایمنی با این ویروس در بدن افراد به وجود بیاید. تبخال هم همین شرایط را دارد. محتمل است فرد مبتلا به کرونا بعد از بهبودی دچار تبخال شود.

این پزشک متخصص پوست و مو یادآور شد: اگزما عارضه پوستی دیگری است که احتمالا در پی ابتلا به کرونا به وجود می آید. در بعضی از بیماری ها در پی مصرف داروها و یا تب کردن بیمار و یا همین مورد درگیر شدن سیستم ایمنی بدن با کرونا ممکن است فرد دچار اگزما شود.

ابراهیم زاده گفت: فرد بیمار است، کرونا دارد، دارو مصرف می نماید و به همین دلیل ممکن است دچار عوارض جانبی شود و یا اینکه منجر به تشدید بعضی از مسائل قبلی بدن نظیر اگزما شود. فرد قبلا این بیماری ها و عوارض را داشته و کرونا باعث به وجود آمدن آنها نیست.

این پزشک متخصص بیان داشت: معمول ترین چیزهایی که ما در دوره کرونایی می بینیم شست و شوی مکرر دست ها با الکل برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس است. فرد در این دوره ممکن است به خشکی پوست هم دچار شود. فرد حتی بدون اینکه به کرونا هم مبتلا شود ممکن است در نتیجه استفاده از الکل های ضدعفونی نمایند با خشکی پوست و یا اگزما روبرو شود.

وی بیان کرد: قبلا می گفتیم فردی که پوست چربی دارد روزی یک بار استحمام کند اما اکنون بعضی از افراد به خصوص کسانی که وسواس دارند با اینکه از خانه هم خارج نمی شوند از ترس کرونا چند بار استحمام می نمایند که استفاده از مواد شوینده در جریان این استحمام به خشک شدن پوست بدن منجر می شود.

ابراهیم زاده گفت: حتی افرادی هم که پوست خشک و اگزمایی ندارند اگر به کرات از محلول های ضدعفونی نماینده استفاده نمایند و یا در حمام مدام در معرض استفاده از مواد شوینده باشند ممکن است با عوارض خشکی و اگزما روبرو شوند.

پزشک متخصص پوست و مو اضافه نمود: بسیاری افراد به صورت مادرزادی اگزما دارند اما برای بعضی افراد استفاده از مواد شوینده این عارضه پوستی را به وجود می آورد.

ابراهیم زاده اذعان داشت: استحمام بیش از اندازه چربی روی پوست را از بین می برد و ترک هایی را روی پوست ایجاد می نماید و البته نفوذپذیری پوست را بالا می برد. یک سری از میکروب ها به صورت طبیعی بر روی بدن ما وجود دارند و وقتی که یک فرد بیش از اندازه به شست و شوی خود می پردازد با از بین بردن چربی روی پوست خود باعث می شود این میکروب ها به داخل بدن نفوذ کند. بعضی با ادامه این شرایط دچار پوست به اصطلاح قاچ قاچ شده می شوند و حتی ممکن است ترشحاتی زرد رنگ هم در آن دیده شود.

وی اضافه نمود: بیماران دیگری را مشاهده نموده ایم که بعد از بهبودی از کرونا مبتلا به کهیر شدید شده اند. الان هر علامتی که در بدن فرد وجود داشته باشد ممکن است به وجود کرونا در بدن فرد ارتباط پیدا کند.

این پزشک متخصص در ادامه گفت: نکته دیگر این است افراد کرونایی نه تنها با طیف وسیعی از داروها روبرو هستند بلکه ممکن است بنابر توصیه دیگران و اطرافیان اقدام به استفاده از داروهای گیاهی و جوشانده ها نمایند که این خود می تواند منجر به شکل دریافت حساسیت های پوستی و عوارض مربوط به آن شود.

ابراهیم زاده اضافه نمود: اصلا نباید چنین باشد که وقتی ما با یک داروی گیاهی روبرو می شویم بگوییم اشکالی ندارد، مصرف آن بی ضرر است. نه، اصلا چنین چیزی نیست. قرصی که مصرف می شود شکل تقلیل شده یک گیاه است. اما وقتی همان گیاه به صورت زیاد مصرف می شود مسلم است که عوارض در بدن ایجاد می نماید. یک فرد ممکن است حتی با مصرف دو برگ گزنه نیز دچار حساسیت شود.

این پزشک متخصص پوست و مو گفت: اکنون هر کسی که تریبون داشته باشد در رابطه با مصرف دارو توصیه هایی دارد و مردم هم که از این شرایط مستاصل هستند به شدت تحت تاثیر این توصیه ها قرار می گیرند.

وی یادآور شد: اکنون اگر فردی به مطب مراجعه کند و بگوید بدون هیچ سابقه ای از کهیر ناگهان به آن دچار شده و خارش های شدیدی گرفته است به این فکر می کنیم که نکند او مبتلا به کرونا شده است؟ اصولا ما وقتی کهیر را می بینیم می گوییم ممکن است این مورد علامتی از یک بیماری دیگر باشد و یا اینکه در پی مصرف دارویی خاص به وجود آمده است. شاید هم در پی ابتلا آلرژی در بدن اتفاق افتاده است. ما کهیر را به صورت یک بیماری درمان نمی کنیم، به صورت یک علامت برای سایر بیماری ها در نظر می گیریم.

وی با بیان اینکه در 70 الی 80 درصد موارد معین نیست که کهیر به چه علت به وجود آمده است اضافه نمود: کهیر ممکن است برای مصرف داروی خاص و یا حتی غذایی خاص باشد و یا اینکه هشداری برای وجود یک عفونت در بدن تلقی شود. کرونا هم یک عفونت بدنی به شمار می رود پس می تواند منجر به ایجاد کهیر در بدن افراد شود.

ابراهیم زاده یادآور شد: بیماری را سراغ داشته ایم که بعد از ابتلا به کرونا دچار دانه های بسیار عظیم در صورت شده است؛ این دانه ها چرکی شده بودند و ترشح داشتند. دلیل این اتفاق برای آن بود که این فرد برای درمان کرونا انواع داروها را مصرف نموده بود. البته این مسائل پوستی رفع می شود.

این پزشک متخصص تاکید نمود: چیزی که معین به نظر می رسد این است بسیاری از بیماری هایی که افراد قبلا به آن مبتلا شده بودند با یاری ویروسی به نام کرونا مجددا شعله ور شده اند. به این ترتیب که کرونا سیستم ایمنی فرد را درگیر نموده و منجر به ایجاد چنین مسائل پوستی شده است.

ابراهیم زاده اضافه نمود: با توجه به جهش های مکرر ویروس کرونا حتی بعضی افراد با وجود بهره مندی از یک سیستم ایمنی بسیار خوب ممکن است مشکل پیدا نمایند. سیستم ایمنی آنتی بادی هایی را ترشح می نماید اما جهش های کرونا باعث می شود تا مدام با ویروس جدیدتری روبرو شود.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه با رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک می توانیم این چرخه ابتلا را کمتر کنیم گفت: بسیاری از عوارض کرونا داخلی هستند بدان معنا که می تواند آسیب هایی جدی به مغز، قلب و ... وارد کند. این عوارض بر خلاف مسائل پوستی در ظاهر قابل رویت نیستند و حتما باید آزمایش های دقیق مثل CT اسکن انجام شود.

دکتر سیمین ابراهیم زاده در سرانجام گفت: فردی که از کرونا بهبود یافته و فقط عوارض پوستی در بدن خود می بیند باید شادمان باشد چرا که درمان برای او سریع تر پیش خواهد رفت اما افرادی هستند که از داخل دچار آسیب شده اند و خبر ندارند.

هیلدا حسینی خواه / خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 822

به "چرا بهبودیافتگان کرونایی به اگزما، تبخال و زونا دچار می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بهبودیافتگان کرونایی به اگزما، تبخال و زونا دچار می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید