کدام دارو تا به امروز در درمان بیماری کرونا موثرتر بوده است؟

به گزارش دکترای اقتصاد، معاون درمان وزیر بهداشت درباره داروهای موثر در درمان بیماران بستری و سرپایی کرونا و همچنین شرایط بیمارستان ها و تجهیزات مورد لزوم این بیماری شرح داد.

کدام دارو تا به امروز در درمان بیماری کرونا موثرتر بوده است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت گفت: روایت ها درمورد بیماری کرونا در جهان تناقضاتی دارد، ممکن است هر دارویی که فراوری می گردد اهداف تجاری یا شرکت خاصی پشت آن باشد که هدف اقتصادی داشته باشد. از سوی دیگر مقالاتی ارائه می گردد که استدلال قوی نداشته و همین تناقض در صحبت ها سبب ایجاد وحشت در مردم می گردد که شرایط را برای افراد سودجو فراهم می نماید، اما در ایران از آنجایی که فرآیندهای مربوط به دارو زیر نظر سازمان غذا و دارو است، سودجویی و اهداف این چنینی بسیار کمتر اتفاق می افتد.

کورتون؛ موثرترین درمان برای بستری های کرونا

به گفته معاون درمان وزیر بهداشت، داروهایی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده می گردد که مورد تایید کمیته علمی مقابله با کرونا باشد. در حال حاضر دریافته ایم کورتون برای بیماران بستری شده می تواند موثرترین درمان باشد. در کنار آن استفاده از داروهای ضد انعقاد، ضد ویروسی و غیره نیز در بیماران بستری موثر است. البته نباید فراموش کنیم استفاده از دستگاه های یاری تنفسی غیرتهاجمی نیز می تواند سبب نجات جان بیماران گردد. البته باید در نظر بگیرید همه بیماران به علت ابتلا به ویروس کرونا نیست که جان خود را از دست می دهند. بعضی نیز به دنبال هویدا شدن عوارض متابولیک بیماری از جهان می فرایند. همین موضوع سبب می گردد توجه خاص ما به سمت اختلالات همراه با بروز بیماری کرونا جلب گردد.

وی با اشاره به این که در کشور منابعمان محدود است، اضافه نمود: نباید به سمتی حرکت کنیم که تنها هزینه داشته باشیم، بلکه باید کوشش کنیم تا اثربخشی به همراه هزینه در پروتکل هایمان دیده گردد.

دپوی تجهیزات مرتبط با کرونا برای فصل پاییز و زمستان

جان بابایی با اشاره به اینکه دپوی تجهیزات پزشکی برای فصل پاییز و زمستان صورت گرفته است، گفت: البته اکنون فراورینمایندگان داخلی نیز فعالیت خوبی دارند تا جایی که همه استان ها در زمینه فراوری بعضی تجهیزات به خودکفایی رسیدند و از این رو بعید می دانیم که در فصل پاییز و زمستان مسئله ای برایمان پیش بیاید.

وی درباره ارائه خدمات در مطب های دندانپزشکی نیز شرح داد: در این زمینه از ابتدای شیوع بیماری پروتکل های زیادی ابلاغ شده است این در حالی است که همکاران دندانپزشک ما نیز در بالاترین حد ممکن مسائل بهداشتی را رعایت می نمایند و مردم نیز آگاهی خود را افزایش داده و جز در موارد غیر ضروری به مراکز دندانپزشکی مراجعه نمی نمایند.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه فردی که شماره نظام پزشکی داشته باشد می تواند خدماتی درباره کرونا ارائه دهد، گفت: اگر فردی شماره نظام پزشکی داشته باشد یعنی پزشک است و طبابت را بلد است. بیماری کرونا نیز پروتکل های خاصی برای درمان دارد و پزشکان مختلف می توانند برای درمان به ما یاری نمایند. البته در این میان بعضی افراد غیرپزشک نیز ممکن است در مباحث درمانی دخالت هایی داشته باشند، اما خوشبختانه آگاهی مردم افزایش یافته و بیشترشان مراکز بیمارستانی و 16 ساعته را مورد اطمینان می دانند.

جان بابایی در پاسخ به این سوال که تاثیر برگزاری کنکور و مراسم عزاداری ماه محرم در ابتلا و آمار کرونا چه زمانی مشاهده خواهد شد، اضافه نمود: هم کنکور و هم عزاداری های ماه محرم به تازگی شروع شده است و فعلا اثرات آن حداقل تا دو هفته آینده تعیین نیست. البته در مورد کنکور با تمهیدات ویژه ای که همکاران معاونت بهداشت و سازمان سنجش انجام دادند، نگرانی خاصی نداریم. ما نیز در معاونت درمان تمهیداتی را اندیشیده بودیم تا مبتلایان به کرونا که در مراکز درمانی بستری هستند، بتوانند همان جا کنکور بدهند. در مورد عزاداری های ماه محرم تا به امروز مردم پروتکل ها را به خوبی رعایت کردند، اما در صورتی که تجمعی خلاف آنچه اعلام شد صورت گیرد، باید انتظار افزایش موراد بیماری را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موج سوم بیماری به کشور آمده است یا خیر شرح داد: هیچگاه بیماری به سمتی نرفته است که به اعدادی نزدیک به صفر برسیم و بتوانیم بگوییم موج بعدی شروع شده، بیماری تدوام داشته است و هنوز به نقطه مطلوبی در موج دوم نرسیده ایم که بتوانیم بگویم موج سوم شروع شده است یا خیر.

هزینه های درمان مبتلایان کرونا

معاون درمان وزیر بهداشت درباره هزینه های درمان بیماران مبتلا به کرونا گفت: بیمارانی که در بخش های عادی بستری می شوند حدود 2 تا دو نیم میلیون هزینه دارند و این هزینه برای بیماران در بخش آی سی یو به 4.5 میلیون می رسد که مردم از کل هزینه شده بسته به نوع مراجعه خود 5 تا 10 درصد مبلغ را پرداخت می نمایند. البته براساس اعلام ما تمهیدی اندیشیده شده است تا در نقاطی که افراد کمتر برخوردار به بیمارستان مراجعه می نمایند از آنها وجهی برای درمان کرونا اخذ نگردد.

باید بدانیم بیش از 6 ماه است که بیشتر بیمارستان ها درگیر بیماران کرونایی بوده و درآمدشان کاهش یافته است. حتی در بعضی بیمارستان ها درآمد آنها به کمتر از 50 درصد کاهش یافته است. پس چرا کسی که توانایی اقتصادی دارد و از بیمه های تکمیلی نیز برخوردار است آن حق 5 تا 10 درصدی خود را پرداخت نکند.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید مجدد بر اینکه استفاده از داروی کورتون براساس پروتکل ها تنها برای بیماران بستری شده در بیمارستان مجاز است، اضافه نمود: این دارو تاثیری بر بیماران سرپایی نداشته و نمی تواند سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری گردد. در درمان های سرپایی معمولا از داروهای مانند کلروکین، مسکن ها و غیره به تشخیص پزشک استفاده می گردد.

جان بابایی در پایان سخنان خود درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در زایشگاه ها گفت: زایشگاه ها محل نگرانی ما نیست؛ چراکه امکان آلوده شدن آنجا کمتر است. همکاران ماما که کار ختم بارداری را انجام می دهند باید تجهیزات لازم و کامل را داشته باشند. همچنین اگر خانم بارداری مبتلا به کرونا برای ختم بارداری به زایشگاه مراجعه کند، ترجیح و اولویت اول با درمان بیماری مادر و سپس ختم بارداری اوست. تا به امروز مراجعه این گونه مادران به زایشگاه ها تعداد قابل توجهی بوده که خوشبختانه ختم بارداری برای مادر به خوبی صورت گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 543

به "کدام دارو تا به امروز در درمان بیماری کرونا موثرتر بوده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام دارو تا به امروز در درمان بیماری کرونا موثرتر بوده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید