برای آپدیت سیستم عامل به هیچ عنوان عجله نکنید

به گزارش دکترای اقتصاد، مجله دیجی کالا - یوسف اسفندیاری: در سال های اخیر، آپدیت سیستم عامل دیگر به یک روند عادی بدل شده و شرکت هایی مانند اپل و مایکروسافت، مرتباً آپدیت های جدیدی را برای سیستم عامل های خود عرضه می نمایند. به عنوان مثال، هر 6 ماه یک بار، یک آپدیت مهم برای ویندوز 10 عرضه می گردد که گاهی اوقات این آپدیت ها مسائل عجیب وغریبی را ایجاد می نمایند. اپل هم در این زمینه ید طولایی دارد.

برای آپدیت سیستم عامل به هیچ عنوان عجله نکنید

آپدیت های بیشتر، مسائل بیشتر

مدتی پیش، مایکروسافت عرضه آپدیت اکتبر ویندوز 10 را متوقف کرد زیرا فایل های بعضی از کاربران بعد از نصب این آپدیت، ناپدید می شد. اما این مورد، تنها یکی از مسائلی است که نصب زودهنگام آپدیت سیستم عامل گریبان کاربران را گرفته است. از بین دیگر معروف ترین مسائل، می توانیم به آپدیت ویندوز 10 در سال 2016 هم اشاره کنیم که میلیون ها وب کم را از کار انداخت و بعلاوه بعضی از کامپیوترها هنگام اتصال به گجت کیندل، صفحه آبی مرگ را نمایش می دادند.

اپل هم در این زمینه سابقه زیادی دارد. به عنوان مثال در نسخه 11.1 سیستم عامل iOS، بعضی از کاربران نمی توانستند حرف I را تایپ نمایند.iOS 9.0 هم باعث شده بود که گجت بعضی از کاربران در بخش Slide to Upgrade گیر کند.iOS 8.0.1 هم اینترنت موبایل و تاچ آی دی میلیون ها کاربر را از کار انداخت.

در گوشی های گوگل پیکسل، آپدیت های اندروید باعث شد سرعت فرایند آنلاک و شارژ تا حد زیادی پایین بیاید. همانطور که می بینید، مسائل مربوط به نصب زودهنگام آپدیت سیستم عامل محدود به مورد خاصی نیست و یک پدیده همه گیر محسوب می گردد.

نسخه بتا

کمپانی ها قبل از عرضه نسخه نهایی نرم افزارها، معمولاً در ابتدا نسخه آزمایشی که از آن ها تحت عنوان نسخه بتا یاد می گردد، عرضه می نمایند. مایکروسافت با بهره گیری از کاربران عضو Insider Preview، اپل با عرضه بتای مخصوص توسعه دهندگان و بتای عمومی و گوگل هم با رویکرد مشابه، کوشش می نمایند که قبل از عرضه نسخه نهایی، مسائل نسخه نو سیستم عامل خود را رفع نمایند.

ولی با وجود تمام این اقدامات، در بیشتر مواقع باگ هایی به نسخه های نهایی راه پیدا می نماید و این موضوع تقریباً به یک امر عادی بدل شده است. به همین دلیل، باید بگوییم که حتی اولین نسخه عمومی سیستم عامل هم همچنان جزئی از فرایند آزمایش نسخه های بتا به شمار میرود.

عرضه عمومی

وقتی که در همان ابتدا اولین نسخه عمومی آپدیت سیستم عامل را نصب می کنید، شما هم به یکی از آزمایش نمایندگان نسخه های بتا بدل می شوید. به عنوان مثال، وقتی آپدیت نوی از ویندوز 10 آماده عرضه عمومی می گردد، مایکروسافت آن را یک دفعه برای تمام کامپیوترها عرضه نمی نماید، بلکه به آهستگی این کار را انجام می دهد تا بتواند قبل از اینکه مسائل موردنظر گریبان کاربران زیادی را بگیرد، آن را حل وفصل کند. به همین دلیل شاید فرایند عرضه یک آپدیت برای تمام کاربران ویندوز 10، ماه ها طول بکشد.

در خصوص ویندوز 10، مایکروسافت به طور تصادفی آپدیت سیستم عامل را برای کاربران ارسال می نماید. ولی اگر روانه بخش Setting شوید و بر گزینه Check for Updates کلیک کنید، با این کار به مایکروسافت می گویید که آماده دریافت این آپدیت هستید و در اول صف قرار می گیرید. به خاطر همین فرایند، آپدیت اکتبر تنها برای تعداد اندکی از کاربران مشکل ایجاد کرد و مایکروسافت با توقف عرضه آن، توانست جلوی توسعه آن را بگیرد.

همین موضوع برای آپدیت های اندروید در گوشی های پیکسل هم صدق می نماید و این گوشی ها طی فرایندی چند هفته ای این آپدیت را دریافت می نمایند. اما اگر بر گزینه Check for Updates ضربه بزنید، به اول صف منتقل می شوید و آپدیت سیستم عامل را فوراً دریافت می کنید.

اپل از چنین رویکردی استفاده نمی نماید و آپدیت های عمومی iOS و macOS برای تمام کاربران به طور همزمان عرضه می گردد.

نسخه نهایی عاری از مشکل

حتی وقتی که آپدیت سیستم عامل نهایی برای تمام کاربران عرضه می گردد، این نسخه باثبات که از آن تحت عنوان Stable یاد می نمایند، همچنان بخشی از برنامه آزمایشی است. در این مواقع، کاربران به آزمایش نمایندگان برای شرکت هایی بدل می شوند که خواهان نسخه نهایی عاری از مشکل هستند.

در نسخه Professional ویندوز 10 می توانید دریافت آپدیت های مهم مانند آپدیت اکتبر را تا 120 روز عقب بیندازید. زیرا پس از چهار ماه، دیگر تمام مسائل نسخه مذکور کشف و اصلاح شده است. با توجه به این موضوع، باید بگوییم آپدیت های ویندوز 10 مربوط کاربران عادی و سازمان ها تا حدی با یکدیگر فرق می نمایند. اما تفاوت آن ها در چیست؟ آپدیت های معمولی که در ابتدا برای کاربران عادی عرضه می گردد، معمولاً سرشار از باگ های مختلفی است. وقتی که مایکروسافت توانست تمام این باگ ها را حل وفصل کند، آن را برای کسب وکارها ارائه می دهد. بعلاوه کسب وکارها برای اینکه ویندوز 10 آن ها فقط هر چند سال یک بار آپدیت گردد، می توانند نسخه LTSB را انتخاب نمایند تا دیگر در رابطه با این مسائل نگرانی ای نداشته باشند.

اپل هم به کمپانی ها اجازه می دهد آپدیت iOS و macOS را تا 90 روز عقب بیندازند تا بتوانند با خیال راحت این نسخه های نو را نصب نمایند. در این مدت زمان هم اپل مطمئناً توانسته باگ های مربوط را پیدا و اصلاح کند.

چرا چنین مسائلی این قدر رایج است؟

روزی روزگاری کاربران ویندوز XP حدود 4 یا 5 سال از سرویس پک 2 استفاده می کردند. اما به علت وجود انواع و اقسام اپلیکیشن ها، سایت ها و سرویس های ابری که هر روزه قابلیت نوی را معرفی می نمایند، کمپانی های سازنده سیستم عامل ها هم به ناچار برای اینکه بتوانند توجه کاربران را جلب نمایند، باید همیشه نسخه های نوی را برای آن ها عرضه نمایند.

اما سیستم عامل ها بسیار پیچیده هستند، آن ها به عنوان رابط نرم افزارها به سخت افزارها انجام وظیفه می نمایند. کامپیوترهای ویندوزی از انواع و اقسام سخت افزارهای متنوع بهره می برند. آن ها مانند گوشی ها نیستند که بیشتر آن ها تا حد زیادی از سخت افزارهای مشابه بهره می برند و به همین دلیل هنگام آپدیت کامپیوترهای ویندوزی، گاهی اوقات مسائل عجیب وغریبی پدیدار می گردد. اما حتی اپل که کنترل کاملی بر سخت افزارهای محصولات خود دارد، در همان ابتدا نمی تواند به طور کامل این مسائل را حل نماید. در هر صورت این موضوع دیگر یک امر عادی محسوب می گردد و باید بتوانیم با آن کنار بیاییم.

چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

اول از هر چیزی باید بگوییم که هرچند آپدیت سیستم عامل در ابتدا می تواند مشکل زا باشد، ولی از طرفی عدم نصب آپدیت های امنیتی هم می تواند امنیت سیستم را به خطر بیندازد. به همین دلیل در رابطه با این موضوع، توصیه می کنیم که اصلاً عجله نکنید. مثلاً اگر آپدیت نوی برای ویندوز 10 عرضه شده، خیلی سریع در بخش Windows Update بر گزینه Check for Updates کلیک نکنید. برای این کار، حداقل یک تا دو هفته صبر کنید تا ببینید آیا باگ یا مشکل اساسی از جانب کاربران گزارش می گردد یا نه. اگر از نسخه Professional ویندوز 10 استفاده می کنید، تنظیمات سیستم را طوری تغییر دهید که دانلود و نصب اتوماتیک آپدیت های نو تا چند هفته عقب بیفتد.

در خصوص آپدیت های iOS و macOS هم حداقل چند روز نصب کنید. از آنجایی که بسیاری از کاربران به سرعت آپدیت های نو این سیستم عامل ها را نصب می نمایند، اخبار مربوط به باگ های احتمالی خیلی سریع در رسانه ها منتشر می گردد.

همین موضوع برای اندروید هم صدق می نماید. وقتی که گوگل می خواهد در عرض چند هفته آپدیت موردنظر را برای گوشی های مختلفی عرضه کند، عجله نکنید و بگذارید این آپدیت به صورت طبیعی روانه گجت شما گردد.

بک آپ گرفتن را از قلم نیاندازید

آپدیت اکتبر ویندوز 10 منجر به حذف فایل های بعضی از کاربران شد و این موضوع، اهمیت بک آپ گرفتن را به خوبی نشان می دهد. از هر سیستم عاملی که استفاده می کنید، قبل از نصب نوترین آپدیت ها، بهتر است از فایل های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. این موضوع فقط محدود به قبل از نصب آپدیت های نو نیست، بلکه با داشتن نسخه پشتیبان از فایل های مهم و ذخیره آن در حافظه جداگانه، دیگر نگران حملات بدافزارها، سرقت سیستم و بسیاری از موارد دیگر نخواهید بود.

البته این موضوع در گجت های iOS و اندرویدی اهمیت کمتری دارد، زیرا بسیاری از کاربران iOS نسخه پشتیبان اطلاعات حیاتی خود را به فضای ابری آی کلاود و کاربران گجت های اندرویدی هم چنین اطلاعاتی را به سرورهای گوگل منتقل می نمایند که باعث می گردد کاربران نگرانی چندانی از این بابت نداشته باشند. بعلاوه اگر اهل استفاده از سرویس های اپل و گوگل نیستید، خوشبختانه در این زمینه سرویس ها و اپلیکیشن های مختلفی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 14 مهر 1403 بروزرسانی: 14 مهر 1403 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1697

به "برای آپدیت سیستم عامل به هیچ عنوان عجله نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای آپدیت سیستم عامل به هیچ عنوان عجله نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید