قیمت خودرو در کارخانه چقدر افزایش پیدا کرد؟

به گزارش دکترای اقتصاد، خبرنگاران- سامانه یکپارچه فروش خودرو از سه شنبه 27 اردیبهشت رسما شروع به کار کرد و متقاضیان خرید محصولات داخلی و مونتاژی می توانند با مراجعه و ثبت نام، منتظر مرحله قرعه کشی باشند. قیمت های درج شده در سامانه فروش خودرو که مربوط به کارخانه است، نسبت به شش ماه قبل تغییر محسوسی دارد. آبان پارسال ایرانخودرو و سایپا پیروز به دریافت مجوز افزایش 18 درصدی قیمت محصولات شدند، اما ارزش این خودرو ها بدون سروصدا در این مدت رشد داشته است. طوری که محصولاتی مثل سورن پلاس و دنا پلاس نزدیک 30 میلیون تومان گران شدند.

قیمت خودرو در کارخانه چقدر افزایش پیدا کرد؟

افزایش قیمت خودرو در کارخانه

به گزارش خبرنگاران، سامانه یکپارچه فروش خودرو زیرنظر سازمان حمایت از مصرف نماینده و فراوری نماینده شروع به کار کرد و در آن محصولات داخلی و مونتاژی به قیمت کارخانه فروخته می شوند. آخرین باری که افزایش قیمت خودرو در کارخانه ها سروصدا به پا کرد به آبان پارسال برمی گردد. آن موقع ایرانخودرو و سایپا پیروز به دریافت مجوز افزایش قیمت 18 درصدی شدند، اما در شش ماه اخیر قیمت خودرو در کارخانه ثابت نبوده است. این افزایش قیمت برای بعضی از خودرو ها مثل سورن پلاس و دنا پلاس به 30 میلیون تومان می رسد. قیمت سورن پلاس در کارخانه با رشد 32 میلیون تومانی از 211 به 243 میلیون تومان فروخته می گردد.

قیمت دنا پلاس در سامانه یکپارچه فروش خودرو درحالی 243 میلیون تومان قیمت دارد که شش ماه قبل آن را در کارخانه با رقم 198 میلیون تومان می فروختند. قیمت رانا پلاس نیز 28 میلیون تومان در این مدت بالا آمده و از 186 میلیون تومان به 214 میلیون تومان رسیده است. پژو 206 تیپ دو و پژو 207 به ترتیب 20 و 17 میلیون تومان گران شدند.

بین محصولات سایپا کوییک دنده ای با رشد قیمت 23 میلیون تومانی بیشترین افزایش قیمت را تجربه نموده است. کوییک دنده ای در سامانه یکپارچه فروش خودرو با قیمت 168 میلیون تومان به چشم می خورد، اما خریداران این خودرو شش ماه پیش در کارخانه 145 میلیون تومان می پرداختند. قیمت تیبا دو یا همان تیبا هاچ بک از 108 به 127 میلیون تومان رسیده و این محصول 19 میلیون تومان گران شده و تیبا صندوقدار درحالی با رقم 119 میلیون تومان در سامانه فروش یکپارچه خودرو عرضه شده که شش ماه قبل برای خرید این خودرو در کارخانه باید 103 میلیون تومان پرداخت می شد.

قیمت خودرو در کارخانه چقدر افزایش پیدا کرد؟

خودرو

قیمت آبان 1400

قیمت اردیبهشت 1401

تغییر

تیبا صندوقدار

103 میلیون تومان

119 میلیون تومان

16 میلیون تومان افزایش

تیبا دو

108 میلیون تومان

127 میلیون تومان

19 میلیون تومان افزایش

ساینا دنده ای

106 میلیون تومان

124 میلیون تومان

18 میلیون تومان افزایش

کوییک دنده ای

145 میلیون تومان

168 میلیون تومان

23 میلیون تومان افزایش

پژو 206 تیپ دو

130 میلیون تومان

150 میلیون تومان

20 میلیون تومان افزایش

رانا پلاس

186 میلیون تومان

214 میلیون تومان

28 میلیون تومان افزایش

پژو پارس TU5

150 میلیون تومان

176 میلیون تومان

26 میلیون تومان افزایش

سورن پلاس

211 میلیون تومان

243 میلیون تومان

32 میلیون تومان افزایش

دنا پلاس

198 میلیون تومان

228 میلیون تومان

30 میلیون تومان افزایش

پژو 207 سقف شیشه ای

219 میلیون تومان

236 میلیون تومان

17 میلیون تومان افزایش

اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار

قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه می تواند دو برابر بیشتر باشد. به عنوان مثال قیمت پژو 206 تیپ دو در بازار آزاد روز چهارشنبه 28 اردیبهشت درحالی 315 میلیون تومان بود که ارزش این خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو 150 میلیون تومان قید شده است. یعنی بیشتر از دوبرابر. قیمت دنا پلاس آزاد 448 میلیون تومان است و در کارخانه 228 میلیون تومان بابت فروش آن دریافت می نمایند.

پژو پارس TU5 و سورن پلاس به ترتیب 137 و 136 میلیون تومان بین بازار و کارخانه اختلاف قیمت دارند. قیمت پژو پارس TU5 در سامانه یکپارچه فروش خودرو 176 میلیون تومان است و بابت خرید این محصول در بازار آزاد باید 313 میلیون تومان هزینه کرد.

قیمت سورن پلاس در بازار آزاد 379 میلیون تومان است و در کارخانه 243 میلیون تومان. بین محصولات سایپا بیشترین اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه به ساینا دنده ای تعلق دارد. قیمت ساینا دنده ای در بازار 221 میلیون تومان است و در کارخانه برای این خودرو 124 میلیون تومان پرداخت می گردد.

تیبا دو و تیبا صندوقدار به ترتیب 80 و 78 میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. تیبا دو با قیمت 207 میلیون تومان در بازار و 127 میلیون تومان در کارخانه فروخته می گردد. خریداران تیبا صندوقدار در بازار 197 میلیون تومان می پردازند و این محصول در کارخانه 119 میلیون تومان فروخته می گردد. بعلاوه اختلاف قیمت کوییک دنده ای در بازار و کارخانه به حدود 50 میلیون تومان رسیده است. این محصول در بازار آزاد 221 میلیون تومان خرید و فروش می گردد و در کارخانه 168 میلیون تومان برای فروش آن دریافت می نمایند.

فاصله قیمت خودرو بین بازار و کارخانه

خودرو

قیمت کارخانه

قیمت بازار آزاد

اختلاف

تیبا صندوقدار

119 میلیون تومان

197 میلیون تومان

78 میلیون تومان

تیبا دو

127 میلیون تومان

207 میلیون تومان

80 میلیون تومان

ساینا دنده ای

124 میلیون تومان

221 میلیون تومان

97 میلیون تومان

کوییک دنده ای

168 میلیون تومان

221 میلیون تومان

53 میلیون تومان

پژو 206 تیپ دو

150 میلیون تومان

315 میلیون تومان

165 میلیون تومان

رانا پلاس

214 میلیون تومان

302 میلیون تومان

88 میلیون تومان

پژو پارس TU5

176 میلیون تومان

313 میلیون تومان

137 میلیون تومان

سورن پلاس

243 میلیون تومان

379 میلیون تومان

136 میلیون تومان

دنا پلاس

228 میلیون تومان

448 میلیون تومان

220 میلیون تومان

پژو 207 سقف شیشه ای

236 میلیون تومان

410 میلیون تومان

174 میلیون تومان

منبع: فرارو
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1454

به "قیمت خودرو در کارخانه چقدر افزایش پیدا کرد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "قیمت خودرو در کارخانه چقدر افزایش پیدا کرد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت خودرو در کارخانه چقدر افزایش پیدا کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید