60 ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده اید (قسمت نهم)

به گزارش دکترای اقتصاد، تا چندی پیش برای فراگیری تکنیک های عکاسی باید سال ها جور استاد می کشیدیم و به هر دری می زدیم تا به کتابی دست یابیم و هنر عکاسی خود را ارتقاء دهیم. پس از آن تازه اول داستان یادگیری فوت و فن های ریز و به قولی فوت کوزه گری شروع می شد که فراگیری آن مستلزم صرف سال ها تجربه و هزینه بود. اما امروزه به دلیل پیشرفت عکاسی دیجیتال و افزایش امکانات و تنظیمات مختلف، بر خلاف تصور عموم عکاسی بسیار پیچیده تر و دقیق تر شده است.

60 ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده اید (قسمت نهم)

با یاری منبع بسیار فوق العاده اینترنت و دسترسی کم هزینه و حتی رایگان به تکنیک های عکاسی و سال ها تجربه عکاسان حرفه ای، یادگیری ترفندهای عکاسی بسیار آسان است. با خبرنگاران همراه شوید تا در چند مقاله، 60 فوت کوزه گری بسیار مفید را در عکاسی دیجیتال بیاموزید.

مقاله مرتبط:

49- برای عکاسی اکشن (متحرک) پیش-فکوس کنید

حتی زمانی که دوربین خود را در حالت فکوس اتوماتیک پیوسته (Continuous AF ) قرار داده و بر روی چشمی نقطه فکوس را انتخاب نموده اید، فکوس بر روی اجسامی که با سرعت بالا حرکت می نمایند بسیار سخت است. پیشنهاد ما: بر روی نقطه ای که انتظار دارید سوژه به آن برسد فکوس کنید. سپس بر روی حالت فکوس دستی بروید تا فکوستان دست نخورد. متناوبا دوربین را طوری تنظیم کنید که با دکمه پشت دوربین بتوانید سریعا فکوس اتوماتیک را خاموش و روشن کنید. حالا با سوژه Pan کنید و تا زمانی که از نقطه مورد نظر رد می گردد پشت سر هم عکس بگیرید. با این کار در نهایت یک یا چند عکس با فکوس مناسب به دست خواهد آمد. به کارگیری این تکنیک در موقعیت هایی که راستا حرکت سوژه قابل پیش بینی است بیشتر به کار می آید. از جمله عکاسی از اتومبیل و موتورسیکلت در پیست.

50- Panning خود را نرم تر کنید

زمانی که از سوژه متحرکی عکاسی می کنید، بسیار وسوسه انگیز است که بعد از هر شات دوربین را پایین بیاورید و چک کنید که آیا عکس خوبی شده یا نه. اما ما پیشنهاد می کنیم تا حد امکان و تا زمانی که سوژه در دیدرس است آن را رها ننموده و در حال Pan کردن عکس بگیرید. این عمل به شما یاری می نماید Pan های نرم تری داشته باشید.

51- مراقب ردپایتان باشید

در حال عکاسی در ساحل یا بر روی برف تازه هستید؟ مراقب رد پای به جا مانده خود باشید. بسیار مفید است که راستا و سوژه خود را برنامه ریزی کنید. سپس با کادرهای واید تر آغاز نموده و کم کم به سوژه نزدیک شوید. در غیر این صورت امکان دارد تصاویری بگیرید که ردپای خودتان در آن ها نقش بسته.

52- در عکاسی از امواج، به زمان حرکت موج ها دقت کنید

اگر در خلیج یا دماغه ساحل عکاسی می کنید، قبل از دریافت عکس بهتر است صبر کنید تا موج ها به صخره ها برخورد نمایند و زمانی شات را بزنید که پس از برخورد در حال عقب نشینی هستند. با این کار وقتی که با سرعت کم شاتر(Long Exposure) عکاسی می کنید، کنتراست بین سطح سفید آب و سطح تیره صخره ها باعث زیبایی و تاثیر بیشتر عکس شما خواهد شد. در این حالت می توانید با توجه با سرعت کم شاتر، از تایمر اتوماتیک دوربین استفاده کنید اما پیش بینی زمان بهترین حالت موج بسیار سخت است. پس از رادیو تریگر یا هر گونه شاترزن از راه دور دیگری استفاده کنید.

53- در زمان عکاسی در شب، لنز خود را بسیار تمیز نگه دارید

اگر در تاریکی عکاسی می کنید، هر گونه فیلتر از جمله UV یا Skylight را از روی لنز باز کنید در غیر این صورت هر سوژه روشنی در تصویر دارای شبه می گردد. همچنین زمان عکاسی در تاریکی به طور مداوم عدسی جلوی لنز را با پارچه بسیارنرم مثل microfiber پاک کنید. در عکاسی در نور روز یک لکه کوچک یا یک غبار ریز اثری آنچنانی نخواهد گذاشت. اما در عکاسی شب این لکه و غبار اثر بسیار بدی بر سوژه های نورانی می گذارد.

54- خیلی راحت اثر ستاره ای در عکس ها به وجود آورید

برای خلق اثر ستاره ای روی لامپ ها و نور ها زمانی که شب ها مثلا از مناظر شهری عکاسی می کنید، دیافراگم را روی اعداد بالا مثل F16 ( دیافراگم بسته یا کوچک) قرار دهید. تعداد تیغه های ستاره بستگی مستقیم به تعداد تیغه ها و نوع دیافراگم شما دارد. با خبرنگاران در بخش پایانی نیز همراه باشید منبع : Digital Camera Worldمنبع: کجارو
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 141

به "60 ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده اید (قسمت نهم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "60 ترفند فوق العاده در عکاسی که جای دیگری نشنیده اید (قسمت نهم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید