شنوایی سنجی؛ کاربردها، روش ها و تفاوت آن با شنوایی شناسی

به گزارش دکترای اقتصاد، خبرنگاران: تست شنوایی سنجی شامل یک سری آزمون هایی است که عملکرد گوش های شما را مورد آنالیز قرار می دهند. این آزمون ها هم شدت و تُن صدای دریافتی توسط شما را تست نموده و مسائل تعادلی و دیگر مسائل مربوط به گوش داخلی تان را شناسایی می نمایند. تشخیص و درمان این موضوعات بر عهده متخصص شنوایی سنجی است.

شنوایی سنجی؛ کاربردها، روش ها و تفاوت آن با شنوایی شناسی

واحد اندازه گیری شدت صدا دسیبل است و گوش انسان قادر است گستره بین 20 تا 180 دسیبل را بشنود. واحد اندازه گیری تُن صدا نیز هرتز است و گوش انسان بین 20 تا 20000 هرتز را تشخیص می دهد.

مطمئنا تست شنوایی گوش یاری می کند در بسیاری از مواقع پیش از بروز اختلالات جبران ناپذیر بتوانید به سادگی جلوی آن ها را بگیرید تا فرد دچار ناشنوایی یا کم شنوایی شدید نگردد.

آزمایش های شنوایی سنجی

آزمایش های ادیومتری یا شنوایی سنجی شامل دو دسته است:

  • آزمایش انتقال راه هوایی
  • آزمایش انتقال راه استخوانی

آزمایش شنوایی سنجی به شیوه انتقال راه هوایی چیست؟

در آزمایش انتقال راه هوایی، تنهای خالص صدا به وسیله هدفون روی گوش قرار خواهند گرفت و آستانه شنوایی بیمار در هر فرکانس بطور جداگانه به دست می آید. این آستانه ها میزان حساسیت گوش داخلی، عصب شنوایی و کانال و گوش خارجی و میانی را نشان می دهد.

آزمایش شنوایی سنجی به شیوه انتقال راه استخوانی چیست؟

آزمایش انتقال راه استخوانی، تنهای خالص به وسیله نقش نماینده استخوانی روی زائدی ماستوئید استخوان گیجگاه توسط یک هدبند قرارداده میگردد و در آن فرکانس های 250- 500- 1000- 2000 و 4000 هرتز ارزیابی می گردد که حساسیت گوش داخلی و عصب شنوایی را به ما نشان خواهد داد.

کاربرد های شنوایی سنجی

از شنوایی سنجی در شرایط مختلفی از جمله موارد زیر استفاده می گردد:. برای ارزیابی کم شنوایی در هر کسی که متوجه مسائل شنوایی دائم در یک یا هر دو گوشش شده باشد یا در فهمیدن کلمات در محاوره مشکل داشته باشد.. در مشخص نوع و میزان افت شنوایی. غربال نوزادان و بچه ها برای مسائل شنوایی که می تواند با توانایی یادگیری، سخن گفتن و فهم زبان تداخل داشته باشد.. برای غربال کم شنوایی در افرادی که مرتبا در معرض صدا های بلند هستند یا دارو های خاصی مثل جنتامایسین مصرف می نمایند.

شنوایی سنجی با شنوایی شناسی چه تفاوتی دارد؟

کار شنوایی شناس، تشخیص و درمان مسائل شنوایی یا تعادلی افراد است. البته دخالت شنوایی شناس در حوزه درمان بسیار محدود است و او صرفا از ابزار و روش های مختلفی از جمله سمعک، وسایل یاری ارتباطی، پیشنهاد جراحی کاشت حلزون توسط پزشک متخصص و … برای درمان استفاده می کند.

وظایف شنوایی شناس. تشخیص اختلال و مسائل شنوایی در افراد با یاری دستگاه ها و تست های مختلف. تهیه گزارشات لازم برای پزشک معالج فرد در مورد نوع تشخیص اجرا شده. دادن آموزش و مشاوره لازم به بیمار و خانواده او. قالب گیری و ساخت قالب گوش و سمعک. انجام برنامه های غربالگری شنوایی نوزادان، خردسالان و بچه ها در سنین مدرسه. پیشگیری از آسیب شنوایی، حفاظت شنوایی، برنامه ریزی و انجام غربالگری در جمعیت هایی نظیر مراکز کارگاهی، نظامی، اردوگاه ها و … و ارائه مشاوره شنوایی شناسی در این زمینه. اجرای برنامه های توانبخشی شنوایی شامل گفتارخوانی، رشد مهارت های شنیداری (تربیت شنوایی) و رشد زبان و ارائه مشاوره شنوایی شناسی در این بخش. مشخص، تجویز، کاربرد و تنظیم تجهیزات صوتی مناسب و روش های بهبود کیفیت صدا در محیط های آموزشی افراد مبتلا به اختلالات شنوایی. نظارت و پیگیری اجرای صحیح روش های برقراری ارتباط بین کم شنوایان با مربیان و سایرین (مثلا نحوه برخورد با دانش آموز کم شنوا در کلاس معمولی)

آیا ضروری است شنوایی سنجی شوید؟

اگر احساس می کنید قدرت شنوایی تان مثل گذشته نیست، یا برای شنیدن مشکل دارید (چه در محیط ساکت یا در سروصدا)، یا اگر حتما باید صدای تلویزیون را بلند کنید تا بشنوید، این علائم نشان می دهند ضروری است شنوایی سنجی شوید. تجربیات نشان می دهد که در مراحل اولیه ضعف شنوایی، بهتر می توانید به ابزار های یاریی شنوایی عادت کنید، تا اینکه صبر کنید مشکل تان تشدید گردد.

نوار گوش چیست؟

نوار گوش اصطلاح رایجی است که به سنجش شنوایی توسط ادیومتر گفته می گردد. پزشک با مشاهده علائمی همچون کاهش شنوایی و ضعف شنوایی اقدام به آنالیز گوش توسط نوار گوش می کند. ادیوگرام که توسط دستگاه ادیومتر ترسیم می گردد، حاوی اطلاعاتی از آستانه شنوایی فرد است و با رسم نمودار شنوایی مشخص می کند که شرایط شنوایی فرد به چه صورت است.

منبع:thebsa

منبع: برترین ها
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 453

به "شنوایی سنجی؛ کاربردها، روش ها و تفاوت آن با شنوایی شناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شنوایی سنجی؛ کاربردها، روش ها و تفاوت آن با شنوایی شناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید