صدرایی: صنعت خودرو در شرایط بازار انحصاری پیشرفت نمی کند، پژو پارس 21 سال بدون تغییر به مردم فروخته می گردد
به گزارش دکترای اقتصاد، کارشناس صنعت خودروسازی گفت: ایران خودرو نزدیک به 21 سال است بدون کوچکترین تغییری در خودروی پژو پارس، بلکه با کاهش کیفیت این خودرو را به مردم می دهد، بنابراین اگر واردات صورت نگیرد، در اصل جایی برای تمرین رقابت کردن نداریم و روز به روز پسرفت خواهیم داشت.
گروه اقتصادی خبرنگاران، اگر تحریم ها لغو گردد، اگر ارز های بلوکه شده به کشور بازگردد، اگر تحریم های بانکی و نفتی و.. برداشته گردد، اگر های زیادی مطرح است که در این صورت در بخش های مختلف اقتصاد و صنعت کشور چه برنامه ها و طرح هایی برای توسعه بیشتر داشته باشیم، یکی از این بخش ها صنعت خودروسازی کشور است، اما واردات خودروی خارجی برای ایجاد رقابت حواشی خاص خود را دارد بعضی موافق و بعضی مخالف این موضوع هستند. خبرنگار اقتصادی دانشجو برای تبیین بهتر این موضوع با بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت و بازار خودرو مصاحبه نموده است که خلاصه نظر این کارشناس را درباره واردات خودرو های خارجی در صورت لغو تحریم ها در ادامه آمده است.
بحث واردات خودرو در صورتی که مسایل توافق نامه برجام و تحریم های اقتصادی و بانکی و... برداشته و لغو گردد دوباره مطرح شده و دیدگاه های مختلفی برای این موضوع وجود دارد، بعضی موافق و عده ای مخالف واردات خودروی خارجی هستند، شما به عنوان یک کارشناس بازار و صنعت خودرو دراین باره چه نظری دارید و کدامیک را برای صنعت خودروسازی و اقتصاد کشور مضر می دانید؟
بنده فکر می کنم براساس رسالت اجتماعی که در برابر مردم وتعهدی که به همه گروه های جامعه داریم در بحث واردات خودرو، در صورت لغو کلیه تحریم ها که البته به این قسمت از سوی طرف آمریکایی چندان امیدی نیست بهتر است که در حال حاضر یک سیاست کلی دنبال گردد، یعنی اگر خواستار واردات خودروی خارجی هستیم که به دلایلی که ذکر می کنم بسیار مهم هم است در حال حاضر نباید خودرو های لوکس، ماشین هایی مثل پورشه، مازراتی، بی ام وی سری 7 ومدل های گرانقیمت بنز وارد گردد، بلکه اگر باب واردات خودرو به کشور باز شد تمرکز ما باید روی ماشین های متوسط و ارزان باشد، اما اینکه واردات خودرو برای صنعت خودروسازی کشور و اقتصاد ما خوب است یا بد، به نظر بیشتر کارشناسان این صنعت، واردات به خودی خود خوب است به شرط اینکه هدفمند باشد مثلا در شرایط فعلی اگر ماشین های خیلی لاکچری وارد کنیم، هیچ تاثیری روی افزایش رقابت محصولات داخلی با خودرو های خارجی نمی گذارد چرا که ما توان رقابت با خودرو های بسیار لوکس را نداریم، ضمن اینکه هیچ اقتصاد، بازار وصنعتی نمی تواند در فضای بسته بماند، اگر صنعت درفضای غیر رقابتی بماند مثل آب راکدی می گردد که بو می گیرد و می گندد، بنابراین در صنعت خودرو احتیاجمند رقابت با کشور های مختلف هستیم. به عبارت دیگر اگر خواستار رشد و توسعه صنعت خودروسازی درایران هستیم، حتما باید در های کشور را به روی واردات باز کنیم و واردت خودرو به کشور آزاد گردد.
راه چاره توسعه صنعت خودروسازی ایران با همه چالش های موجود از نظر شما چیست؟
وقتی می خواهید فراوری خوب داشته باشید، باید به این موضوع مهم دقت کنید که فراوری زمانی با کیفیت می گردد که در یک فضای آزاد رقابت کند فراوری خوب یعنی فراوری کالایی با داشتن حداقل استاندارد های دنیای، که فراوری کننده کالای خود را به غیر از داخل کشور به بازار های دیگر هم صادر کند، لذا صنعتی پایدار و پیروز است که می تواند کالای خود را به خارج از مرز های کشور خود صادر کند، چرا که نمی توان هیچ صنعتی را پیروز دانست که فقط با هدف تامین بازار های داخلی خود کالا فراوری می نماید، بنابراین اگر بخواهیم به فکر رشد صنعت خودروسازی کشور باشسیم باید به استاندارد های دنیای نزدیک شویم و در اندیشه توسعه صادرات باشیم. همین عدم واردات خودروی خارجی است که باعث شده خودروسازان ما به فکر رقابت در بازار داخلی نباشند و برای ارتقای کیفیت محصولات تمرین نکنند.
مساله ای که در این موضوع محل بحث و انتقاد است بحث ارز بری واردات خودروی خارجی است، بعضی معتقدند نباید ارز به خودرو داده گردد بعضی می گویند ارز آزاد باشد نه دولتی، کلا تحلیل شما از این موضوع چیست؟
بعضی می گویند در شرایط فعلی که کشور احتیاج های مبرم ارزی دارد موضوع واردات ماشین خارجی واجب نیست، اما اگر تحریم ها برداشته گردد و همه محدودیت ها برطرف می گردد به این دلیل که در حال حاضر لغو تحریم ها با هزار، اما و اگر همراه است، لذا اگر اتفاق خاصی صورت بگیرد در حد همان یک ذره گشایش هم اگر انجام گردد، بنده معتقد هستم واردات خودرو های خارجی در شرایط آزاد سازی ارز های بلوکه شده کشور دور ریختن ارز نیست، بلکه وادار کردن صنعت خودرو سازی ایران به پیشرفت است، به این دلیل که با باید گفتن ها نمی توانیم خودرو سازی را در راستا پیشرفت قرار دهیم، بلکه باید شرایط و بستر های لازم ایجاد گردد تا خودروسازی برای ادامه برنامه های خود مجبور به پیشرفت باشد، کیفیت فراوریات خود را افزایش دهد، طراحی های جدید ارائه بدهد، پلتفرم های جدید ارائه دهد، واحد های تحقیق و توسعه راه بیاندازد، محصول خود را به روز کند و محصول را به آپشن های به روز تجهیز کند، بنابراین اینجاست که معین می گردد واردات خودرو دور ریختن ارز نیست، بلکه تشویق و ایجاد رقابت و ایجاد حرکت برای صنعت خودروسازی کشور است. با نگاهی به کشور های پیروز دراین عرصه مثل چین و ترکیه که واقعا در صنعت خودروسازی پیروز بوده اند، متوجه می شویم که دلیل رشد و پیشرفت صنعت خودروی این کشور، به دلیل بستن دروازه های خود به روی واردات کشور های دنیا نبوده، بلکه ماشین های خارجی معمولی و نه چندان لوکس، اما با کیفیت تر از محصولات داخلی خود راوارد می کردند تا خودروسازی های داخلی مجبور به رقابت با خودرو های وارداتی شوند، بنابراین تا رقابت ایجاد نگردد کیفیت ایجاد نمی گردد. مقامات ایرانی در چند دهه گذشته بار ها وبار ها مساله حمایت از فراوری را به عنوان یک سیاست داخلی مورد تاکید قرار داده اند، اما بهتر است بدانند که حمایت داخلی با بستن در های واردات و بالا بردن تعرفه ها صورت نمی گیرد، اتفاقا این نگاه باعث شده صنعت داخلی ما هیچ پیشرفتی نداشته باشد.
ایران خودرو نزدیک به 21 سال است بدون کوچکترین تغییری در خودروی پژو پارس، بلکه با کاهش کیفیت این خودرو را به مردم می دهد، بنابراین این مساله مهم است باید بدانیم که اگر واردات صورت نگیرد، در اصل جایی برای تمرین رقابت کردن نداریم و، چون نمی بینیم دنیا چه می نماید روز به روز پسرفت خواهیم داشت و در این صنعت زیان ده و خسارت دیده تر می شویم. اتفاقا زمانی ارز دور ریخته می گردد که دروازه های کشور را به روی واردات خودرو های متوسط و اقتصادی دنیا ببندیم و برای ماشین های بیست سال پیش قطعه وارد کنیم مصرف بالای این خودرو ها هم آلایندگی را افزایش می دهد و هم بنزینی که می توانیم صادر کنیم باید به ماشین های پر مصرف داخلی بدهیم، ضمن اینکه تصادفات خودرو های ناامن که مردم را متحمل خسارت های جانی و مادی کند هم زیان های بزرگی برای اقتصاد و برای سلامت مردم است، لذا واردات خودروی خارجی و ایجاد رقابت دور ریختن ارز نیست، باید خودروی خوب وارد کنیم تا خودروساز قدم به قدم مجبور گردد برای بقای خود رقابت کند، یعنی باید مجبور گردد کیفیت خود را بالا ببرد خودرساز های ایرانی باید به این کار مجبور شوند چرا که با برنامه ریزی های غیر عملی و غیر اصولی و اعطای رانت هیچ اتفاقی نمی افتد و آش و کاسه همین خواهد ماند.
منبع: خبرگزاری دانشجو