اقدام نگران کننده کشورهای همسایه در گردشگری

به گزارش دکترای اقتصاد، خبرگزاری مهر/ براساس سخنان یک کارشناس گردشگری، اقدام نگران کننده کشورهای همسایه در گردشگری مشاهده می گردد.

اقدام نگران کننده کشورهای همسایه در گردشگری

داستان چیست؟

محمد ابراهیم لاریجانی، مدیرکل سابق بازاریابی و تبلیغات جهانگردی پیرامون اقدام نگران نماینده کشورهای همسایه در جهانگردی گفت: آنالیز تحولات جهانگردی منطقه و کشورهای همسایه و نگاهی به شرایط کشورمان سه موضوع حائز اهمیت را باید جدی گرفته گردد اولین موضوع این است که تقریباً همه کشورهای همسایه و رقیب از یک ماه پیش کارهای بازاریابی و تبلیغات را البته با روشهای نرم و بی صدا و معطوف به هدف و بیشتر b2b و G2G و حتی G2B و B2G آغاز نموده اند. به نظر می رسد ایران هم کم کم باید آغاز کند و در این ارتباط بخش بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی و جهانگردی بیش از هر زمان دیگری نقشی تاریخی بر عهده دارد، چراکه اساساً اقدامات بازاریابی در حین و پساکرونا سازوکار جدیدی را می طلبد که باید برای اولین بار طراحی گردد.

وی اضافه کرد: موضوع بعدی در رصد اقدامات جهانگردی کشورهای همسایه و آنالیز گزارشهایی که عوامل رسمی و غیر رسمی در خارج از کشور اعلام می نمایند، دو نکته قابل تأمل و البته نگران نماینده را بدنبال دارد: نکته اول اینکه کشورهایی مثل ترکیه، امارات، مالزی اساساً با ما رقابت نمی کردند به عبارتی اگرچه این کشورها در بازارهای سنتی ایران مثل افغانستان، آذربایجان، پاکستان، عمان و عراق حضور داشتند، ولی رقابت جدی و فرسایشی با ایران نداشتند و معمولاً با قیمتهای بالاتر از ایران هم در بازار بودند و سهم خود را می بردند. از طرفی، بخش خصوصی جهانگردی ایران هم کار خودش را می کرد و حتی در بازارهای هدف سنتی آنها مثل اروپا گوشه ای از بازار خود را داشت. اما الان شاهدیم که کشورهای همسایه بطور جدی علاوه بر اینکه بازار سنتی خود را حفظ می نمایند و برایش برنامه دارند در بازارهای سنتی ما هم وارد شده و قیمتها را کاهش داده اند و با کارگزاران و توراپراتورهای این کشورها جلسه می گذارند به عبارتی هم در سطح دولتی و هم در سطح بخش خصوصی کارزار تبلیغاتی خود را به راه انداخته اند. شواهد نشان می دهد کشورهای همسایه قصد رقابت دارند.

می خواهند دبی و تفلیس از چابهار و کیش ارزان تر گردد

لاریجانی گفت: این نگرانی و تهدید متصور است که کشورهای رقیب با چهار عنصر تنوع محصول، کاهش قیمت، تبلیغات پرحجم و ایجاد دسترسی های مناسب حمل نقل هوایی؛ بازارهای سنتی ایران مثل عمان و عراق و افغانستان و پاکستان و بخشی از بازارهای اروپایی ما را هم در اختیار بگیرند. به عبارتی ترکیه امارات و حتی مالزی و بعضی کشورها مثل گرجستان ارمنستان و باکو که انگیزه زیادی برای جبران خسارت وارده ناشی از کرونا دارند؛ حالا نه تنها با تنوع محصول و کاهش قیمت، بازارهای قبلی خود را مثل اروپا و روسیه و چین حفظ خواهند کرد، بلکه به بازارهای سنتی ما مثل باکو، مسقط افغانستان پاکستان و حتی به عراق هم نفوذ خواهند کرد. موضوع نگران نماینده تر این است که به جز تبلیغات و صرف منابع مالی و عناصری که ذکر شد؛ اقدامات مدیریتی غیر مالی گسترده ای را هم در پیش دارند که بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس جهانگردی گفت: نکته دوم در این بخش آن است که ترکیه، امارات و کشورهایی که ذکر شد روی جهانگرد ایرانی حساب ویژه ای باز کردند، چون شاید هر جهانگرد ایرانی برایشان به لحاظ هزینه کرد سه برابر جهانگرد اروپایی و جهانگرد سایر کشورها آورده مستقیم مالی و هزینه ای داشته باشد. کشوری مثل ترکیه یا امارات یا قطر و حتی آذربایجان و ارمنستان با تجربه خوبی که در ایجاد زنجیره تأمین دارند و با ایرلاین های قوی و اتحاد بخش خصوصی که گاهاً روش خرید بلیط پرواز در ازای اقامت رایگان را هم پیش می گیرند؛ قطعاً قیمت را به جایی می رسانند که باکو، آنتالیا، دبی یا تفلیس ارزان تر از چابهار و کیش و شیراز گردد. مگر گران تر شدن دلار به یاری ما بیاید که آن هم تأثیرات ویران گر خود را دارد. بیم آن می رود که در حین و پسا کرونا کشورهای همسایه و رقیب نه تنها تورهای ورودی بلکه جهانگردی داخلی ما را هم تصاحب نمایند. بنابراین برنامه ریزان دولتی و فعالان بخش خصوصی باید بدانند که باز شدن مرزها و عادی شدن شرایط، شمشیر دولبه ای است که ممکن است نه تنها منتج به جذب جهانگرد ورودی نگردد، بلکه جهانگرد داخلی هم با استفاده از خدمات کارگزاران خارجی جذب تنوع محصول و قیمت های مناسب سفرهای خارجی شوند.

راهکارهای مادی کارگر نیست

وی اضافه کرد: برای برون رفت صنعت جهانگردی از بحران کرونا، چه در تور ورودی چه خروجی و چه داخلی؛ صرفاً راهکار های مادی و مالی کارگر نیست مثل اینکه فقط به وام یا به یارانه سفر و یا یاری بلاعوض فکر کنیم بلکه به نظر می رسد باید به راهکارهای غیر مالی روی آوریم. راهکار هایی از جنس اصول و مفاهیم بنیادین دانش جهانگردی و بهره گیری از دانش و اصول صنعت و تجارت. مفاهیمی همانند تنوع محصول، توزیع سفر، محصولات مکمل، تورهای ترکیبی تلفیقی؛ جهانگردی کم شتاب. جهانگردی تجربه گرا و محصولات متمایز، عظیم کردن بازار توجه به توسعه عرضه همزمان تحریک تقاضا که از مفاهیم و مبانی علوم جهانگردیست. هرچند بکارگیری این مبانی احتیاج به افرادی دارد که این مفاهیم را فقط در کتاب و دانشگاه نخوانده باشند بلکه در عمل و بازار نحوه پیاده سازی آن را دیده و لمس نموده باشند. یا مفاهیمی که در صنعت و تجارت و مدیریت استراتژیک وجود دارد همانند یکپارچگی افقی و عمودی، توسعه رو به بالا یا پایین، حتی ادغام ها و ائتلاف های استراتژیک و کنسرسیوم ها یا دانش و مهارت کوبرندینگ؛ بازاریابی چریکی؛ شبکه ای یا طراحی کانال های توزیع یا استراتژی رهبری بازار یا ارزیابی ماتریس سهم بازار و مشخص صندلی فعلی ما و یا بهره گیری از ظرفیت های مالی و مالی سایر بخش و حوزه های سفر، حمل نقل، بیمه، بانک و حتی ظرفیتهای شهری و پزشکی و اوقات فراغت. و ده ها مفهوم و اصولی که اتفاقاً ما در جهانگردی با آن ناآشنا هستیم ولی در صنعت و تجارت بخوبی از این استراتژی ها، مفاهیم و اصول علمی استفاده می گردد.

وی معتقد است: وقت آن رسیده که معاونت جهانگردی راهکار نشان دهد و گفتمان بین دولت و بخش خصوصی را عوض کند و از ارائه راهکار های پیش پا افتاده مالی که جز مقروض تر شدن صنعت؛ نتیجه دیگری ندارد بیرون بیاید و جهانگردی را به سمت ادبیات و گفتمان مدیریت صنعتی جهانگردی راهنمایی کند و مفاهیم و اصول علمی جهانگردی و صنعت و تجارت و مفاهیم مدیریت استراتژیک را در برنامه ریزی های جهانگردی استقرار دهد. اگر از این برهه جا بمانیم و نتوانیم عالم بعد از کرونا و ارتقای مورد احتیاج سطح مدیریت و تنظیمات لازم پساکرونایی را درک کنیم تهدیداتی که متوجه ماست به وقوع خواهد پیوست و یک عقب ماندگی چند ساله را در از دست دادن بازارهای ورودی و داخلی بر صنعت جهانگردی تحمیل خواهد نمود که تا سالها کسی توان برطرف و حل آن را نخواهد داشت. امیدوارم که ریشه این عقب ماندگی از این دوره مدیریتی به ارمغان نماند.

منبع: همگردی
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 562

به "اقدام نگران کننده کشورهای همسایه در گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام نگران کننده کشورهای همسایه در گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید