رازهای موفقیت زنبوردار دهه هفتادی

به گزارش دکترای اقتصاد، امیرحسین رنجبر، زنبورداری از شهرستان ساری و یکی از جوانان دهه 70 است که از سن 18 سالگی با یک کندو کار خود را در صنعت زنبورداری آغاز کرده است و اکنون که به سن 25 سالگی رسیده است کندوهای زنبور عسل خود را به 100 کندو گسترش داده است.

رازهای موفقیت زنبوردار دهه هفتادی

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از فارس، تولیدات بخش کشاورزی از گستردگی فراوانی برخوردار است و به همین منظور با مجموعه ای از محصولات روبرو هستیم که همگی علاوه بر تامین امنیت غذایی جامعه نیازمند علم و تکنولوژی فراوانی است.

یکی از فعالیت های مهمی که در بخش کشاورزی از توجه خاصی برخوردار است و کمتر به آن پرداخته می شود بحث زنبورداری است این صنعت باید برای رسیدن به جایگاه شایسته خود طرح های جامع راهبردی و نقشه راهی داشته باشد تا ترسیم کننده حرکت های بزرگ در آینده باشد و بتوان به این صنعت بهتر از گذشته نگاه کنند.

اگر فعالان این صنعت به دنبال این باشند تقویت تفکر برای گسترش این صنعت را سرلوحه کار خود قرار دهند به طور حتم در آینده تحولات چشمگیری در صنعت زنبورداری شاهد خواهیم بود.

صنعت زنبورداری مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی است و وابسته به منابع داخل کشور و صادرات محصولات است و بر این اساس اگر تنها به بازارهای داخلی توجه شود پیروزیت های چندانی به دست نمی آید چرا که افق دید در صنعت زنبورداری باید به خارج کشور و صادرات محصولات باشد.

این صنعت نیازمند مهارت افزایی و تبدیل علم به مهارت است که باید از سوی فعالان این صنعت مورد توجه قرار گیرد و اگر زنبورداران به دنبال این هستند در این صنعت از درآمد اقتصادی خوبی برخوردار شوند باید در توسعه آن کوشا باشند و ایده های خوبی برای رشد این صنعت به نمایش بگذارند.

هر چه از فعالیت در این صنعت بگوییم کم است؛ اما جوانانی در این مرز و بوم هستند که با تفکرات و ایده های جدید توانستند به پیروزیت های بزرگی در صنعت زنبورداری دست پیدا کنند و فعالیت سنتی را از کسب و کار خود دور کردند و توانستند طعم عسل را با خلاقیت های جدید شیرین تر کنند.

یک کندو به 100 کندو رسید

امیرحسین رنجبر، زنبورداری از شهرستان ساری و یکی از جوانان دهه 70 است که از سن 18 سالگی با یک کندو کار خود را در صنعت زنبورداری شروع کرده است و اکنون که به سن 25 سالگی رسیده است کندوهای زنبور عسل خود را به 100 کندو گسترش داده است.

وی گفت: در حال حاضر از تعداد کندوهایی که دارد سالانه حدود 700 کیلوگرم عسل طبیعی تولید می کند که بیشتر آن بر روی مزارع کلزا، باغات مرکبات و سپس در جنگل ها و انتقال کندوها به ییلاق ها است.

زنبورداری همزمان با تحصیل

امیرحسین علت پیروزیت خود در صنعت زنبورداری را با توجه به سن و سال کمی که دارد اینگونه بیان می کند: علاقه خاصی به تولید زنبور عسل داشتم و همین امر سبب شد در کنار تحصیل به فعالیت زنبورداری بپردازم و بر همین اساس به جوانان هم سن و سال خود توصیه می کنم در کنار تحصیل خود به هر رشته ای که علاقمند هستند کار را شروع کنند تا بعد از فارغ التحصیلی اگر شغل دولتی پیدا نکردند بتوانند در رشته ای که فعالیت داشتند امرا معاش کنند.اگر به دنبال این بودم بعد از فارغ التحصیلی خودم کار پیدا می کردم طبیعتا چند سالی باید طول می کشید و به همین دلیل همزمان با شروع دانشگاه و تحصیلم فعالیت خود را در صنعت زنبورداری شروع کردم و تا سرانجام تحصیلات دانشگاهیم توانستم به درآمد اقتصادی خوبی دست پیدا کنم.

وی در پاسخ به این سوال که چطور شد از سن کم شروع به فعالیت کرد، گفت: اگر به دنبال این بودم بعد از فارغ التحصیلی خودم کار پیدا می کردم طبیعتا چند سالی باید طول می کشید و به همین دلیل همزمان با شروع دانشگاه و تحصیلم فعالیت خود را در صنعت زنبورداری شروع کردم و تا سرانجام تحصیلات دانشگاهیم توانستم به درآمد اقتصادی خوبی دست پیدا کنم.

آقای رنجبر که فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسی است سنخیت کار خود با رشته تحصیلی اش را اینگونه بیان می کند که در صادرات محصول و آشنایی با فعالان خارجی کمک می کند و می تواند راحت تر با آنان ارتباط برقرار کند.

صادرات به کانادا و عراق

وی درباره صادرات محصولات خود می گوید: تا به امروز 200 کیلوگرم عسل طبیعی به کشورهای کانادا و عراق صادر کردم و در صورت تقاضا آمادگی برای صادرات به سایر کشورها را هم دارم.

رنجبر اظهار کرد: در دوره های آموزشی که در استان و حتی خارج از استان مازندران برگزار می شد حضور پیدا می کردم و به همین دلیل توانستم در زمینه پرورش زنبور عسل، تولید ژل رویال، برداشت بره موم، پرورش ملکه و صادرات عسل پیروز شوم.

شرکت در کنگره بین المللی زنبورعسل در استانبول

وی گفت: با همکاری یک شرکت گروه زنبورداری سالانه اقدام به عرضه ملکه های اصلاح نژاد شده با بیشترین بازدهی به تمامی زنبورداران سراسر کشور کردیم. سال 2017 در کنگره بین المللی زنبورعسل در استانبول حضور پیدا کردم و همین امر سبب شد ارتباط موثری با تولیدکنندگان بین المللی برقرار کنم.

تمرکز روی فروش و صادرات

در ادامه از این جوان فعال در بخش تولیدی درباره داستان بازار فروش این محصول می پرسم، گفت؛ مراتع ایران یکی از متنوع ترین و مرغوب ترین عسل های دنیا را دارد اما به خاطر وجود تقلب در این عرصه متاسفانه نتوانستیم جایگاه باید و شاید را داشته باشیم، تصمیم گرفتم صادرات به اروپا را با توجه به حساسیت های بالای طرف خریدار ورود پیدا کنم هر چند بسیار سخت به نظر می رسد اما منطقه خاورمیانه و روسیه می توانند جزو بازارهای خوب برای عسل طبیعی ایران به حساب بیایند اما قشر زنبوردار توان تمرکز بر روی فروش و صادرات را ندارد.

انتظارات از سازمان های مربوطه

وی ادامه می دهد؛ انتظاری که زنبوردار از سازمان های مربوطه و اتحادیه ها دارد این است که با ایجاد بستر و پل ارتباطی مناسب بین تولیدکننده و خریدار خارجی هم برای کشور ارزآوری ایجاد کند و هم زنبوردار با قیمت مناسب تولیدات خودش را عرضه کند که عرضه با قیمت مناسب می تواند دغدغه را از دوش زنبوردار بردارد و وی را ترغیب به ارائه محصول بیشتر و با کیفیت بالاتر کند و ایجاد رونق در این رشته مطمئنا باعث می شود جوان های بیشتری به این شغل گرایش پیدا کنند.

فرصت کسب و کار زنبورداری همپای برنج و مرکبات

این جوان زنبوردار در کنار بحث فروش، بلایای طبیعی، بیماری ها، مسائل کوچ، نبودن بیمه مناسب و ... را نیز از مسائل زنبورداری برمی شمارد و خاطر نشان می کند؛ این مسائل موجب شد که زنبورداری جزو مشاغل سخت و با ریسک بالا به حساب بیاد. اگر حتی در بخشی از این موارد بهبود حاصل شود، زنبورداری ظرفیت ایجاد اشتغال فراگیر در مازندران را دارد و می تواند در کنار مرکبات و برنج، به محصول جدید این استان تبدیل شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن انسان

رنجبر درباره عسل طبیعی و خواص آن نیز یادآور شد: عسل طبیعی خواص زیادی دارد و برای درمان بسکمک از بیماری ها توصیه می شود اما مهم ترین اثر این ماده شفابخش تقویت سیستم ایمنی بدن انسان است و قرار دادن عسل در سبد غذایی می تواند به سلامت کلی بدن، دوری از بیماری و افزایش قدرت مقابله با بیماری کمک کند و در شرایط فعلی در دوران همه گیری ویروس کرونا یکی از بهترین مواد غذایی به حساب می آید.

فروش عسل دست ساز

ظاهرا عسل تقلبی موجود در بازار کام این تولیدکننده را نیز تلخ کرده است وی در این زمینه گفت: تولید و فروش عسل های تقلبی و حتی دست ساز کاملا آزاد است و افراد سودجو باعث کاهش سطح اعتماد مردم به عسل های طبیعی موجود در بازار شدند؛ افزایش نظارت ها و برخورد قانونی با متخلفان، جلوگیری از عرضه چنین محصولاتی در فروشگاه ها می تواند بخشی از این بی اعتمادی ها را جبران کند.

اهداف بزرگ در سال جهش تولید

رنجبر درباره ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی نیز اظهار کرد: بنده از سال ها قبل در راستای فرمایشات رهبری عزیز مبنی بر اقتصاد مقاومتی با یک کندو شروع به کار کردم و به لطف خدا و مدد امام زمان (عج) این راه پر فراز و نشیب را نسبتأ به خوبی طی کردم و اکنون در سال جهش تولید تمام سعیم بر این است که در تولید عسل و دیگر فرآورده های زنبور عسل به اهداف بزرگ تری برسم و به همه جوانان و نوجوانان ایران عزیز توصیه می کنم اگر شرایط براشون مهیا است شغل تولیدی را انتخاب کنند، در حال حاضر در کنار فراهم کردن یک شغل تولیدی برای خودم به صورت فصلی زمینه اشتغال سه نفر را نیز فراهم کردم.

اشتغال شیرین

وی از عسل به عنوان طلای شیرین طبیعت و زندگی یاد می کند و در سرانجام گفت: لذت این درآمد و اشتغال شیرین را که با گل و گرده گل ها به دست می آید مرا بیشتر به یاد خداوندی می اندازد که خالق و آفریدگار هستی بخش است.

بر اساس این گزارش، کارآفرینان استان مازندران در بخش کشاورزی نشان دادند اگر کمی همت و تلاش مسؤولان بر فعالیت آنان سایه افکنده شوند یقینا به پیروزیت های بزرگی دست پیدا می کنند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 346

به "رازهای موفقیت زنبوردار دهه هفتادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رازهای موفقیت زنبوردار دهه هفتادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید