طبیعت گردی دقیقا چیست؟

به گزارش دکترای اقتصاد، سفر راهی عالی برای کاوش در جهان است. با این حال، هزینه ها و مسائل خاص خود را دارد. هرچند طبیعت گردی هم نوعی سفر است، اما از آنجا که تلاش می کند تاثیر منفی حداقلی بر محیط زیست داشته باشد، محبوبیت بیشتری دارد. در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم از طبیعت گردی، مزایا، اهمیت و اثرات آن و تجهیزات لازم برای سفر صحبت کنیم. همچنین سری به چند جای مناسب ایران و جهان برای چنین سفرهایی خواهیم زد، اما در ابتدا تعریفی داشته باشیم از طبیعت گردی و جزئیات آن.

طبیعت گردی دقیقا چیست؟

تعریف طبیعت گردی چیست؟

طبیعت گردی را می توان یکی از روش های مختلف سفر تعریف کرد. طبیعت گردی بخشی از حفاظت از محیط زیست و درک نیازهای مردم محلی در منطقه است.

تفاوت اکوتوریسم و طبیعت گردی چیست؟

اکوتوریسم (بوم گردی) سفری مسئولانه با حفظ محیط زیست و احترام به فرهنگ مردم محلی است. اما توریستی طبیعی فقط به سفر به مکان های دیدنی، خصوصا برای لذت از زیبایی طبیعت اشاره دارد. بنابراین تفاوت اساسی بین اکوتوریسم و طبیعت گردی در واقع حفظ طبیعت و منابع طبیعی است.

آیا طبیعت گردی برای روان انسان مفید است؟

طبیعت گردی باعث تمدد اعصاب، آرامش فرد، پیشگری و درمان افسردگی و بهبود شرایط جسمی می شود.

طبیعت گردی چیست؟

طبیعت گردی را می توان یکی از روش های مختلف سفر تعریف کرد. شما به عنوان یک توریست طبیعت گرد، تصمیم می گیرید به گونه ای سفر کنید که به طبیعت احترام بگذارید و در تخریب آن سهیم نباشید. اگر به طبیعت و گردش در آن علاقه دارید، پس باید برای حفظ این سرمایه خدادادی، تلاش کنیم، نه اینکه به آن آسیب بزنیم.

علاوه براین، طبیعت گردی بخشی از حفاظت از محیط زیست و درک نیازهای مردم محلی در منطقه است. بنابراین شما می توانید به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک کنید. همچنین شامل یادگیری بیشتر درباره تاریخ شهرهای دیگر و حفظ نشانه های تاریخی است.

طبیعت گردی صرفا تجربه بازدید از یک مکان نیست. برعکس، این اتفاق زمانی می افتد که شما از نظر اجتماعی مسئول فرهنگ و ماهیت مکان بازدید شده باشید. بعضی منطقه ها ذاتا شکننده هستند و هر نوع زباله زایی ممکن است عواقب زیادی را در پی داشته باشد. با کمال تاسف، فقط محیط زیست است که هزینه های هنگفتی را متضرر می شود.

تفاوت اکوتوریسم و طبیعت گردی

طبیعت گردی و اکوتوریسم هر دو بازدید از جاذبه های طبیعی را شامل می شوند، اما از نظر اهداف و فعالیت های ارائه شده تفاوت دارند. اکوتوریسم (بوم گردی) سفری مسئولانه با حفظ محیط زیست و احترام به فرهنگ مردم محلی است. اما توریستی طبیعی فقط به سفر به مکان های دیدنی، خصوصا برای لذت از زیبایی طبیعت اشاره دارد. بنابراین تفاوت اساسی بین اکوتوریسم و طبیعت گردی در واقع حفظ طبیعت و منابع طبیعی است. پس چه بهتر که فقط به جای طبیعت گردی، بوم گردی کنید تا این نعمت خداوند را بدون آسیب نگه دارید.

اهمیت طبیعت گردی

وقتی به لذت های ماجراجویی در سفر فکر کنید، اغلب سفرهای هیجان انگیز به مکان های زیبا و مناسب به ذهنتان خواهد آمد. غذاهای بی نظیری که در خانه نمی یابید و ملاقات با افرادی بسیار متفاوت از آنها که به دیدنشان عادت کرده اید.

طبیعت گردی به شما این امکان را می دهد کنار یادگیری حقایق درباره مکان های مختلف، کارهای دیگری هم انجام دهید. برای مثال اجازه می دهد تا خود را در فرهنگ و سبک زندگی دیگران غوطه ور کنید. این امر می تواند تاثیرات ماندگاری بر جای بگذارد که فراموش نشدنی هستند.

مزایای طبیعت گردی

طبیعت گردی می تواند برای طیف گسترده ای از مردم منفعت داشته باشد. در این بخش بعضی از مزایای آن را مطرح کرده ایم.

  • طبیعت گردی و محیط زیست

اکوتوریسم به محافظت از زیستگاه های طبیعی و محیط های بکر کمک می کند. ثروت کشورهای فقیر غالبا در منابع طبیعی مانند جنگل ها، مواد معدنی و زمین های مناسب کشاورزی، گره خورده است. بهره برداری از این منابع اغلب به معنای تغییر یا تخریب زیستگاه های حیات وحش و چشم انداز ها طبیعی زیبا است. اکوتوریسم به کشورها و جوامع اجازه می دهد بدون آسیب به محیط زیست، اقتصاد خود را بسازند. این بدان معناست که حیات وحش محلی می تواند رشد کند و بازدید کنندگان می توانند از مقاصد دست نخورده و بکر آن لذت ببرند.

  • مزایای مالی طبیعت گردی

مشاغل محلی تنها یکی از مزایای مالی طبیعت گردی است. تعداد زیادی از مردم در منطقه ها توریستی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بخش توریستی کار می کنند. هزینه های شما، برای آن ها شغل فراهم کرده و به رهایی مردم از فقر کمک می کند.

درآمد مازاد به کارگران یا اعضای خانواده آن ها این امکان را می دهد که با خرید کالاهای محلی و پرداخت هزینه مراقبت از بچه ها و سایر خدمات، مشاغل کوچک راه اندازی کنند یا پول را به اعضای دیگر جامعه منتقل کنند. شرکت های اکوتوریسم نیز می توانند با آموزش مهارت های مفید به اقتصاد جامعه کمک کنند.

  • طبیعت گردی و مسافران

مزایایی که اکوتوریسم به مسافران ارائه می دهد شخصی است، اما تاثیرات آن گسترده است. با بازدید از منطقه ها با زیبایی طبیعی خیره کننده، دیدن حیوانات در زیستگاه های بومی خود و ملاقات با اعضای جوامع محلی، مسافران می توانند آگاهی خود را درباره اهمیت صرفه جویی در منابع و جلوگیری از هدر آن افزایش دهند.

همچنین جوامع و فرهنگ های محلی را به روشی می شناسید که هرگز از بالکن هتل مجلل خود متوجه آنها نخواهید شد. با تعامل با مردم محلی، شما درباره نحوه زندگی آنها اطلاعات کسب می کنید و آنها نیز درباره شما یاد می گیرند، خواه سلیقه موسیقی باشد یا ترجیحات غذایی، شباهت ها و تفاوت های ساده روزمره و… . توریستان طبیعت گردی هنگام بازگشت به خانه، این پیام را به خانواده ها، دوستان و همکاران خود می رسانند.

وسایل و لوازم مورد نیاز برای طبیعت گردی

در اینجا لیستی از مواردی که ممکن است برای سفر به آنها نیاز داشته باشید آورده شده است. نیازی به جمع آوری همه موارد ذکر شده نیست. فقط موارد ضروری خود را بردارید. این لیست فقط برای کمک حافظه شما است. لطفا سعی کنید استفاده از پلاستیک یک بار مصرف را به حداقل برسانید. با این کار به طبیعت کمک خواهید کرد.

لوازم موردنیاز پناه گاه و خواب

لوازم شخصی موردنیاز

لوازم مورد نیاز برای پخت وپزلباس های موردنیاز
چا در مسافرتی

پارچه برای زیرانداز

سایه بان، طناب، میله

چکش

حصیر برای ورودی چادر

جارو خاک انداز

کیسه خواب

ملحفه، پتو

تشک بادی، برزنت

بالشت خواب

جعبه کمک های اولیه

چراغ قوه

قطب نما

حوله و پارچه

صابون و شامپو

مسواک و خمیر دندان

خوشبو کننده

برس و شانه

محصولات زنانه

دستمال توالت

داروهای شخصی

دوربین عکاسی

دوربین دو چشمی

بطری آب

یخ و یخدان

اجاق گاز با سوخت

کبریت و فندک

زغال سنگ و هیزم

کباب پز

بشقاب و کاسه

ظروف پلاستیکی

فویل آلومینیوم

کیسه های زباله

مایع ظرفشویی

روغن پخت و پز

ظروف نگهداری مواد غذایی

قابلمه و ماهیتابه های درب دار

وسایل آشپزی، کفگیر، چاقو، قاشق، درب بازکن بطری

سیخ کباب

میز تاشو

لیوان یا لیوان کاغذی

ادویه جات، شکر، چاشنی ها

انواع کنسروها

میوه خشک

انواع شکلات

کفش یا چکمه

شلوار وکمربند

شلوارک و تیشرت

لباس راحتی

جوراب

کلاه و هدبند

ژاکت

لباس زیر

پوشش بارانی

مایو و حوله شنا

پودر و لوازم لباسشویی

انواع روشهای حمل ونقل در سفرهای طبیعت گردی

به عنوان یک قانون کلی، برای سفرهای کوتاه مدت، سفر با اتوبوس یا قطار معمولا برترین گزینه است. در مقابل بدترین انتخاب هواپیما و اتومبیل است، به ویژه وقتی ماشین فقط یک سرنشین داشته باشد.

از طرفی برای مسافرت های طولانی، هواپیما برترین گزینه است، اما باید سعی کنید پرواز مستقیم داشته باشید. اگر تصمیم دارید پروازهای خود را کاهش دهید، به جای انتخاب مقصد با مسافت طولانی، در بین راه، مقصدهای دیگری نیز انتخاب کنید و در هر مقصد استراحت داشته باشید. به این ترتیب می توانید با اتوبوس یا قطار سفر کنید و از مسافت طولانی مقصد اصلی خسته نشوید.

وقتی به مقصد رسیدید، گزینه های کم هزینه برای تردد بهتر است. به جای اینکه هر بار تاکسی بگیرید، وسایل حمل ونقل عمومی را انتخاب کنید. وسایل نقلیه عمومی، کلید حرکت توریستان هستند. حمل ونقل عمومی محلی مانند تراموا، مترو و قطارها مطمئنا تاثیر آلودگی کمی دارند؛ اما همیشه قادر به پوشش کل منطقه موردعلاقه بازدید کنندگان نیستند. حتی می توانید دوچرخه اجاره کنید یا در صورت امکان، با پیاده روی از مکانی به مکان دیگر بروید.

متروهای زیرزمینی که از محدوده مراکز تاریخی عبور می کنند، باعث ارتعاشاتی می شوند که می تواند به آثار تاریخی آسیب برساند. بنابراین حتی اگر از نظر آلودگی محیط زیست خطری نداشته باشد، متاسفانه با گذشت زمان خطر و خسارات قابل توجهی به میراث با ارزش تاریخی، هنری و فرهنگی وارد می آورد.

اثرات طبیعت گردی

یکی از بزرگ ترین لذت های سفر، تجربه زیبایی بی نظیر محیط های طبیعی در سراسر دنیا است. متاسفانه وقتی ترافیک توریستان در منطقه ها شکننده و حساس زیاد شود، می تواند بر اکوسیستم تاثیر منفی بگذارد. در تورهای طبیعت گردی بازدیدنمایندگان می توانند ضمن ارتقا سطح حفاظت از محیط های در معرض خطر، تجربه کسب کنند و از سفر لذت ببرند. با این حال، این بخش از سفر هر دو اثر منفی و مثبت را دارد.

  • تاثیرات مثبت

ایده اصلی طبیعت گردی آموزش توریستان در زمینه اقدامات حفاظتی و تحقیقاتی در منطقه ها شکننده طبیعی است؛ در عین حال به مسافران فرصت می دهد این منطقه ها را به گونه ای دیگر تجربه کنند. در حالت ایده آل، تلاش ها هم برای مسافران مفید است و هم برای محیط هایی که بازدید می کنند. بخشی از هزینه هایی که برای اکوتوریسم می رود نیز صرف تلاش های حفاظتی، مانند جمع آوری مجدد گونه های در معرض خطر و جنگل کاری می شود.

  • تاثیرات منفی

توریستی حتی در تلاش های طبیعت گردی نیز به ناچار منجر به توسعه می شود. وقتی منطقه ها طبیعی در صنعت مسافرت محبوب می شوند، معمولا به هتل ها، کاوش ها و سایر فعالیت های صنعت توریست تبدیل می شوند. این فعالیت ها گاهی اوقات گروه های بومی و مردم محلی را از وطن خود آواره می کند. این امر نه تنها به سلامت آن جوامع محلی آسیب می زند، بلکه اعضای آن را نیز از بهرمندی مزایای مالی صنعت در حال رشد دنیاگردی باز می دارد.

علاوه بر تأثیرات بالقوه اکوتوریسم بر مردم محلی، این صنعت می تواند به حیوانات اطراف نیز خسارت وارد کند. هرچند بوم گردی برای آموزش توریستان و ترویج حفاظت از زیستگاه های طبیعی صورت می گیرد، اما برای بعضی از گونه ها، افزایش حضور انسان ها به طور پیش فرض ممکن است بر رفتارهای طبیعی آنها تاثیر منفی بگذارد. همچنین افزایش ترافیک تردد انسان ها می تواند کیفیت خاک و زندگی گیاهان را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهد و به اکوسیستم کلی منطقه آسیب برساند.

بسکمک از سازمان های مسافرتی، برنامه های طبیعت گردی معرفی می کنند که در واقع سازگار با محیط زیست نیستند. این سازمان ها می دانند که محبوبیت اکوتوریسم در حال افزایش است، پس تورهایی تحت عنوان طبیعت گردی ارائه می دهند، اما در واقع اقدامات دوستدار محیط زیست را نادیده می گیرند. به همین دلیل، مهم است که تور طبیعت گردی خود را از کدام سازمان رزرو کنید.

برترین جاذبه های طبیعت گردی ایران

ایران جاهای دیدنی طبیعی متنوعی دارد که در این بخش به آن ها اشاره می کنیم.

  • چشمه های آب گرم

یکی از جاذبه های طبیعی ایران چشمه های آب گرم است که خاصیت درمانی دارد. آب های معدنی و گرم با ترکیبات شیمیایی مختلف در چندین شهر ایران وجود دارند. به عنوان مثال چشمه های آب گرم لاریجانی، محلات، سرعین، بوستال، آباد، رامسر و … که سالانه هزاران توریست از آنها بازدید می کنند.

  • جزیره قشم

قشم، بزرگ ترین جزیره ایران در خلیج فارس است که می توان آن را بی نظیر دانست. این جزیره در شکل طبیعی خود حفظ شده و دست نخورده است و یکی از جاذبه های طبیعت گردی ایران به شمار میرود.

جزایر ناز متشکل از دو جزیره کوچک صخره ای است که حدودا یک کیلومتر از ساحل شرقی جزیره قشم فاصله دارند. مساحت این جزایر در حدود سه هکتار است و از طریق دیواره های صخره ای به ارتفاع 5 تا 10 متر احاطه شده است. این جزایر کاملا مسطح و فاقد ساحل شنی است. با پایین رفتن آب، برای مدت کوتاهی، خشکی باریکی این جزایر را به جزیره قشم وصل می کند.

یکی دیگر از پدیده های منحصر به فرد جزیره قشم، جنگل حرا، بزرگ ترین جنگل در خاورمیانه است. بیش از 150 گونه پرنده در این جنگل زندگی می کنند.

طولانی ترین غار دنیا نمکدان است که در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم و در دل گنبد نمکی قرار گرفته است. طول این غار حدود 6 کیلومتر است و در ارتفاع 237 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

  • اکوتوریسم در قسمت شمالی ایران

استان مازندران در ساحل جنوبی دریای خزر، جایگاه ویژه ای در طبیعت گردی ایران دارد. شرایط آب وهوایی مازندران کمک زیادی به حفظ آثار تاریخی می کند. شرایط مناسب محیطی، آب وهوای نیمه گرمسیری مطبوع و ملایم، چشم انداز ها طبیعی زیبا و مجاورت با دریا، این استان را به یکی از مکان های اصلی توریستی در ایران تبدیل کرده است.

مازندران نقش مهمی در حفاظت از گیاهان و جانوران در معرض خطر ایفا می کند. پارک ملی دشت ناز، کوه دماوند، دریاچه لار، آبشار و قلعه ملک بهمن از مناقطع بوم گردی این استان هستند. باغی از دوران صفویه در شهر نوشهر و در همسایگی آن قرار گرفته است همچنین یک پناهگاه برای پرندگان در شبه جزیره میانکال و دریاچه عباس آباد است. در اطراف پارک ملی نوشهر سیسنگان و دریاچه آویدر واقع شده است و در نزدیکی شهر، پارک ملی تنکابن چالدره قرار گرفته است. دهکده نمک آبرود با تله کابین خود مشهور است. دریاچه ولشت نزدیک روستای کلاردشت است.

تراس های طبیعی و چشمه های آب گرم معدنی باداب سورت نیز در این استان قرار دارند. باداب سورت یک معجزه طبیعی است که با زیبایی خود می درخشد. باداب سورت یک تراس پلکانی است که طی هزاران سال شکل گرفته و در ارتفاع 1840 متر از سطح دریا واقع شده است. در تراس ها دو نوع مختلف آب چشمه وجود دارد. یکی با غلظت نمک بالا، که دارای خواص درمانی است و دیگری دارای طعم ترش و رنگ نارنجی است. کل مجموعه طبیعی از نظر زیبایی چشمگیر است. توجه به این نکته مهم است که در دنیا فقط چند تراس پلکانی وجود دارد و یکی از آنها در خاک ایران واقع شده است.

  • دره کوهستانی بوانات

برای افرادی که می خواهند از نزدیک به سبک زندگی عشایر نگاه کنند، پیشنهاد می کنیم در خانه های ییلاقی بوانات واقع در کوه های زاگرس، شمال استان فارس، توقف کنید. خانه های روستایی باغ مخصوص خود را دارند که در آن میوه و سبزیجات پرورش می دهند. کلبه های تابستانی مکان مناسبی برای آشنایی با سنت ها و زندگی عشایر، چشیدن غذاهای محلی و شرکت در تولید پنیر، کره، نان و… است.

  • روستاهای طبیعت گردی

به منظور جلب بیشتر توریستان به ایران، دولت روستاهای بوم گردی را با همه شرایط برای کمک به توریستان در طبیعت، توسعه داده است. همچنین، این سکونت گاه ها، زندگی و سنت های مردم را ارائه می دهد تا توریستان با آداب و رسوم محلی آن منطقه آشنا شود.

خانه های روستایی ترکمن ها، در مجاورت پارک ملی گلستان واقع شده است که یکی از محبوب ترین مکان ها برای طبیعت گردی محسوب می شود. این خانه ها از خشت و به سبک سنتی ساخته شده است. در روستاهای بوم گردی ترکمن، سبزیجات، گیاهان و میوه های ارگانیک پرورش می دهد که برای پذیرایی از مهمانان است. علاوه بر بازدید و تحقیق از پارک ملی، پیشنهاد می شود تا فرآیند پخت نان سنتی در اجاق گلی و یا صنعت فرش بافی را نیز ببینید.

اقامت گاه بوم گردی متین آباد از جمله اولین مکان های در نوع خود است. در مدت کوتاهی بخشی مهم از توریستی اکوتوریسم شد و اکنون مهمانان خود را به گذراندن تعطیلات دلپذیر در مزرعه بومی و ارتباط نزدیک با طبیعت، دعوت می کند. اکو کمپ در صحرا و در شهرستان آران و بیدگل واقع شده است. این برنامه تفریح شامل شترسواری، دوچرخه سواری و همچنین رصد آسمان شب در کویر است. این منطقه فقط محصولات ارگانیک را به توریستان ارائه می دهد و از انرژی خورشیدی به عنوان جایگزین منبع انرژی استفاده می کند.

برترین جاذبه های طبیعت گردی دنیا

هرچند در جای جای دنیا جاذبه های طبیعی متنوعی وجود دارد، اما برترین دیدنی ها در حوزه های طبیعت گردی موارد زیر هستند.

  • کاستاریکا

مقصد طبیعت گردی کلاسیک! بیشتر این کشور از جنگل های بارانی تشکیل شده است اما طبیعت متنوعی دارد. آتشفشان ها، سواحل بی نظیر و حیات وحش عجیب وغریب. اکوتوریسم به کاستاریکا کمک کرده تا به منطقه توریستی سبز تبدیل شود و مزایای زیست محیطی و مالی زیادی به همراه داشته باشد. این بدان معنی است که فعالیت های زیادی نیز در طبیعت وجود دارد که بر اکوسیستم های محلی تاثیر نمی گذارد، بنابراین تفریح هرگز در کاستاریکا پایان نمی یابد.

  • ایسلند

ایسلند به لطف زیبایی طبیعی خیره کننده خود در سال های اخیر شاهد توریستان زیادی بوده است. تعدادی زیادی از اقامتگاه ها با محیط زیست سازگار هستند. بسکمک از تورها نیز بر مسئولیت پذیری بر اصل طبیعت گردی استوارند و بر سفر با دوچرخه یا حتی پیاده روی تمرکز دارند. بعضی از این گزینه های اقامت به همان اندازه چشم انداز ها طبیعی، بی نظیر هستند. به عنوان مثال، شما می توانید یک شب را زیر ستاره ها سپری کنید در حالی که در رختخواب در یک استراحتگاه شیشه ای اقامت دارید.

  • کنیا

هنگامی که صحبت از سفر سبز به آفریقا می شود، کنیا رقیب سرسخت دیگر کشورهای این قاره است. شکارچیان غیرمجاز، بسکمک از حیوانات را از بین برده اند، اما صنعت اکوتوریسم در کنیا به محافظت از حیات وحش کمک می کند. تورهای سافاری در کنیا به مسافران ارائه می شوند که می توانند با رزرو آن از طبیعت گردی در کنیا لذت ببرند. کنیا یکی دیگر از کشورهای فوق العاده متنوع است که کوه ها و چشم انداز ها زیبایی برای بازدید دارد. به لطف محبوبیت آن، درحال حاضر تعدادی گزینه اقامت سازگار با محیط زیست در دسترس توریستان هستند.

  • قطب جنوب

سفر سبز به قطب جنوب آسان تر از آن است که تصور می کنید. می توانید با کشتی سفر کنید تا کوه های یخ را ببینید. اگر خوش شانس باشید، حتی می توانید نهنگ ها و پنگوئن ها را نیز مشاهده کنید. تعدادی از آژانس های مسافرتی، تورهایی با عنوان مانترا ارائه می دهند. به یاد داشته باشید که رسیدن به قطب جنوب فقط در تابستان امکان پذیر است. بنابراین طبق آن برنامه ریزی کنید. در حالی که قطب جنوب نشانه های واضحی از اثرات گرم شدن کره زمین را نشان می دهد، تعطیلات در قطب جنوب برای بسکمک معنای ویژه ای پیدا می کند.

  • نیوزیلند

برنامه سفر بیشتر طبیعت گردان، نیوزیلند است. در اینجا فعالیت ها و دیدنی های سبز بی پایانی وجود دارد. نیوزلند از کایاک سواری و پیاده روی در رودخانه ها و پارک های ملی گرفته تا دیدنی نهنگ و دریا، عجایب بی شماری برای کشف دارد. همچنین بعضی از برترین گزینه های اقامت سازگار با محیط زیست، مانند کابین های لوکس خانه های درختی وجود دارد. شگفتی و زیبایی نیوزیلند برای مسافران مخفی نیست، اما تعداد فرصت های اکوتوریسم، ممکن است شما را شگفت زده کند.

چندین جای دیدنی مناسب برای طبیعت گردی و بوم گردی را در این مقاله بررسی کردیم. همچنین با مفهوم اکوتوریسم و تفاوت آن با طبیعت گردی آشنا شدیم. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد و از این به بعد برای سفر به دل طبیعت، اکوتوریسم و بوم گردی را انتخاب کنید تا این طبیعت زیبا را همیشه حفظ کنیم.

منبع: علی بابا
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1414

به "طبیعت گردی دقیقا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیعت گردی دقیقا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید