مبل راحتی ال یا انواع دیگر آن؟ کدام سبک مناسب منزل شماست!

به گزارش دکترای اقتصاد، وقتی که بحث چیدمان و دکوراسیون فضای داخل خانه به میان می آید، نمی توان از اهمیت بالای مبلمان غافل شد. در انتخاب نوع مبلمان دو انتخاب اصلی مبلمان کلاسیک یا راحتی پیش رو داریم. بسیاری با توجه به سلیقه و شرایطی که با آن روبرو هستند اقدام به انتخاب مبلمان های راحتی می کنند. با این وجود، در فرآیند انتخاب انواع مبل راحتی هم باید فاکتورهای مختلفی را مدنظر قرار داد. از این رو در این مطلب از ویکی ساختمون قصد داریم که انواع مبل های راحتی را معرفی کنیم.

مبل راحتی ال یا انواع دیگر آن؟ کدام سبک مناسب منزل شماست!

مبل راحتی چیست؟

همان طور که در بالا نیز عنوان شد مبلمان ها انواع مختلفی دارند که نوع راحتی یکی از رایج ترین آن ها در بازار ایران و جهان به شمار می فرایند. اصطلاح راحتی که به این نوع از مبل ها چسبیده است نشانگر هدف طراحی و ساخت آن ها است. مبل های راحتی در واقع نوعی از مبل ها هستند که به طور معمول و روزمره از آن ها استفاده می شود و بر خلاف انواع مبل های استیل و کلاسیک یک ساختار به مراتب آرام تر و راحت را در اختیار فرد قرار می دهند.

انواع مبل های راحتی بر اساس ساختار

بسته به ویژگی که انتخاب می کنیم دسته بندی های مختلفی را می توان در مورد انواع مبل های راحتی ارائه داد. در زیر انواع مبل راحتی بر اساس ساختار آورده شده اند.

  • مبل راحتی ال
  • مبل راحتی تخت و خواب شو
  • مبل راحتی پنج نفره
  • مبل راحتی هفت نفره
  • لاوسیت

مبل های راحتی ال

مبل های راحتی ال از انواع مدل های مبلمان جدید و مدرن است که با توجه به فضای کوچک و آپارتمانی خانه های امروزی، استفاده از آن ها در دکوراسیون داخلی منازل ایرانی کاربرد فراوانی دارد و می تواند فضای بسیار شیک و چشم نوازی را ایجاد می کند. مبلمان ال علاوه بر این که فضای کمتری اشغال می کنند، تعداد صندلی بیشتری نیز در اختیار شما قرار می دهند و این به این معنی است که این نوع مبلمان بسیار با صرفه هستند.

مبل های ال نیز در انواع و جنس های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. از نظر جنس هم بیشتر در دو نوع پارچه ای و چرمی خلاصه می شوند. از نظر تعداد صندلی هم در انواع سه، پنج و هفت نفره در بازار موجود هستند. مزیت مهم مبل های ال آن است که به دلیل ساختار خود فضای به مراتب کمتری را اشغال می کنند.

بیشتر بخوانید: مبلمان فضای باز : بهترین گزینه برای تراس یا حیاط شما!

از طرفی هم مبل های ال بزرگ تر فضای بیشتری را اشغال کنند اما در عوض فضایی بیشتر برای نشستن در اختیار شما قرار می دهند. علاوه بر این، فضاهای مرده در گوشه و کنج اتاق نشیمن را به بهترین شکل پر می کنند. در انتخاب مبل های ال باید دقت داشت که این انواع از مبل راحتی شکل عمدتاً خطوطی صاف و مستقیم در طراحی خود دارند یک گزینه ایده آل برای دکوراسیون های مدرن به شما می فرایند؛ اما همان طور که گفتیم این مبل ها برای هر دکوراسیونی مناسب هستند. مدل های منحنی شکل با خطوط ناصاف و گرد به همراه پارچه های چرم قهوه ای نیز در بین مبل های ال شکل دیده می شود که آن ها را بیشتر مناسب دکوراسیون های کلاسیک و سنتی می کند.

مبل راحتی تخت خواب شو

از دیگر انواع متنوع مبل راحتی باید به مبل های تخت خواب شو اشاره کرد. این مدل از مبل های راحتی در سایزها و اندازه مختلفی در دسترس هستند. در واقع مبل های تخت خواب شو هم می توانند به صورت ال و هم ست های مبل پنج و هفت نفره باشند. مبل های تخت خواب شو به مانند مبل های ال برای فضاهای آپارتمانی کوچک بسیار مناسب هستند زیرا با تغییر در ساختار آن ها می توان استفاده های دیگری هم علاوه بر نشستن از آن ها کرد.

از رایج ترین انواع مل تخت و خواب شو، کاناپه یا مبل های سه و دو نفره هستند که در فضاهای اداری و دفترهای کار بسیار کاربرد دارند. این نوع از مبل های راحتی کاملاً باز می شوند و تقریباً به یک تخت و خواب تمام عیار تبدیل می شوند. کاناپه های تخت و خواب شو در مقایسه با مبل های راحتی تخت و خواب شو تغییر ساختار بیشتری دارند. به عبارتی بسیاری مبل های پنج و هفت که قابلیت تخت و خواب شدن را دارند صرفاً با حرکت دادن دسته ها و پشتی اندازه نشیمن گاه آن ها افزایش می یابد.

مبل راحتی پنج نفره

مبل های راحتی پنج نفره که به صورت سه نفره و دو تا یک نفره و یا یک سه نفره و یک دو نفره تولید و ساخته می شوند. به دلیل فضای کمی که اشغال می کنند این نوع از مبل ها بیشتر در واحد های آپارتمانی کوچک تر استفاده می شوند البته در خانه هایی که پذیرایی بزرگ هم دارند برای استفاده در جلوی تلویزیون مناسب هستند. این نوع از مبل های راحتی در طرح و سبک های بسیار مختلفی در دسترس هستند. بیشتر نوع پارچه ای در ایران مرسوم است اما نوع چرمی نیز در دکوراسیون های چرمی نیز بیشتر استفاده می شوند.

مبل راحتی هفت نفره

مبل های هفت نفره که اغلب به صورت یک دو نفره، یک سه نفره و دو عدد یک نفره به بازار عرضه می شوند نیز تقریباً در بیشتر خانه های ما ایرانی ها حضور دارند. به طوری که از این نوع مبل ها عمدتاً به همراه یک ست مبل کلاسیک یا استیل استفاده می شوند. به طوری که مبل راحتی به دلیل ساختار و ترکیب راحت تری که در اختیار دارند در کنار تلویزیون و برای استفاده روزمره اعضای خانواده استفاده می شوند.

مبل راحتی لاوسیت

لاوسیت در واقع به از دو کلمه لاو (Love) و سیت (Seat) تشکیل شده است. به عبارتی این مبل ها دو نفره هستند. نسبت به کاناپه ها اندازه جمع و جورتر دارند. علت نام گذاری آن ها نیز به واسطه همین راحتی و نزدیکی است که دونفری که از آن استفاده می کنند در کنار هم تجربه می کنند. محل قرارگیری مبل راحتی لاوسیت یل مبل دو نفره معمولاً در جلوی تلویزیون است و مصرف کنندگان اصلی آن ها زوج های جوان هستند. استفاده از آن ها در دیگر جاهای خانه مثل اتاق پذیرایی و اتاق خواب نیز مرسوم است.

مبل راحتی فانتزی

علاوه بر انواع دیگری از مبل های راحتی که در بالا به آن ها اشاره شد و از ساختار مشخصی برخوردار هستند، بسیاری از مبل ها نیز هستند که ساختار مشخصی ندارند و در شکل های بسیار متنوع و تقریباً عجیب تولید می شوند. این نوع از مبل ها که در شکل های دایره ای و موج دار ساخته می شوند تحت شرایطی خاص می توانند کاملاً متناسب با دکوراسیون داخلی منزل شما باشد و آن را ویژه و متفاوت کند، انتخاب نادرست آن باعث ناهماهنگی میان دکوراسیون منزل شما می شود. به همین دلیل معمولاً این نوع مبل فانتزی بنا به سفارش و طراحی مشتری ساخته می شوند. پیشنهاد ما نیز این است اگر قصد استفاده از این نوع مبل را دارید با یک متخصص طراح داخلی مشورت کنید.

مزایا و معایب مبل های راحتی

بدون شک مبل های راحتی که در انواع مختلفی هم در دسترس خریداران هستند بیشترین آمار و ارقام استفاده را به خود اختصاص داده اند. استفاده از این مبل ها در جوانان به دلیل ظاهر مدرن و در افراد پا به سن گذاشته هم به دلیل راحتی که دارند بسیار دیده می شود. در واقع راحتی در استفاده مهم ترین مزیت این نوع از مبل ها به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: مبل چستر چیست؟ پادشاه جهانی مبلمان در خانه های دیروز و امروز

از طرفی هم همان طور که در بالا به انواع مبل راحتی پرداخته شد، می دانیم که تنوع مبل های راحتی تقریباً بیشتر از مبل های کلاسیک و استیل است. این تنوع بالا در شکل و ساختار به این مبل ها این امکان را می دهد که همخوانی بسیار خوبی با انواع فضاهای کوچک و بزرگ داشته باشند.

در مورد معایب آن ها نیز باید عنوان داشت که شاید مقایسه آن این نوع از مبل ها با انواع دیگر مانند مبل های کلاسیک و استیل درست نباشد زیرا هدف استفاده از آن ها برای بسیاری متفاوت خواهد بود. در مورد بسیاری از انواع مبل راحتی باید عنوان داشت که از نظر استحکام و ماندگاری در سطح پایین تری از مبل های کلاسیک و استیل قرار دارند. از طرفی هم از نظر دکوراسیون همخوانی کمتری با دکوراسیون های سنتی و کلاسیک دارند.

سخن آخر

مبلمان های داخلی تاثیر زیادی در سطح راحتی و زیباشناختی فضای مورد نظر ایفا می کنند. مبل راحتی یکی از انواع مبلمان ها است که این روزها بیشتر از سایر انواع مبل مورد استقبال قرار گرفته اند. مبل های راحتی انواع و مدل های مختلفی دارند که در بالا به انواع آن ها اشاره شد.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 619

به "مبل راحتی ال یا انواع دیگر آن؟ کدام سبک مناسب منزل شماست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبل راحتی ال یا انواع دیگر آن؟ کدام سبک مناسب منزل شماست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید