سوغات آبادان چیست؟

به گزارش دکترای اقتصاد، رسم خرید سوغات یک اختتامیه جذاب برای سفر است و تنوع خوراکی و صنایع دستی جغرافیای جنوب ایران، سبب می گردد که شما دست خالی و بدون خرید سوغات و یادگاری به خانه بازنگردید. در این مطلب مسافر آبادان هستیم و قصد داریم پیش از برگشت به خانه، چمدان خود را از سوغات این اقلیم گرم پر کنیم. با ما همراه باشید تا با انواع سوغات آبادان آشنا شویم و گوشه ای از خوشمزگی ها و زیبایی های این سفر را با خود به خانه ببریم.

سوغات آبادان چیست؟

سوغاتی های خوراکی آبادان

سوغات آبادان از خوشمزه ترین سوغات ایرانی و برگرفته از نوع اقلیم و جغرافیای این منطقه است. خرمای درشت و شیرین جنوب، ماهی های متنوع دریای خلیج فارس و انواع ادویه های خوش رنگ و عطر، زیباترین تصویر را از سوغات آبادان و دیگر مناطق جنوب ایران پیش رویتان به نمایش می گذارند. در ادامه خوشمزه های جنوب را به شما معرفی خواهیم کرد تا در سفرتان به آبادان، طعم خوش این اقلیم را در چمدان بگذارید و با خود به خانه بیاورید.

1- خرما

خرما، میوه خوشمزه نخل های بلندقامت، از سوغات اصلی آبادان است. خرما از مفیدترین و مغذی ترین سوغات آبادان و مناطق گرمسیری بوده و انواع مختلفی دارد. خرمای مضافتی شناخته ترین نوع خرماست که بافتی مرطوب و نرم دارد. نرم تر از مضافتی، خرمای شاهانی یا به عبارت دیگر، شاوانی است که بیشتر برای فراوری شیره از آن استفاده می نمایند.

پیارم یکی از خرماهای خوشمزه و گران جنوب است که بافتی نیمه خشک دارد. قند این خرما حتی برای افراد مبتلا به دیابت هم مضر نیست. استعمران نیز از دیگر خرماهای نیمه خشک و صادراتی جنوب است و این خرما محصول بسیاری از نخلستان هاست. استعمران با وجود قند بالایی که دارد، بیشتر برای افراد پر تحرک و ورزشکار توصیه می گردد.

اگر هوادار خرمای کم شیرین هستید، بهتر است سراغ خرمای طلایی زاهدی بروید. فیبر بالا و قند پایین، از ویژگی های خرمای زاهدی است. در مقابل خرمای زاهدی، خرمای کبکاب، بسیار شیرین است و با پوست ضخیم خود، شهد بسیاری دارد. این نوع خرما بیشتر محصول نخلستان های بهبهان است.

خرمای ربی از ماندگارترین نوع خرمای جنوب است و بافتی چروک دارد. این خرما محصول نخلستان های سیستان و بلوچستان است. خرمای زرد و کاراملی برهی، خرمای زودرس آل مهتری، خرمای هسته جدای خضراوی، خرمای بامیه شکل خاصوئی، خرمای سیاه و گوشتی صفوی و… از دیگر انواع خرمای کشت شده از نخلستان های جنوب هستند.

2- ماهی از سوغات آبادان

هر خطه ای که در حوالی دریا باشد، منبعی از انواع ماهی است و بسیاری از غذاهای محلی این مناطق با ماهی طبخ می گردد. بنابراین در فهرست سوغات آبادان، مثل سایر مناطق جنوبی نزدیک به دریا، ماهی بسیار پر هوادار است.

ماهی شیر از خوشمزه ترین انواع ماهی جنوب است که حاوی فسفر، کلسیم و ویتامین های آ، ب 12 و سی است. این ماهی به دلیل کم بودن تعداد تیغ و بافت سفید گوشت، بسیار خوش خوراک است.

ساردین از دیگر ماهی های جنوب و برخلاف ماهی شیر، استخوان های بسیاری دارد. اما این استخوان ها ریز و ترد هستند و به راحتی می گردد آنها را در هنگام غذا خوردن به همراه گوشت ماهی جوید. با وجود این استخوان های ترد، این ماهی سرشار از کلسیم است و می تواند منبعی برای تامین این ماده مهم در بدن باشد.

ماهی قباد یا همان بچه شیر، با بافتی متراکم و تیغ کم، منبعی غنی از ویتامین ب12، اسید چرب امگا3 و پروتئین محسوب می گردد. شوریده از جذاب ترین مواد غذایی مردم جنوب، به ویژه نزدیک به خط ساحلی خلیج فارس است. از ویژگی های این ماهی می توان به استخوان کم، بافت گوشتی حجیم، چربی کم و پروتئین بالا اشاره نمود.

هامور از محبوب ترین ماهی های جنوب در بیم مردم محلی این خطه است و بافتی متراکم و گوشتی با پوستی تیره دارد. این ماهی بمب ویتامین ها و مواد معدنی مفید است. این ماهی می تواند منبعی برای تامین پروتئین، زینک، سدیم، امگا3 و ویتامین های ب، آ و د باشد.

از دیگر انواع ماهی های خوشمزه و مفید جنوب می توان به کفشک، سکن، هوور، باراکوردا و… اشاره نمود.

3- ادویه

اقلیم گرم جنوب ایران، بهشت ادویه های خوش طعم و رنگارنگ است. ادویه ها از پر هوادارترین سوغات آبادان و سایر شهرهای جنوبی ایران است. این ادویه ها بیشتر طعمی تند دارند و به دلیل طبع گرم، از چاشنی های محبوب در پخت غذا هستند.

ادویه کاری از محبوب ترین و پر مصرف ترین انواع ادویه های جنوب ایران محسوب می گردد. این ادویه ترکیبی از چاشنی های خوش طعمی همچون گشنیز، زردچوبه، زیره، میخک و… است.

ادویه ماهی از اصلی ترین و منحصربه فردترین ادویه های جنوب است و ماهی با این ادویه طعمی بهشتی پیدا می نماید و بوی آزار دهنده آن کاملا از بین می رود. ادویه ماهی از گشنیز، پودر سیر، زیره، فلفل قرمز، آویشن و پودر پیاز تشکیل شده است.

فلافل های تند و تیز و خوشمزه جنوبی، با ادویه ای مخصوص سرخ می گردد و با همان نام ادویه فلافل شناخته می گردد. زیره و فلفل از مواد اصلی تهیه ادویه فلافل است.

اگر به دنبال کامل ترین ادویه جنوب هستید، حتما ادویه ای معروف به پادشاه آشپزخانه را از بازارهای محلی آبادان و سایر شهرهای جنوب تهیه کنید. این ادویه طعمی فوق العاده به غذاهای حاوی مرغ، گوشت قرمز یا سبزی می بخشد. جوز هندی، دانه خشخاش، دارچین، دانه شنبلیله، زردچوبه، گشنیز و… از چاشنی های اصلی ادویه پادشاه آشپزخانه است.

ادویه مخصوص کباب، ادویه ترشی، ادویه دال عدس و… از دیگر انواع ادویه های متنوع و خوش رنگ جنوب و سوغات آبادان هستند. در سفرتان به آبادان و سایر شهرها، حتما از این ادویه ها بنا به طعم های محبوبتان تهیه کنید و لذت غذاهای خوشمزه جنوبی را با هر بار طبخ غذا تجربه کنید.

صنایع دستی آبادان

صنایع دستی آبادان از سوغات پر هوادار این منطقه است و سفر به این خطه با خرید صنایع دستی، تجربه جذاب تری خواهد بود. مردم این منطقه به فراوری صنایع دستی حاصل از هنر حصیربافی مشهور هستند و دست سازهای زیبایی از این هنر را در بازارهای محلی آبادان می توان پیدا کرد. بافت جارو از برگ خرماو ساخت طناب و زنبیل از لیف و خوشه درخت خرما، از دیگر هنر رایج میان مردم بومی آبادان است. همچنین دست سازهای حاصل از هنر کپوبافی و گلیم بافی از دیگر صنایع دستی جنوب و سوغات آبادان محسوب می گردد.

1- حصیربافی

حصیربافی از هنرهای اصیل ایرانی است و همانطور که گفتیم، دست سازهای حاصل از این هنر از سوغات آبادان و بسیاری از مناطق ایران است. حصیربافی به بافته هایی از جنس الیاف طبیعی گفته می گردد و این بافت با دست و ابزارهای ساده انجام می گردد.

کلاه، سبد، زیرانداز و سفره از پر هوادارترین محصولات این هنر اصیل در آبادان است. نخ تاب، شانه حصیربافی، داس و دستگاهی که حصیر روی آن سوار می گردد، از تجهیزات مورد احتیاج برای حصیربافی است. البته به جای داس از قیچی و چاقو نیز می توان استفاده کرد. بومیان با یاری قدرت انگشتان خود و استفاده از این ابزار، الباف طبیعی حاصل از گیاهانی همچون گندم، نی، گز و… را به زیبایی به یکدیگر می بافند و دست سازی هنرمندانه خلق می نمایند.

گاهی برای زیبایی بیشتر، در کنار الیاف طبیعی، از الیاف پشمی رنگارنگ نیز در ساخت محصولات حصیربافی استفاده می نمایند. زمانی که محصول حصیربافی با نقوش سنتی الیاف پشمی، تزئین می گردد، هنر سنتی دیگری به نام چیغ بافی خلق می گردد و این هنر نیز در زمره حصیربافی قرار می گیرد.

2- کپوبافی

کپوبافی از دیگر هنرهای بومی خطه جنوب است که با یاری الیاف حاصل از درخت خرما بافته می گردد. در این صنعت، سبدهای زیبا فراوری می گردد و در نهایت این سبدها با یاری نخ های رنگارنگ کاموا تزئین و تکمیل می شوند. نقوش هندسی حاصل از نخ های کاموا، روی قسمت هایی از سبدهای حصیری بافته می گردد یا تمام سطح سبد را پر می نمایند.

در نهایت سبدی رنگی خلق خواهد شد که تمام یا قسمتی از الیاف خرمای آن با نخ های رنگی کاموا پوشیده شده است. سبدهای کپوبافی از پر کاربردترین سوغات آبادان است و پیشنهاد می کنیم که حتما در سفرتان این سوغات زیبا را تهیه کنید.

3- گلیم بافی از سوغات آبادان

گلیم بافی از هنرهای اصیل ایرانی است و صنایع دستی حاصل از این هنر، در سطح جهانی معروف شده است. گلیم دست بافته ای از پشم و پنبه است و در نهایت به عنوان زیرانداز و فرش استفاده می گردد. گلیم بافی در بسیاری از مناطق ایران، از جمله جنوب و آبادان، از هنرهای سنتی اصیل محسوب می گردد و کالای حاصل از این هنر، از سوغات ارزنده این مناطق هستند.

گلیم بر خلاف فرش، طرح و نقوش ساده ای دارد. نقوش هندسی گلیم، برگفته از فرهنگ و طبیعت هر خطه از کشور است. این صنایع دستی سنتی زیبا، معمولا از الیاف ابریشم یا از پشم بز و گوسفند بافته می گردد و این الیاف با رنگ های گیاهی و طبیعی، رنگرزی شده اند.

تنوع رنگ های گلیم بسیار چشم نواز است و بنا به فرهنگ و اقلیم هر منطقه، تنوع این رنگ ها می تواند متغیر باشد. سبز، زرد، قهوه ای، شتری، قرمز پر رنگ و آبی تیره از رنگ های اصلی گلیم های بافته شده در خطه جنوب است.

امروزه استفاده از گلیم، علاوه بر مناطق بومی و روستایی، در بین شهرنشین ها نیز بسیار رونق گرفته است و به خاطر نقوش ساده و خاص هندسی، زیراندازهای گلیم، از لوازم دکوراسیون مدرن محسوب می شوند. بنابراین اگر هوادار کالای سنتی و در عین حال هماهنگ با اصول مدرنیته و مینیمالیست هستید، گلیم بهترین سوغات آبادان برای شما خواهد بود.

یک چمدان پر از خوشحالی

سوغات بهترین خاتمه برای یک سفر است و تمام خاطرات خوب سفر را با خود به خانه می آورد. در هر سفر به رسم خرید سوغات پایبند باشید تا علاوه بر خوشحالی عزیزانتان و اختصاص یک یادگاری از سفر به خودتان، به صنعت گردشگری بومی و بازارهای محلی رونق ببخشید. امیدواریم از سفر به منطقه خونگرم آبادان لذت ببرید و یک چمدان پر از خوشحالی از سوغات آبادان با خود به یادگار بیاورید.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1051

به "سوغات آبادان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات آبادان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید