نیم نگاهی به کشتی ها و زیردریایی های قدرتمند که آینده دریاها متعلق به آنهاست؛ قسمت اول

به گزارش دکترای اقتصاد، هر ساله کشتی های جنگی جدیدی ساخته می شوند تا اطمینان حاصل گردد که در صورت بروز جنگ این سدهای دفاعی غول پیکر در همه جای دریا و در هر نقطه ای از اقیانوس پهناور بتوانند از خود و دیگر ناوگان های دریایی محافظت نمایند.

نیم نگاهی به کشتی ها و زیردریایی های قدرتمند که آینده دریاها متعلق به آنهاست؛ قسمت اول

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزیاتو، کشتی های جنگی امروزی عظیم، قدرتمند و البته به خوبی حفاظت شده هستند. این کشتی های جنگی به خوبی تجهیز شده اند و دقت فراوان و سرمایه گذاری گسترده آن ها را به یکی از مطمئن ترین خطوط دفاعی تبدیل نموده است. هر ساله کشتی های جنگی جدیدی ساخته می شوند تا اطمینان حاصل گردد که در صورت بروز جنگ این سدهای دفاعی غول پیکر در همه جای دریا و در هر نقطه ای از اقیانوس پهناور بتوانند از خود و دیگر ناوگان های دریایی محافظت نمایند. در ادامه به تعدادی از کشتی های جنگی و زیردریایی پیشرفته اشاره می کنیم که بدون شک چهره جنگ های آینده را تغییر خواهند داد.

کشتی جنگی یو اس اس کورونادو (USS Coronado)

این کشتی متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بوده و به خاطر شهر کورونادو در ایالت کالیفرنیا یو اس اس کورونادو چنین نامگذاری شده است. کشتی جنگی یو اس اس کورونادو بر مقابله با تهدیدات ساحلی و ماموریت های دریایی مانند جنگ سطحی و عملیات مین گذاری تمرکز دارد. طول این کشتی جنگی 418 فوت (تقریبا 126 متر) بوده و می تواند فاصله ای به طول 54 مایل (86.5 کیلومتر) را در عرض یک ساعت طی کند. این کشتی در 16 اکتبر سال 2016 اولین سفر خارجی خود در آب های بین المللی را در آب های سنگاپور انجام داد.

کشتی یو اس اس کورونادو در 14 ژانویه سال 2012 توسط سوزان کیث، دختر النور رینگ که اولین بار در سال 1996 کشتی دیگری را کورونادو نامگذاری نموده بود رونمایی شد.

یو اس اس زوموالت (USS Zumwalt)

کشتی جنگی یو اس اس زوموالت چنان پیشرفته است که علی رغم وزن 14.000 تنی خود در رادارهای دشمن تنها به شکل یک قایق ماهیگیری کوچک دیده می گردد. این کشتی به افتخار اِلمو راسل زوموالت جونیور، از افسران نیروی دریایی ایالات متحده، یو اس اس زموالت نام گرفته است. زوموالت در واقع جوان ترین فرمانده ناوگان دریایی در تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار می آید. هزینه ساخت این کشتی جنگی بالغ بر 4 میلیارد دلار برآورد شده و هدف از ساخت آن یاری به نیروهای زمینی برای پیاده شدن در ساحل عنوان شده و مانند دیگر کشتی های جنگی برای نبردهای دریایی طراحی نشده است.

اچ ام اس دفندر (HMS Defender)

این کشتی جنگی متعلق به ناوگان دریایی سلطنتی بریتانیا بوده و وظیفه آن محافظت از قلمرو پادشاهی بریتانیا در مقابل حملات هوایی عنوان می گردد. کشتی جنگی اچ ام اس دفندر هشتمین کشتی بریتانیا به این نام و پنجمین کشتی جنگی ساخته شده برای ناوگان دریایی سلطنتی از مدل موسوم به نوع 45″ است. این کشتی در سال 2009 به آب انداخته شد و در نوامبر سال 2011 آزمایش های اولیه خود در دریا را به اتمام رساند. کشتیاچ ام اس دفندر از مارس سال 2013 در ماموریت های دریایی ناوگان دریایی بریتانیا حاضر می شود.

یو اس اس ایندپندنس (USS Independence (LCS 2)

این کشتی جنگی ششمین کشتی در ناوگان دریایی ایالات متحده با نام ایندپندنس به شمار می رود. کشتی یو اس اس ایندپندنس چند کاره بوده و می تواند به طور همزمان زیردریایی های دشمن را نابود نموده، مین های دریایی را از بین برده و با کشتی های کوچک مقابله کند. این کشتی در 26 آوریل سال 2008 به آب انداخته شد و 6 ماهی بعد یعنی در اکتبر همان سال برای اولین بار مورد استفاده نیروی دریایی ایالات متحده نهاده شد. لنگرگاه این کشتی در بندر سن دیگو واقع است.

دیکسمود (Dixmude)

کشتی جنگی دیکسمود متعلق به نیروی دریایی فرانسه بوده و توانایی حمل 30 هلی کوپتر یا به همین تعداد تانک جنگی را داراست. این کشتی جنگی دو منظوره بوده و می تواند هلی کوپترهای لازم برای عملیات رزمی دریایی را به محل نبرد حمل کند. کشتی دیکسمود سومین کشتی جنگی به این نام به شمار می آید که در کلاس میسترال (Mistral class) ساخته شده است. ساخت این کشتی جنگی غول پیکر بالغ بر 600 میلیون دلار هزینه داشته و لنگرکاه آن در بندر تولون (Toulon) واقع شده است.

ژولیت؛ شبح دریایی (The Juliet Marine Ghost)

همانطور که ممکن است از نام آن حدس زده باشید این کشتی می تواند بدون آن که شناسایی گردد در دریا گشت زنی کند و این موضوع به خاطر طراحی منحصربفرد لایه بیرونی آن است که کمترین مقدار اصطکاک را فراوری می نماید. کشتی جنگی شبح دریایی توسط سیستم های دریایی ژولیت کنترل شده که کارکرد کشتی های جنگی را در دریا به شدت ارتقا داده است.

ساس مندی (SAS Mendi)

کشتی جنگی ساس مندی به ناوگان دریایی آفریقای جنوبی تعلق دارد. این کشتی می تواند با سرعت 30 گره دریایی (55.5 کیلومتر) در ساعت حرکت کند و وزن آن بالغ بر 3.500 تن است. کشتی جنگی سان مندی به بهترین تجهیزات و سلاح های عظیم برای نبردهای دریایی مجهز شده و در هنگام نبرد احتیاجی به نگرانی در این مورد نخواهد بود. سیستم راداری این کشتی نیز بسیار پیشرفته است. بدون شک این کشتی در هر زمانی آمادگی نبرد را دارد. کشتی جنگی ساس مندی در ژوئن سال 2002 به آب انداخته شد و یکسال بعد اولین ماموریت دریایی خود را شروع کرد.

لنگرگاه دائمی این کشتی در بندر زیبای سیمونز تاون (Simonstown) در نزدیکی شهر کیپ تاون واقع شده است.

اچ دی ام اس آبسالون (HDMS Absalon)

این کشتی دانمارکی از سال 2007 در ناوگان دریایی دانمارک حضور داشته و می تواند دو هلی کوپتر را نیز با خود حمل کند. نکته مهم دیگر این است که کشتی جنگی اچ دی ام اس آبسالون یکی از عظیم ترین کشتی های ناوگان دریایی پادشاهی دانمارک به شمار می آید. این کشتی در سال 2003 به آب انداخته شد و در سال 2005 اولین ماموریت خود را شروع کرد. لنگرگاه این کشتی در بندر شهر فردریک شاون (Frederikshavn) در شمال دانمارک و در ساحل شمالی خلیج جاتلند (Jutland peninsula) واقع شده است.

اچ ام ای اس کانبرا (HMAS Canberra)

این کشتی جنگی غول پیکر متعلق به ناوگان دریایی سلطنتی استرالیا بوده و می تواند بیش از 100 ماشین جنگی یا 20 هلی کوپتر را با خود حمل کند. کشتی اچ ام ای اس کانبرا در سال 2009 به آب انداخته شد و در سال 2011 به خدمت نیروی دریایی سلطنتی استرالیا درآمد. شعار این کشتی برای ملکه و برای کشور می باشد. کشتی جنگی اچ ام ای اس کانبرا می تواند 1.000 نیروی نظامی را نیز در خود جای دهد. اچ ام ای اس کانبرا دومین کشتی جنگی از نوع LHD (کشتی هایی که عرشه آن ها قابلیت فرود هلی کوپتر دارد) در کلاس کانبرا به شمار می آید.

اچ ام اس آگاممنون (HMS Agamemnon)

این زیردریایی پیشرفته متعلق به ناوگان سلطنتی بریتانیا بوده و قرار است که در سال 2020 رونمایی گردد. زیردریایی اچ ام اس آگاممنون جزئی از خانواده شش عضوی زیردریایی های هسته ای بریتانیا به شمار می رود که می تواند 3 ماه را در زیر آب بگذراند. اچ ام اس آگاممنون نام کشتی بود که از سال 1871 در ناوگان دریایی سلطنتی بریتانیا حضور داشت.

اینس ویشال (INS Vishal)

این ناو غول پیکر که قرار است ساخت آن در سال 2023 به اتمام برسد متعلق به نیروی دریایی هند بوده و جایگزین کشتی های هواپیمابر قدیمی این کشور خواهد شد. ناو اینس ویشال ظرفیتی بالغ بر 1.400 نفر خواهد داشت و می تواند مدت زمان مدیدی را در دریا مانده و به ماموریت های خود ادامه دهد. دریاسالار نیرمال کومار ورما در سال 2011 خاطرنشان کرد که ساخت این ناو چندین سال به طول خواهد انجامید و در ساخت آن از فناوری های کاملا بومی استفاده شده است. سطح این ناو کاملا صاف بوده و در ساخت آن سیستم پیشرفته کاتوبار (CATOBAR) به کار رفته است.

فرنچ فریگیت فوربین (French Frigate Forbin)

کشتی جنگی فریگیت فوربین شاهکار دیگری از فرانسه است که می تواند با تهدیدات زیردریایی ها و دیگر کشتی های جنگی مقابله کند. این کشتی چنان پیشرفته است که رادارهای دشمن آن را بسیار کوچک فرض خواهند کرد. طول این کشتی 501 فوت (150 متر) بوده و برای ساخت آن بیش از 770 میلیون دلار هزینه شده است. ساخت این کشتی بسیار پیچیده بوده و در شهر لورینت (Lorient) شروع شده است. ساخت قطعات مختلف این کشتی توسط 14 شرکت مختلف انجام گرفته و عظیم ترین قطعه آن ارتفاعی برابر با 23 فوت و طولی برابر با 66 فوت داشته است.

استرگاشچی (Steregushchy (hull number 530))

این کشتی با نام عجیب غریب خود از تازه ترین کشتی های ساخت روسیه به شمار می رود. کشتی جنگی استرگاشچی برای جایگزینی کشتی های کلاس گریشا (Grisha class) طراحی شده و در مبارزه با زیردریایی های دشمن، نبرد در سواحل و پشتیبانی توپخانه ای تخصص دارد. ساخت این کشتی بین 120 تا 150 میلیون دلار هزینه داشته و نیروی دریایی روسیه اعلام نموده است که میخواهد دستکم 30 فروند از این کشتی ها را خریداری کند.

اچ ام اس ملکه الیزابت (HMS Queen Elizabeth)

با توجه به نام آن می توان به راحتی حدس زد که این ناو به ناوگان دریایی سلطنتی بریتانیا تعلق دارد. این ناو عظیمترین کشتی جنگی موجود در ناوگان سلطنتی به شمار می آید و سرعت عکس العمل آن به حملات دشمن مثال زدنی است. ناو اچ ام اس ملکه الیزابت می تواند بیش از 40 هواپیما یا هلی کوپتر جنگی را با خود حمل کند. این ناو در جولای سال 2014 به آب انداخته شد و لنگرگاه آن در بندر پورتسموث (Portsmouth) واقع شده است و انتظار می رود که تا سال 2020 وارد عملیات نظامی گردد.

دریاسالار گورشکوف (Admiral Gorshkov)

به قول معروف زباله یکی می تواند گنج دیگری باشد. کشتی دریاسالار گورشکوف که زمانی در ناوگان دریایی شوروی سابق خدمت می کرد اکنون توسط نیروی دریایی هند بهینه سازی شده، با احتیاج های امروزی این این کشور هماهنگ شده و در اختیار نیروی دریایی هند واقع شده است . این کشتی به افتخار سرگئی گورشکوف، از افسران دریایی شوروی در زمان جنگ سرد، چنین نامگذاری شده است.

یو اس ان اس اسپیرهد (USNS Spearhead)

این کشتی پیشرفته همانند مارمولک می تواند با توجه به شکل بندرگاه ها سایز خود را تغییر داده و به اشکال مختلف دربیاید. کشتی یو اس ان اس اسپیرهد 41 خدمه داشته و در واقع یک کشتی غیرنظامی محسوب می گردد. این کشتی که قبلا JHSV-1 نام داشت در سپتامبر سال 2011 به آب انداخته شد. طول آن 337 فوت (101 متر) و سرعت آن 29.5 گره دریایی (55 کیلومتر) در ساعت گزارش شده است. از این کشتی تنها برای انتقال سربازان و مهمات و تجهیزات جنگی استفاده می گردد.

تی سی جی هِیبلیادا (TCG Heybeliada)

کشتی تی سی جی هیبلیادا پیشرفته ترین کشتی نیروی دریایی ترکیه است که از آن با نام شبح دریاها نیز یاد می گردد زیرا می تواند بدون آن که دیده گردد در دریا حرکت کند. این کشتی ابتدا در سال 2005 به آب انداخته شد و سه سال بعد ماموریت های دریایی خود را شروع نمود. طول این کشتی 326 فوت (100 متر) و سرعت آن 29 گره دریایی (53.5 کیلومتر) در ساعت تخمین زده می گردد. کشتی پیشرفته تی سی جی هیبلیادا توسط شرکت کارخانه کشتی سازی توزلا (Tuzla Naval Shipyard) در استانبول ساخته شده است.

ادامه دارد...

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 735

به "نیم نگاهی به کشتی ها و زیردریایی های قدرتمند که آینده دریاها متعلق به آنهاست؛ قسمت اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیم نگاهی به کشتی ها و زیردریایی های قدرتمند که آینده دریاها متعلق به آنهاست؛ قسمت اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید