ویژگی های میز اداری ارگونومیک

به گزارش دکترای اقتصاد، میز اداری یکی از مهم ترین تجهیزات در دفاتر کاری به شمار می آید. میزهایی که مطابق با الگوهای ارگونومیک ساخته می شوند، بهترین شرایط را برای نشستن و فعالیت فراهم می کنند. تنوع قابل توجهی که در میزهای اداری وجود دارد، تشخیص میزهای ارگونومیک را از نمونه های غیر استاندارد مشکل ساخته است. برای حل این مسئله به معرفی مهم ترین ویژگی های میز اداری استاندارد، می پردازیم.

ویژگی های میز اداری ارگونومیک

معرفی میز اداری ارگونومیک

کارمندان بیش از 5 ساعت از زمان فعالیت خود را بر روی میز اداری می گذارنند. به همین علت است که مشخصات این تجهیزات تأثیر بسزایی در سلامت جسم و روان آنان می گذارد. حتماً دقت کرده اید نشستن بر روی میزهایی که ارتفاع بالایی دارند و یا عرض کمی دارند، چقدر سخت و سخت است.

زمانی که به طور مستمر از این قبیل میزهای اداری استفاده می کنید، دچار حس درد در ناحیه کمر و ستون فقرات می شوید. امتداد یافتن این شرایط، شما را در معرض آسیب های جدی قرار می دهد. برای حل این مشکل قوانین و استانداردهایی در تناسب با ساختار و فیزیک طبیعی انسان شکل گرفته اند.

این استاندارد ها که با عنوان استانداردهای ارگونومیک شناخته می شوند، از فرم طبیعی بدن برای ساخت اجسامی که مورد استفاده مستقیم انسان ها قرار می گیرد، الگو می گیرند. میزهایی که بر اساس این قواعد ساخته می شوند، شرایط مناسبی برای نشستن های طولانی مدت فراهم می کنند.

فعالیت مستمر پشت میزهای اداری ارگونومی می تواند کارمندان را از ابتلا به بیماری هایی همچون دیسک کمر و یا آرتروز گردن در امان بدارد. پیداست که تضمین سلامت جسم کارمندان تأثیر مثبتی بر روحیه و روان آنان می گذارد. بنابراین می توان انتظار داشت با خرید میز اداری ارگونومی، راندمان کاری کارمندان بهبود یافته و روحیه آنان برای انجام کارهای اداری بهبود یابد.

مشخصات میزهای ارگونومیک

میزهای اداری ارگونومیک برای اینکه بتوانند در تضمین سلامت انسان پیروز عمل کنند، به چند ویژگی شاخص و کاربردی مجهز می شوند. شما می توانید برای خرید یک میز استاندارد، این دسته از مشخصات را در آن جستجو کنید.

ابعاد استاندارد میز اداری

میزهای اداری ارگونومیک دارای ابعاد استاندارد بوده و بهترین محیط را برای انجام کارهای اداری فراهم می کنند. ابعاد استاندارد در میزهای مختلف فرق دارد. این مشخصه در تناسب با نوع فعالیت انجام شده بر روی میز تنظیم می شود.

از آنجایی که مدیران برای انجام فعالیت های اداری و بررسی آرشیوها به سطح گسترده ای احتیاج دارند، میز مدیریتی در ابعاد نسبتاً بزرگی ساخته می شود. این در حالیست که میزهای کارمندی به واسطه محدود بودن حرکات کارمندان بر روی میز در ابعاد کوچکتری تولید می شوند. برای اینکه بتوانید میزهای استاندارد را از جهت دارا بودن ابعاد ایده آل تفکیک کنید، ابعاد استاندارد میز اداری را به خاطر بسپارید.

  • ابعاد استاندارد میز اداری مدیریتی: عرض 80 تا 150 سانتی متر، طول 180 الی 300 سانتی متر و ارتفاع 75 تا 80 سانتی متر.
  • ابعاد استاندارد میز اداری کارمندی: عرض 60 الی 80 سانتی متر، طول 60 الی 150 سانتی متر و ارتفاع 73 تا 77 سانتی متر.
  • ابعاد استاندارد میز اداری کانتر: 140 سانتی متر عرض، 180 سانتی متر طول و 75 سانتی متر ارتفاع.

قابلیت تنظیم ارتفاع میز اداری

در میز اداری ارگونومیک یک قابلیت ویژه برای تنظیم ارتفاع میز در نظر گرفته می شود. چرا که ارتفاع کلی میز تأثیر بسزایی در نحوه نشستن دارد. زمانی که ارتفاع به درستی تنظیم نشود، فشار ایجاد شده بر روی ستون فقرات تشدید می شود. در این حالت کارمندان مجبورند خودشان را برای رسیدن به سطح میز بالا بکشند و یا در موارد برای انجام فعالیت اداری بر روی میزهای کوتاه، بر روی آن خیمه بزنند.

در هر دو حالت مهره های گردن و کمر تحت فشار شدید قرار می گیرند. برای حل این مسئله قابلیت تنظیم ارتفاع به میزهای اداری ارگونومیک اضافه شده است. بر همین اساس کارمندان می توانند مشخصات میز را بر اساس قد خود تنظیم کرده و به یک حالت ایده آل برسند.

میز اداری دارای دسترسی مناسب

برای اینکه انجام فعالیت های اداری با سرعت بالایی دنبال شود، در سطح میز اداری هیچ گونه مانع مسدود کننده ای قرار نمی گیرد. ایجاد دسترسی مناسب به کشوها و محفظه های نگهدارنده از دیگر مشخصات میز اداری ارگونومیک است که استفاده از آن را برای کارمندان ساده تر می کند.

ساخت با مواد اولیه با کیفیت و قیمت میز اداری

شما می توانید برای تشخیص میز اداری استاندارد از نمونه های دیگر، کیفیت متریال را نیز ارزیابی کنید. میزهای ارگونومیک با بهترین مواد اولیه ساخته می شوند تا بتوانند دوام و ماندگاری خود را در طول کارکردهای طولانی مدت حفظ کنند. این در حالیست که میزهای غیر استاندارد با متریال های درجه دو و یا سه ساخته شده و عملکرد مطلوب خود را به سرعت از دست می دهند. در این حال قیمت میز اداری ساخته شده با بهترین متریال نسبت به میز های غیر استاندارد بالاتر بوده که این مورد باعث افزایش طول عمر میز شده و ارزش خرید را با قیمت بالا دارد.

کیفیت طرای و ساخت بالای میز اداری

تولیدکنندگان میزهای اداری استاندارد علیرغم توجه زیاد به ساختار میز، به کیفیت طراحی و ساخت آن نیز توجه زیادی می کنند. آن ها از بروزترین و جدیدترین طرح ها برای ساخت میز اداری استفاده کرده و در ساخت آن نیز از تکینک های مدرن بهره می برند.

این مسئله موجب شده تا میزهای اداری ارگونومیک جزو زیباترین و شکیل ترین میزهای اداری باشند. البته این بدین معنا نیست که عموم میزهای زیبا و مجذوب کننده، استاندارد هستند. در انتخاب میزهای استاندارد لازم است علاوه بر زیبایی های ظاهری، به کیفیت متریال به کاررفته و ابعاد استاندارد میز توجه کنید.

سخن پایانی

خرید میزهای اداری ارگونومیک، فواید بسیاری دارد. این میزها می توانند با ایجاد یک شرایط ایده آل برای نشستن، انجام فعالیت های مستمر را آسان و بدون دردسر کنند. برای اینکه بتوانید در میان تنوع گسترده ای که در میان میزهای اداری وجود دارد، بهترین انتخاب را داشته باشید، میز منتخب خود را از لحاظ دارا بودن مشخصات ذکر شده بررسی کنید.

منبع: اتاق
انتشار: 15 آذر 1401 بروزرسانی: 15 آذر 1401 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1541

به "ویژگی های میز اداری ارگونومیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های میز اداری ارگونومیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید