الگوهای جدید کسب و کار به صنایع دستی ایران راه نیافته است

به گزارش دکترای اقتصاد، خبرنگاران/کرمان مشاور عالی اقتصاد هنر و گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت: فضای مجازی اکنون در زمینه صنایع دستی نقشی ندارد و یا نقش آن بسیار محدود است، همچنین الگوهای جدید کسب و کاردر این صنعت وجود ندارد.

الگوهای جدید کسب و کار به صنایع دستی ایران راه نیافته است

به گزارش خبرنگاران، دکتر پیروز ارجمند صبح امروز شنبه 20 آذرماه در مراسم نشست علمی صنایع دستی با موضوع حل بخشی از نیازهای صنایع دستی که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان برگزار شد اظهار کرد: قدیمی ترین چیزی که انسان در نیا به یادگار گذاشته است صنایع دستی می باشد.

وی افزود: اقتصاد خلاق بر مبنای اقتصاد پویا است که صنایع خلاق را دربر می گیرد و صنایع دستی نیز جزو اقتصاد خلاق به شمار می فرایند.

ارجمند بیان نمود: تعریف ثروت و ثروتمندی در دنیا عوض شده و صنایع دستی جزو صنایع خلاق محسوب می شود؛ بنابراین در الگوی اقتصاد باید سراغ اقتصاد خلاق برویم.

این استاد دانشگاه گفت: در بازارهای قدیم اقتصاد ثابت و پایدار بود اما در اقتصاد خلاق رشد تصادعی است، ضمن اینکه در رقابت ها قبلا استانی و ملی فکر می کردیم اما امروز باید دنیای فکر کنیم.

مشاور عالی اقتصاد هنر و گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت: شکل سازمانی در اقتصاد خلاق محدود نیست و امروزه رسانه ها یکی از ارکان اصلی رشد اقتصاد خلاق هستند، به همین جهت صنایعی که از رسانه در جهت رشد خود استفاده نمی کنند محکوم به مرگ هستند.

ارجمند در بخش دیگری اظهار کرد: در مهارت ها و آیین نامه هایی که در نمای اسناد ایران 1404 نوشته شده است هیچ جا نقشی برای بخش خصوصی دیده نشده است در حالیکه بالای 95 درصد تولید صنایع دستی در بخش خصوصی و در کارگاه های کوچک و بعضا با افراد کم سواد انجام می شود.

این استاد دانشگاه گفت: قوانین دست و پا گیر اجازه رشد اقتصادی را نمی دهد. در صنایع خلاق، یونسکو شدیدا توصیه می کند که دولت ها سهم دخالت خود را در بازار کم کنند.

وی ادامه داد: صنایع دستی جزو معدود گونه هایی از هنر در ایران است که جزو میراث معنوی و هم مادی است و دولت ها موظف به حفظ این میراث هستند و نباید تولیدات ماشینی به تولیدات اصل ضربه بزند.

مشاور عالی اقتصاد هنر و گردشگری اتاق بازرگانی ایران اعلام نمود: فضای مجازی اکنون در زمینه صنایع دستی نقشی ندارد و یا نقش آن بسیار محدود است، همچنین الگوهای جدید کسب و کاردر این صنعت وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 179

به "الگوهای جدید کسب و کار به صنایع دستی ایران راه نیافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الگوهای جدید کسب و کار به صنایع دستی ایران راه نیافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید