برترین فیلم های علمی تخیلی دهه 2010 میلادی که باید دیدن کنید

به گزارش دکترای اقتصاد، شروع قرن بیست و یکم سینما را وارد دوران جدیدی کرد. روزهایی که سینما با یاری نفوذ بیشتر فناوری پیروز شد تا جذابیت بیشتری پیدا کند و به همین علت عناوین خیره کننده ای از راه رسیدند که تماشاگران را بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار می دهند. در این میان دهه دوم قرن بیست و یکم که سال های دهه 2010 میلادی را شامل می گردد هم جذابیت بیشتری دارد. بنابراین فرصتی فراهم شده تا برترین فیلم های دهه 2010 میلادی را مرور کنید.

برترین فیلم های علمی تخیلی دهه 2010 میلادی که باید دیدن کنید

در ادامه با برترین فیلم های علمی تخیلی دهه 2010 میلادی که باید دیدن کنید، آشنا می شوید.

Snowpiercer | برفی

نمره منتقدان: 95 از 100

فیلم های آخرالزمانی بیش از حد خسته نماینده و تکراری هستند اما برفی شاید بزرگترین استثنای این زیرژانر تقریبا محبوب باشد. شاید علت اصلی تمایز برفی به کارگردان آن بازمی گردد. امروزه بیشتر طرفداران سینما بونگ جون هو را برای کارگردانی فیلم انگل می شناسند. او پیش از این فیلم که جوایز اسکار بسیاری را برنده شد، به واسطه فیلم اوکجا به معروفیت رسیده بود. با این حال برای منتقدان سینما، برفی که در سال 2013 اکران شد، معروفیت بیشتری دارد.

بونگ جون هو که این روزها به علت ساخت فیلم انگل معروفیت بسیاری دارد، چندین سال پیش با ساخت فیلم برفی شانس خودش برای ساخت یک فیلم آخرالزمانی را امتحان کرد و اگرچه ساخته او فیلم بی نظیری به نظر می رسید اما به علت مشکلاتی که در اکران داشت، به مقدار ای که باید دیده نشد. حدود هفت سال پس از ساخت این فیلم که در سال 2013 اکران شد، شبکه تی ان تی تصمیم گرفته سریال تلویزیونی این عنوان متفاوت را بسازد که دیدنی آن هم خالی از لطف نیست.

خلاصه داستان: در دورانی نامشخص در آینده وقتی کوشش های دانشمندان برای مقابله با گرمایش دنیای نتیجه نمی دهد، فاجعه عظیمی رخ می دهد؛ سراسر کره زمین وارد عصر یخبندان می گردد. بیشتر جمعیت کره زمین به علت این سرمای کشنده جان خود را از دست می دهند و تنها بازماندگان، مسافران قطاری هستند که باید برای آینده گونه انسان تصمیم گیری نمایند.

Arrival | ورود

نمره منتقدان: 94 از 100

فیلم های زیادی درباره نخستین ارتباط با بیگانگان ساخته نشده با این حال فیلم ورود یکی از برترین نمونه های این زیرژانر است که آهسته آهسته داستان مهیب و مرموزش را تعریف می نماید. ورود به زیرپوستی ترین حالت ممکن کوشش می نماید تا تعامل موجودات فضایی با انسان ها را به تصویر بکشد. بدون هیچ شک و تردیدی، ورود یکی از متفاوت ترین فیلم هایی است که درباره موجودات فضایی ساخته شده و باید در فهرست برترین فیلم های علمی تخیلی دهه 2010 میلادی هم قرار بگیرد.

خلاصه داستان: یک زبان شناس که مشغول مطالعات تحقیقی و تدریس در دانشگاه است، یک تماس فوری دریافت می نماید. سفینه هایی از موجودات فضایی به صورت کاملا ناگهانی در نقاط مختلف دنیا مستقر شده اند و این زبان شناس باید کوشش کند تا بتواند با نیروهای فضایی درون یکی از آن ها ارتباط برقرار کند. آیا او می تواند زبان این موجودات را بفهمد؟

Attack the Block | حمله به محله

نمره منتقدان: 90 از 100

فیلم های درباره موجودات فضایی معمولا داستان های کلیشه ای و بسیار ساده ای دارند. اما فیلم حمله به محله کوشش می نماید روایت متفاوتی را به تصویر بکشد. نکته مهم آن است که فیلم در رسیدن به اهدافش هم پیروز بوده و به همین علت این فیلم جو کورنیش که نخستین تجربه کارگردانی او بود به یکی از برترین فیلم های درباره موجودات فضایی تبدیل شده و با عبور از همه کلیشه های ژانر علمی تخیلی هنوز هم ممتاز و متمایز به نظر می رسد. بنابراین حضور این فیلم در فهرست برترین فیلم های علمی تخیلی دهه 2010 میلادی کاملا ضروری به نظر می رسد.

خلاصه داستان: گروهی از نوجوانان در یک محله متوجه می شوند که موجودات فضایی به محل سکونت آن ها حمله نموده اند. آن ها باید در برابر این موجودات مرگ بار ایستادگی نمایند و برای حفظ جان خانواده هایشان بجنگند.

Inception | تلقین

نمره منتقدان: 87 از 100

هفتمین فیلم سینمایی کریستوفر نولان هرگز ساخته نمی شد اگر فیلم شوالیه تاریکی یکی از پیروز ترین فیلم های تاریخ استودیوی فیلم سازی برادران وارنر لقب نمی گرفت. به عبارت دیگر، تلقین پاداش این استودیو به کریستوفر نولان بود تا انگیزه لازم برای ساخت سومین فیلم سه گانه شوالیه تاریکی را داشته باشد. نولان امیدوار بود شرایط برای ساخت این فیلم فراهم گردد و حتی برای فراوری آن 9 سال صبر کرد.

او نخستین بار در سال 2001 ایده اصلی این فیلم را به استودیوی برادران وارنر داد اما بعدها پذیرفت برای ساخت یک فیلم ایده آل از آن چه در فکرش در جریان است به زمان بیشتری احتیاج دارد. ساخت فیلم تلقین در همان اوایل دهه 2000 ایده جالبی به نظر می رسید اما با نگاه به جلوه های بصری دیدنیی، ریزه کاری و ظرافت های به کار رفته در روایت داستان و مضامین علمی-تخیلی عمیق آن به راحتی می توان تاثیر تجربه اندوزی و استفاده از بودجه بیشتر در آن را تشخیص داد. دیدنی تلقین که فیلمی پیچیده و فلسفی است، شاید کمی برای مخاطبان عام سینما سخت به نظر می رسد اما نباید فراموش کنید کریستوفر نولان، همواره داستان های پیچیده را به زیباترین حالت ممکن روایت می نماید. او این بار همان داستان های مجذوب کننده و دوست داشتنی اش را به سفر درون زمان پیوند زده تا یک شاهکار ارزشمند را خلق کند. این فیلم یکی از برترین فیلم های علمی تخیلی دهه 2010 میلادی است.

خلاصه داستان: دام کاب به عنوان یک دزد ماهر در استخراج و ربودن اطلاعات ارزشمند مورد احتیاج سازمان های جاسوسی به یک استاد بی رقیب تبدیل شده است. او با شرکت های تجاری و چندملیتی همراهی می نماید و هنگامی که افراد در خواب هستند، اطلاعات آن را می رباید. بنابراین کافی است سوژه دام کاب باشید؛ او زمانی که فکر شما در آسیب پذیرترین حالت ممکن است، وارد عمل می گردد و اسرار کلیدی آن را پیدا می نماید.

Tenet | تنت

نمره منتقدان: 82 از 100

این یک حقیقت غیرقابل انکار به نظر می رسد که کریستوفر نولان علاقه بسیار زیادی به دنیای فیلم های علمی تخیلی دارد. ترکیب عناوین علمی تخیلی با داستان سرایی های ویژه او باعث شده طرفداران سینما همواره برای فیلم های نو او هیجان داشته باشند و فیلم تنت هم از این قاعده مستثنی نیست. او در نوترین تجربه کارگردانی اش برای چندمین بار به سراغ زمان می رود و این بار داستان نوی برای روایت کردن را انتخاب می نماید؛ دو جاسوس بین المللی باید در مقابل توطئه ها ایستادگی نمایند تا مانع شروع جنگ دنیای سوم شوند!

نوترین فیلم کریستوفر نولان که با بودجه 250 میلیون دلاری یکی از گرانترین فیلم های چند سال اخیر سینما هم لقب می گیرد از مدتی پیش در سینماهای بسیاری از نقاط دنیا اکران شده و تا خاتمه پاییز با نهایت کیفیت هم در دسترس قرار می گیرد. استودیوی برادران وارنر به عنوان همکار انحصاری کریستوفر نولان در ساخت فیلم های سینمایی هیچ محدودیتی برای فراوری نوترین ساخته این کارگردان دوست داشتنی در نظر نگرفته بود و همین هم باعث شد نولان برای ساخت فیلم تنت حتی یک هواپیمای باری واقعی را هم منفجر کند! این فیلم اکشن نه تنها سرشار از مضامین جاسوسی شده بلکه سوژه های زمانی بسیاری هم دارد که تقریبا یادآور عناوین قبلی کریستوفر نولان مانند تلقین و میان ستاره ای به نظر می رسد.

این فیلم در 7 کشور دنیا فیلم برداری شده و علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلم نامه آن هم به وسیله کریستوفر نولان صورت گرفته و لودویک گورانسون (برنده جایزه اسکار برترین موسیقی متن برای فیلم پلنگ سیاه) وظیفه آهنگ سازی تنت را برعهده دارد. بنابراین تنت به اولین فیلم او از سال 2008 تا امروز تبدیل شده که آهنگسازی آن برعهده هانس زیمر نیست. اگر بحران کرونا مطرح نمی شد، فیلم تنت مدت ها پیش اکران شده بود. اما این فیلم با تاخیرهای بسیار در نهایت به سالن های سینما راه پیدا کرد.

خلاصه داستان: دو جاسوس بین المللی حرفه ای متوجه می شوند فرد مشکوکی به سلاحی دست پیدا نموده که می تواند گذر زمان را به یک پدیده کاملا وارونه تبدیل کند. آن ها باید مانع پیروزیت این سلاح شوند چرا که می تواند جنگ دنیای سوم را به معنای واقعی کلمه شروع کند.

در این زمینه بخوانید:

برترین سریال های تلویزیونی از نگاه انجمن فیلم آمریکا

برترین فیلم های ترسناک که به مقدار لیاقتشان دیده نشده اند

فیلم های محبوب لئوناردو دی کاپریو را بشناسید

Interstellar | میان ستاره ای

نمره منتقدان: 72 از 100

فیلم میان ستاره ای نهمین فیلم بلند کریستوفر نولان است که براساس نمره منتقدان در جایگاه ضعیف ترین فیلم او قرار می گیرد. با این حال این فیلم می تواند یکی از برترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما هم لقب بگیرد و بسیاری از دیدنگران باور دارند میان ستاره ای نقطه اوج سینمای نولان هم بوده و به همین علت در فیلم میان ستاره ای می توانید کوشش نولان برای روایت ویژه اش از سفر در زمان را پیدا کنید و بیشتر از قبل از ساخته های ارزشمند این کارگردان شناخته شده لذت ببرید.

در حقیقت میان ستاره ای نگاه مجذوب کنندهی به سفرهای فضایی و سریع تر از سرعت نور دارد و نظریه های پشت این دنیای هیجان انگیز را واکاوی می نماید. کریستوفر نولان برای فیلمبرداری این فیلم از فرمت تصویربرداری آنامورفیک 35 میلی متری و دوربین آی مکس 70 میلی متری استفاده کرد. فیلمبرداری میان ستاره ای در سه ماه خاتمهی سال 2013 در آلبرتای کانادا، جنوب ایسلند و لس آنجلس انجام شد. این فیلم در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار برای جوایز برترین جلوه های ویژه، برترین طراحی صحنه، برترین میکس صدا، برترین تدوین صدا و برترین موسیقی متن نامزد شد و در نهایت جایزه برترین جلوه های ویژه را به خانه برد.

خلاصه داستان: جوزف کوپر فضانور بازنشسته ای است که می خواهد سیاره قابل سکونتی مانند زمین را پیدا کند اما کوپر پس از مدتی این وظیفه را پیدا می نماید تا پیامی برای دخترش در زمین ارسال کند.

The Martian | مریخی

نمره منتقدان: 91 از 100

به همان مقدار که حوادث هوایی نباید حتما روی کره زمین اتفاق افتاده باشند، احتیاجی نیست که یک داستان واقعی را روایت نمایند. فیلم مریخی به کارگردانی ریدلی اسکات و هنرنمایی مت دیمون براساس رمانی علمی تخیلی به همین نام ساخته شده است. ساخته مجذوب کننده ریدلی اسکات برای هفت جایزه اسکار نامزد شد اما در نهایت به هیچکدام از آن ها دست پیدا نکرد. با این حال مت دیمون به علت هنرنمایی تحسین برانگیزش در این فیلم پیروز شد جایزه برترین بازیگر نقش اول گلدن گلوب را تصاحب کند. این فیلم می تواند در فهرست برترین فیلم های علمی تخیلی دهه 2010 میلادی قرار بگیرد.

خلاصه داستان: فضانوردی به نام مارک واتنی را روایت می نماید که در کره مریخ فعالیت های تحقیقاتی انجام می دهد. او باید به زمین بازگردد، بنابراین با همکاری دوستانش آماده بازگشت می گردد اما حادثه ای باعث می گردد او در مریخ بماند و همکارانش به زمین بازگردند. مارک که تنها مانده است، تصمیم می گیرد شرایط زندگی انسانی اش را در مریخ بازسازی کند.

Bird Box | جعبه پرنده

نمره منتقدان: 63 از 100

سینماگران دنیای علمی تخیلی در سال های اخیر کوشش نموده اند تا عناوینی را فراوری نمایند که بیشتر روی مفهوم بیگانه بودن موجودات فضایی مانور می دهد. فیلم جعبه پرنده یکی از آن ها لقب می گیرد که شاید بیشتر از آن که روی بعد فیزیکی فیلم های درباره موجودات فضایی مانور دهد روی بعد معنوی داستان کار می نماید. این فیلم پس از انتشار در سرویس استریم نتفلیکس، به شدت مورد استقبال طرفداران سینمای علمی تخیلی نهاده شد. نباید فراموش کنید که جعبه پرنده نشانه های از ژانر ترسناک را هم درون خودش جای داده است و یکی از تاریک ترین فیلم های آخرالزمانی هم لقب می گیرد. این فیلم هم لیاقت حضور در جمع برترین فیلم های علمی تخیلی دهه 2010 میلادی را دارد.

خلاصه داستان: در آینده ای دور موجوداتی ناشناخته به کره زمین نفوذ نموده اند و حالا سیاره انسان ها به آن ها تعلق دارد. در چنین شرایطی، این موجودات می توانند هر موجودی که پیرامونش را نگاه می نماید، به راحتی بکشند. بنابراین انسان ها برای زنده ماندن در محیط های آزاد، احتیاج دارند تا چشم های خود را بسته نگه دارند. چراکه کوچک ترین نگاهی می تواند زندگی آن ها را به خاتمه برساند.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1282

به "برترین فیلم های علمی تخیلی دهه 2010 میلادی که باید دیدن کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین فیلم های علمی تخیلی دهه 2010 میلادی که باید دیدن کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید