تشخیص زودهنگام اوتیسم با اسکن 3بعدی چهره

به گزارش دکترای اقتصاد، محققان در استرالیا از اسکن سه بعدی پیشرفته چهره برای درک بهتر عوامل ژنتیکی ایجاد کننده اوتیسم استفاده کردند.

تشخیص زودهنگام اوتیسم با اسکن 3بعدی چهره

محققان دانشگاه ادیث کوان(ECU) از روش های پیشرفته یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل پنج هزار نقطه بر روی صورت والدین بچه ها مبتلا به اوتیسم استفاده کردند تا عدم تقارن صورت آنها را مقدار گیری نمایند.

محققان دانشگاه ادیث کوان، دانشگاه استرالیای غربی(UWA) و موسسه بچه ها تلتون(Telethon Kids Institute) پیش از این دریافته بودند که بچه ها مبتلا به اوتیسم صورت های نامتقارن تری نسبت به سایر بچه ها دارند.

این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا درک ویژگی های چهره افراد مبتلا به اوتیسم به تشخیص زودتر این اختلال و یافتن علل ژنتیکی آن یاری خواهد نمود.

عوامل ژنتیکی نقش زیادی در بروز اوتیسم ایفا می نمایند اگرچه شواهد رو به رشدی هم نشان می دهد که عوامل محیطی مانند هورمون ها یا سلامت مادر هم می تواند بر ایجاد این اختلال اثر بگذارد.

در مطالعه اخیر محققان عدم تقارن چهره 192 فرد که فرزند مبتلا به اوتیسم داشتند را با چهره 163 نفر که هیچ گونه سابقه اوتیسم نداشتند مقایسه کردند. آن ها دریافتند که والدین بچه ها مبتلا به اوتیسم صورت های نامتقارن تری نسبت به سایر بزرگسالان با سن مشابه داشتند.

دکتر سید ذوالقرنیان گیلانی(Syed Zulqarnian Gilani) همکار پژوهشگر دانشکده تحقیقات علمی ادیث کوان می گوید که این تحقیقات گام مهمی در جهت درک بهتر علل ژنتیکی ایجاد اوتیسم است.

او می گوید: این یافته ها نشان می دهد که ممکن است ارتباطی میان ژن هایی که باعث عدم تقارن چهره می شوند و اوتیسم وجود داشته باشد. با استفاده از اسکن پیشرفته صورت و ترکیب آن با روش های یادگیری ماشینی می توان هزاران تفاوت در چهره را تشخیص داد و به چهره ها از نظر تقارن نمره داد. وقتی این نمره ها را یکدیگر مقایسه کردیم دریافتیم که چهره والدین بچه ها اوتیسم عدم تقارن بیشتری دارد.

به گفته دکتر دیانا تان(Diana Tan)، نویسنده اصلی این پروژه، این تحقیقات به درک بهتر ما از اوتیسم یاری می نماید.

وی می گوید: مطالعات ما نشان می دهد که عوامل ژنتیکی ایجاد نماینده اوتیسم می توانند بر ویژگی های ظاهری هم اثر بگذارند. این شواهد به درک ما از اثر متقابل ژن ها از نظر فیزیکی و مغزی در انسان یاری می نماید.

ما پیش از این نشانه ظاهری دیگری که با اوتیسم مرتبط بود را مورد آنالیز قرار دادیم و قدم بعدی این پروژه آنالیز امکان استفاده از این ویژگی های ظاهری در تشخیص اوتیسم است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1163

به "تشخیص زودهنگام اوتیسم با اسکن 3بعدی چهره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص زودهنگام اوتیسم با اسکن 3بعدی چهره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید