تورهای چین: جنگ لفظی تایوان و چین شدت گرفت

به گزارش دکترای اقتصاد، همزمان با هشدارهای مطرح شده در مورد شروع جنگ سرد نو بین چین و آمریکا، جنگ لفظی میان چین و تایوان هم بر سر درخواست عضویت در پیمان تجاری جامع فرا-اقیانوس آرام شدت گرفت.

تورهای چین: جنگ لفظی تایوان و چین شدت گرفت

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

تایوان روز چهارشنبه بیان کرد که بطور رسمی برای پیوستن به پیمان تجاری موسوم به توافق جامع و پیشرو برای مشارکت فرا اقیانوس آرام (CPTPP) درخواست داده است. درخواست تایوان یک هفته پس از آن مطرح شد که چین هم درخواست مشابهی برای پیوستن به این پیمان تجاری ثبت نموده بود.

در این حال وزارت امور خارجه چین بیان کرد که با ورود تایوان به هرگونه پیمان یا سازمان رسمی مخالف است. در همین حال، تایوان روز پنجشنبه ادعا کرد که چین 24 هواپیمای جنگی را به منطقه دفاع هوایی این جزیره (تایوان) اعزام نموده و آن را بخشی از الگوی آزار تقریبا هر روزه چین علیه تایوان قلمداد کرد.

وزارت امور خارجه تایوان هم اواخر وقت پنجشنبه با صدور یک بیانیه شدیداللحن تاکید نمود که چین هیچ حقی برای اظهارنظر درباره درخواست عضویت تایوان (در پیمان تجاری یاد شده) ندارد.

این بیانیه می افزاید: دولت چین جنایتکار در افزایش خصومت ها در آن سوی تنگه تایوان است و تنها می خواهد در جامعه بین المللی در برابر تایوان زورگویی کند.

به گزارش وزارت خارجه، چین عضو پیمان تجاری فرا اقیانوس آرام نیست و سیستم تجاری این کشور به دلیل عدم سازگاری با معیارهای این بلوک تجاری تا حد زیادی در سطح دنیا مورد تردید و پرسش نهاده شده است.

وزارت خارجه تایوان می افزاید: اندک زمانی پس از درخواست عضویت تایوان، چین نیروی هوایی خود را برای تهدید و ارعاب تایوان وارد عمل کرد و چنین الگوی رفتاری تنها از سوی چین سر می زند.

دفتر امور تایوان در کشور چین هم با صدور بیانیه ای در اواخر وقت پنجشنبه گفت که ورود چین به پیمان تجاری فرا- اقیانوس آرام به نفع احیای اقتصادی دنیای در دوران پسا پاندمی (کرونا) خواهد بود.

این بیانیه می افزاید: چین با استفاده تایوان از مساله تجارت به منظور پیشبرد فضای بین المللی خود یا وارد شدن به فعالیت های استقلال مخالف است. امیدواریم که کشورهای مرتبط با موضوعات تایوان برخورد مناسبی با این مساله داشته باشند و سکویی برای فعالیت های استقلال طلبانه تایوان فراهم نسازند.

توافق جامع و پیشرو برای مشارکت فرا اقیانوس آرام با نام اولیه توافق تجاری فرا-اقیانوس آرام (TPP) با 12 کشور عضو، به اسم یک وزنه تعادلی اقتصادی مهم در برابر چین ارزیابی شده بود، اما آن توافق در اوایل سال 2017 با خروج آمریکا در زمان دولت دونالد ترامپ در شرایط نامشخصی نهاده شد. این گروه که بعدا به اسم توافق جامع و پیشرو برای مشارکت فرا اقیانوس آرام (CPTPP) بازنامگذاری شد، کشورهای کانادا، استرالیا، برونئی، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور و ویتنام را شامل می گردد.

تشدید جنگ لفظی تایوان و چین برسر عضویت در یک پیمان تجاری بین المللی

به گزارش ایرنا، تشدید جنگ لفظی بین چین و تایوان در حالی روی می دهد که هشدارها درباره شروع جنگ سرد بین چین و آمریکا هم جدی تر شده است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بتازگی با اشاره به اختلافات چین و آمریکا در حوزه های مختلف از جمله تجاری، اینترنت و مقررات اقتصادی هشدار داد، اگر این دو کشور روابط خود را اصلاح نکنند، دنیا احتمالا با جنگ سرد تازهی روبرو خواهد شد. جنگ سرد گذشته بین شوروی سابق و متحدان بلوک شرق و آمریکا و متحدان غربی اش در گرفت. این جنگ بعد از جنگ دنیای دوم شروع شد و با فروپاشی شوروی در سال 1991 سرانجام گرفت.-

هشدارها در مورد جنگ سرد تازه بخصوص پس از اعلام مشارکت امنیتی تازه سه جانبه بین آمریکا، انگلیس و استرالیا شدت گرفته است. این مشارکت امنیتی به اسم طرحی برای رویارویی با نفوذ رو به افزایش چین در منطقه اقیانوس هند و آرام (ایندو - پاسیفیک) بخصوص در دریای چین جنوبی ارزیابی می گردد. چین در دریای جنوبی ادعاهای گسترده ای دارد که همسایگان چین این ادعاها را مورد مناقشه قرار می دهند. مطابق با این توافق دفاعی، بعلاوه آمریکا و انگلیس فناوری ساخت زیردریایی های هسته ای در اختیار استرالیا قرار خواهند داد. چین این توافق را رد نموده و گفته است که موجب رقابت تسلیحاتی خواهد شد.ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1181

به "تورهای چین: جنگ لفظی تایوان و چین شدت گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورهای چین: جنگ لفظی تایوان و چین شدت گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید