حس کنجکاوی نویسنده ای به قلعه اسلینز باعث شکل گیری این داستان شد

به گزارش دکترای اقتصاد، به گزارش خبرنگاران کَری نویسنده ای جوان و به نسبت مشهور، برای نوشتن کتاب جدیدش، به اسکاتلند سفر می کند و به طور اتفاقی، از قلعه ای به نام اسلینز دیدن می کند. پس از آن به خاطر حس کنجکاوی، به تاریخ آن قلعه و افرادی که در آن زندگی کرده اند، علاقه مند می شود. به همین دلیل، او کلبه ای را در نزدیکی خرابه های آن قلعه اجاره می کند تا بتواند تاریخ آن قلعه را در رمانش به تصویر بکشد. در این میان، شخصیت های داستانش او را در بطن ماجرا با خود همراه می کنند و به نحوی تاریخ برایش تکرار می شود.

حس کنجکاوی نویسنده ای به قلعه اسلینز باعث شکل گیری این داستان شد

به بهانه انتشار رمان دریای زمستانی اثر سوزانا کرسلی، توسط نشر افق بی پایان با مریم سلطانی مترجم این کتاب گفت وگوی کوتاهی انجام دادیم. از آثار منتشر شده سلطانی می توان به بار دروغ اثر امیلی کارپنتر، سال 1398 اشاره کرد. کتاب دیگر او در نشرخزه در دست انتشار است.

این رمان پیشنهاد انتشارات بود، یا خود شما آن را انتخاب کردید؟ معیار انتخاب این رمان چه بود؟ نکته خاصی داشت؟

من این رمان را از بین چندین کتاب پیشنهادی ناشر انتخاب کردم. در کل رمان بلند تاریخی را به دلیل چالش برانگیز بودن و آشنایی با مردمان گذشته خیلی دوست دارم. نکته خاص این رمان داشتن تعلیق و کشش داستانی بین گذشته و حال است که خواننده را تا صفحه آخر با خود همراه می کند.

رمان در فضایی توامان رئالیسم و سورئالیسم می گذرد. در هنگام ترجمه با چه چالش هایی روبه رو بودید؟

این دو مقوله در رمان به شدت در هم تنیده شده اند و بیشتر اوقات مجبور می­ شدم برای اینکه حوادث تاریخی به درستی در رمان بازگو شود در مورد وقایع تاریخی بسیار تحقیق کنم. داستان پر از واژه ها و اصطلاحات اسکاتلندی بود و من باید بسیاری از جملات را نخست به انگلیسی برگردانده و سپس به فارسی ترجمه کنم. همچنین سبک نویسنده در نوشتن جملات بلند و پیچیده، گاهی ترجمه جملات را برایم سخت می ­کرد.

داستان از سفر نویسنده ای به قلعه ای به نام اسلینز در اسکاتلند آغاز می شود. در رویارویی با قلعه چه اتفاقی برای راوی می افتد؟

او در ابتدا به تاریخ این قلعه و حوادثی که در سالیان دور در آن اتفاق افتاده است، علاقه­ مند می شود و هر چه بیشتر تاریخ و حوادث قلعه را بررسی می کند متوجه ارتباط اجدادش با این قلعه می شود که می توان آن را یکی از جذابیت های این داستان دانست.

تاریخ و پادشاهی موروثی از نکات جالب و پر مخاطب در رمان های تاریخی به شمار می آیند. با توجه به حضور هر دوی این عناصر، آیا می توان رمان را از رمان های تاریخی به شمار آورد؟

اگر دقیق تر بخواهم بگویم، این رمان حوادث تاریخی را در قالب داستان برای خواننده بیان می کند. در این رمان ما به طور مستقیم با تلاش ناوگانی متشکل از سربازان فرانسوی و اسکاتلندی برای بازگرداندن جیمز استوارت تبعیدشده و بازپس گیری تاج و تختش روبرو هستیم.

راوی همگام با شخصیت های داستانی و تاریخی چه مسیری را طی می کند؟

راوی در ابتدا سعی دارد که بفهمد چگونه اجدادش -مک کللند ها- از اسکاتلند به ایرلند شمالی مهاجرت کرده اند. او در وارسی شجره نامه خانوادگی به دختری به­نام سوفیا بر می خورد که برای زندگی در کنار اقوامش وارد قلعه اسلینز می شود. سوفیا از نزدیک با حوادث هیجان انگیز قیام مردم برای بازگرداندن شاه تبعید شده به اسکاتلند روبه رو می شود؛ در این میان نیز با کلنل جوان و شجاعی که از حامیان پادشاه است آشناشده و به هم علاقه مند می شوند، اما حوادث پی در پی، سرنوشت شگفت انگیزی را برایشان رقم می زند.

راوی چگونه با سوفیا -دختری از سال 1708 میلادی- در فرایند زندگی عجیب و پر از فراز و نشیب او همراه می شود؟

کری که نویسنده است، در ابتدا تصور می کند خودش شخصیت­ های داستانش را می سازد و آن ها را هدایت می کند اما کم کم متوجه می شود که فقط تماشاچی حوادثی است که سال ­ها پیش برای سوفیا در قلعه اسلینز اتفاق افتاده است.

بیان گوشه هایی از تاریخ در خلال ماجرای بازگرداندن شاه تبعید شده به اسکاتلند، همزمانی اتفاقاتی برای راوی را رقم می زند، این همپوشانی وقایع چطور در کنار هم نشسته است؟

راوی در خیلی از مواقع با سوفیا همذات پنداری می کند. تا حدی که در زندگی شخصی­ اش نیز اطرافیانش را به شخصیت ­های داستانش شباهت می ­دهد. شخصیت­ های تاریخی، کَری را با خودشان به بطن ماجراهای تاریخی شورش جاکوبیتی می­ برند و او همه چیز را از نگاه سوفیا می­بیند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 915

به "حس کنجکاوی نویسنده ای به قلعه اسلینز باعث شکل گیری این داستان شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "حس کنجکاوی نویسنده ای به قلعه اسلینز باعث شکل گیری این داستان شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حس کنجکاوی نویسنده ای به قلعه اسلینز باعث شکل گیری این داستان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید