خانه تاریخی پیرنیا؛ دیدنی بی مثال و فراموش نشدنی در نائین

به گزارش دکترای اقتصاد، خانه تاریخی پیرنیا یکی از بناهای تاریخی ایران بوده که در 140 کیلومتری شرق اصفهان واقع شده است. این بنای قدیمی در زمان صفویه ساخته شده و اکنون بعنوان موزه مردم شناسی نایین مورد استفاده قرار می گیرد. با ما همراه باشید تا با شما را هرچه بیشتر با پلان خانه پیرنیا نایین و دیدنی های بی مثالش آشنا کنیم.

خانه تاریخی پیرنیا؛ دیدنی بی مثال و فراموش نشدنی در نائین

لیست مطالب

تاریخچهمعماریموزه مردم شناسی نائیناطلاعات تکمیلی

تاریخچه

طراحی سنتی و تزئینات زیبای خانه تاریخی پیرنیا یا موزه مردم شناسی نایین مانند نقاشی های دیواری و گچبری ها، این خانه را از سایر خانه های مشابه متفاوت نموده و باعث توجه بسیاری از گردشگران و علاقمندان معماری به آن شده است. این خانه در ابتدا متعلق به شخصی به نام قاضی نورالهدی بوده و در زمان قاجار خاندان پیرنیا صاحب این خانه شده و میرزا احمدخان پیرنیا، حاکم نائین در آن ساکن شد. این خانه نمونه یک خانه سنتی منطقه کویری بوده که در شهریور 1356 بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. پس از آن، خانه تاریخی پیرنیا نائین کم کم معروفیت جهانی پیدا کرد و امروزه بعنوان یکی از مراکز گردشگری مورد توجه مسافران شناخته می گردد.

معماری

ورودی، دالان ها، هشتی، اتاقهای متعدد، غلام گردش، ایوان شاه نشین، گودال باغچه، اتاق نشیمن، باغ، اتاق مخصوص حاکم از جمله مهمترین بخشهای پلان خانه پیرنیا نایین هستند. گچبری های این خانه در کنار نقاشی و تزئینات معماریش مانند کاربندی ها، یزدی بندی ها و رسمی بندی ها، ترکیبی بی نظیر و فوق العاده را ایجاد نموده اند. گچبری ها در تعدادی قاب اجرا شده و داستانهای کتاب هفت پیکر نظامی را به تصویر کشیده اند. بعلاوه، تصاویری از صحنه های شکار هم به نمایش گذاشته شده اند. در بخشهای مختلف خانه هم تصاویری از گیاهان، گل، مرغ، اژدها و حیوانات و اشکال مختلف نقاشی شده است. از دیگر بخشهای جالب توجه در معماری این خانه، می توان به گودال باغچه های حیاط خانه اشاره نمود. این گودال باغچه ها بعنوان تابستان نشین مورد استفاده قرار گرفته و برای دسترسی به آب قنات حفر شده اند.

موزه مردم شناسی نائین

خانه پیرنیا در سال 1349 به وسیله موزه فرهنگ و هنر خریداری و پس از بازسازی بنا و بازسازی، در سال 1373 به موزه مردم شناسی کویر شهرستان نایین تبدیل شد. این موزه دارای 10 فضا برای نمایش اشیا بوده و در حال حاضر هم بیش از هزار شی تاریخی و قدیمی در این مکان نگهداری می شوند. از جمله این اشیا می توان به ادوات و وسایل نظامی، پوشاک، صنایع دستی اشاره نمود و با تماشای آنها مردم می توانند با آداب و رسوم، زندگی و فرهنگ مردم کویرنشین این منطقه آشنا شوند. در بخش ورودی خانه، نمونه هایی از پوشش گیاهی و گیاهان دارویی قرار داده شده و هشتی ورودی، محلی برای فروختن بلیط است.

انوع وسایل روشنایی، کاسه و کاشی های لعاب دار را در راهروی عظیم ورودی قرار داده اند و انواع ظروف آبخوری هم در هشتی ورودی حیاط موزه بچشم می خورند. یک سالن مربوط به ادوات جنگی و اسلحه ها بوده و در سالن دیگر ظروف فلزی نگهداری می شوند. سالن پوشاک زنانه و مردانه قاجار هم در این موزه وجود دارد. راهروی ورودی مربوط به ابزار گلیم بافی و عبابافی بوده و در این بخش، یک مجسمه مومی در پشت دستگاه عبابافی قرار داده شده و دستگاه هم بافت عبا را به صورت عملی نمایش می دهد.

در اتاق کرسی چهار مجسمه مومی شامل یک مرد، دو زن و یک بچه قرار دارند که پوشاک زمان قاجار را به تن نموده اند. در خانه پیرنیا علاوه بر موزه مردم شناسی، برنامه های دیگری هم برگزار شده که از جمله آنها می توان به برگزاری فروشگاه های صنایع دستی و اجرای برنامه های مشاعره اشاره نمود.

اطلاعات تکمیلی

آدرس: نائین، بافت قدیمی نائین، مقابل مسجد جامع

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح لغایت 19

هزینه ورودی: 15000 ریال

منبع: همگردی
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1129

به "خانه تاریخی پیرنیا؛ دیدنی بی مثال و فراموش نشدنی در نائین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تاریخی پیرنیا؛ دیدنی بی مثال و فراموش نشدنی در نائین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید