خبرنگاران کشت ذرت در مزارع کهگیلویه و بویراحمد شروع شد

به گزارش دکترای اقتصاد، گچساران- خبرنگاران- مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت ذرت دانه ای در مزارع مناطق مختلف این استان شروع شد.

خبرنگاران کشت ذرت در مزارع کهگیلویه و بویراحمد شروع شد

عیسی راستین نسب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: پیش بینی می گردد امسال پنج هزار هکتار از مزارع شهرستان های گچساران، باشت، بهمئی، چرام و کهگیلویه و سایر مناطق مستعد کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت محصول ذرت دانه ای برود.

وی بیان نمود: بخشی از بذر مورد احتیاج کشاورزان ذرت کار از سوی کارگزاران مورد تایید جهاد کشاورزی استان توزیع و بقیه در روزهای آینده توزیع خواهد شد.

زاستین نسب اضافه کرد:امسال میزان کشت ذرت در مزارع کهگیلویه و بویراحمد نسبت به پارسال یکهزار هکتار افزایش می یابد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد مطرح نمود: پارسال حدود چهار هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت ذرت دانه ای رفته بود.

وی همچنین از کشت برنج در پنج هزار و 300 هکتار از مزارع استان در امسال اطلاع داد.

راستین نسب ابراز داشت: این میزان برنج در شهرستان های هشت گانه استان با توجه به بارندگی های مطلوب کشت شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد مطرح نمود:تا به امروز 53هزار تن گندم سیلویی، هشت هزار و 100 تن گندم بذری و 2 هزار و560 تن دانه های روغنی کلزا از کشاورزان استان خریداری شده است.

راستین نسب مطرح نمود: برداشت محصول گندم بهار و تابستان امسال در 78هزار هکتار مزرعه دیم و 21 هزار هکتار مزرعه آبی کهگیلویه و بویراحمد انجام می گردد.

راستین نسب ابراز داشت: هر کیلوگرم گندم معمولی به قیمت 25هزار ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم به نرخ 26هزار ریال از کشاورزان خرید تضمینی می گردد.

وی گفت:براساس برآوردها 135 هزار تن گندم در مزارع استان برداشت می گردد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویر احمد اضافه کرد: با توجه به اینکه بخشی از گندم فراوری شده در استان برای پخت نان به مصرف کشاورزان می رسد میزان خرید تضمینی این محصول در استان 75هزار تن برآورد شده است.

راستین نسب مطرح نمود: پاییز امسال 2 هزار و 200 هکتار از مزارع مناطق مختلف استان زیر کشت دانه های روغنی کلزا رفت در حالی که میزان کشت این محصول در سال زراعی پیش یکهزار و 700 هکتار بود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش عملکرد در واحد سطح و بالا رفتن مساحت زیر کشت از دلایل بالا رفتن فراوری این محصول است.

وی ابراز داشت: امسال هر کیلوگرم محصول کلزا به قیمت 46هزار ریال از کشاورزان خریداری می گردد.

راستین نسب گفت:جهاد کشاورزی با هدف اصلاح الگوی کشت از فراوری محصول کلزا حمایت می نماید و خرید تضمینی محصول کلزا از جمله مهمترین این حمایت هاست.

وی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات برای کشت و خرید ماشین آلات کشاورزی و نظارت بر کاشت، داشت و برداشت از جمله حمایت های دولت برای توسعه کشت این محصول است.

راستین نسب بیان نمود: کشت محصول کلزا برای خودکفا شدن در زمینه روغن نباتی از اولویت های دولت است.

وی گفت که محصول کلزا نسبت به دیگر محصولات زراعی آب کمتری برای فراوری احتیاج دارد که به دلیل خشکسالی جایگزین خوبی برای دیگر محصولات زراعی است.

براساس آمار رسمی هم اکنون 50 هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در 270 هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالانه 910 هزار تن محصول است.

سالانه 910 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان 723 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد فراوری می گردد.

این استان 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 160 هزار هکتار آن زراعی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 472

به "خبرنگاران کشت ذرت در مزارع کهگیلویه و بویراحمد شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کشت ذرت در مزارع کهگیلویه و بویراحمد شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید