دانستنی هایی درباره خاصیت های ویژه خرما

به گزارش دکترای اقتصاد، خرما علاوه بر انرژی زایی فراوان، به واسطه داشتن ترکیبات متعدد می تواند در درمان و جلوگیری از بسیاری از بیماری ها موثر باشد.

دانستنی هایی درباره خاصیت های ویژه خرما

به گزارش ، درخت نخل گیاهی از خانواده palmae که میوه آن خرما (phoenix dactylifera) یکی از مهم ترین منابع تغذیه ای در کشور های جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است، به طور معمول خرما در 35 کشور دنیا و به ویژه در آسیای میانه، شمال آفریقا، بخش های مرکزی و جنوب آمریکا، جنوب اروپا، هند و پاکستان کشت می گردد.

به دلیل آنکه حدود 70 درصد خرما از کربوهیدرات (قند) تشکیل شده، این میوه دارای انرژی بالایی است و حدود 100 گرم از آن، حدود 314 کیلوکالری انرژی دارد، به این معنی که حدود 100 گرم خرما بین 12-15 درصد از این اندازه میانه انرژی موردنیاز افراد را تامین می نماید.

اهمیت خرما به دلیل وجود ترکیباتی مانند کربوهیدرات ها (گلوکز، فروکتوز، مانوز، مالتوز، ساکارز و پلی ساکاریدها)، اسید های چرب و ترکیبات معدنی (پتاسیم، فسفر، آهن، برم، کادمیم، کلر، سولفور، فلوئور، کلسیم، کبالت، مس، مهمیم، منگنز، پتاسیم، سدیم و ویتامین ها (ویتامین c، B 2، B 1، A، نیاسین)، فیبر، پکتین، پرتئین و اسید آمینه است؛ بنابراین یافته ها نشان داده شده است که خرما علاوه بر انرژی زایی فراوان، به واسطه داشتن ترکیبات متعدد می تواند در درمان و جلوگیری از بسیاری از بیماری ها موثر باشد؛ از جمله:

اثر خرما روی تسهیل زایمان و افزایش بردباری در بچه ها یکی از مهم ترین اثرات مفید و کاربردی مصرف خرما در مادران باردار است. امروزه مطالعاتی که بر روی خرما صورت گرفته است نشان می دهد این میوه باعث تسهیل زایمان شده، دهانه رحم را منقبض و عضلات آن را در ماه های آخر حاملگی تقویت می نماید.

از دیگر خواص آن، این است که فشار خون را در مادران باردار برای مدت زمان کوتاهی پایین می آورد که این امر باعث کاهش اندازه خونریزی در حین زایمان می گردد. مصرف خرما در اواخر بارداری باعث افزایش آغاز خود به خودی زایمان شده و مصرف خرما در آمادگی سرویکس رحم قبل از آغاز زایمان موثر است.

به نظر می رسد که خرما بر روی گیرنده های اکسی توسین تاثیر گذاشته و باعث پاسخ بهتر عضلات رحم به اکسی توسین می گردد و انقباضات موثرتری ایجاد می نماید. بعلاوه خرما حاوی ترکیباتی است که به کشیدگی رحم و آماده کردن آن برای زایمان و برگرداندن رحم به حالت قبل از حاملگی در دوره بعد از زایمان یاری نموده و باعث کاهش خونریزی در روز های اول پس از زایمان می گردد.

تحقیقات نشان داده است که مصرف خرما در جلوگیری از التهاب مفاصل، تصلب شرائین، بیماری های دیگر مانند انسداد عروق قلب و سایر بیماری های قلبی عروقی، بیماری های خودایمنی، دیابت، سرطان، پارکینسون و آلزایمر موثر است. بعلاوه خاصیت آنتی اکسیدانی خرما مربوط به ترکیبات فنولی، آنتوسیانین ها، فلانوئیدها، پروسیانین ها و سلنیم موجود در آن است.

از مهم ترین دلیل بیماری قلبی افزایش اندازه کلسترول و لیپوپرتئین ها است. مطالعات نشان داده است که خرما می تواند باعث کاهش اندازه تری گلیسرید های پلاسما، کلسترول و لیپوپرتئین ها گردد.

بعلاوه مصرف خرما می تواند از بروز بیماری قلبی عروقی پیشگیری کند که این کار را با جلوگیری از تجمع پلاکت ها و اکسیداسیون لیپوپرتئین های با چگالی پایین انجام می دهبه نظر می رسد ترکیبات فنولیک موجود در خرما به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد ترومبوز می تواند در کاهش فشار خون تاثیر داشته باشد.

مطالعات نشان داده شده است که عصاره خرما دارای اثرات ضد میکروبی شامل اثرات ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی است. ترکیبات فنولیک موجود در خرما به دیوار باکتری متصل شده و مانع رشد باکتریایی می گردد. علاوه بر این، ترکیبات یاد شده نقش مهمی در رسوب پرتئین ها و مهار آنزیم های میکروارگانیسم ها ایفا می نماید.

امروز ثابت شده است یکی از مهم ترین مزایای استفاده از خرما در ماه مبارک رمضان اثرات حفاظتی آن بر روی مخاط معده است که مانع تخریب آن در اثر اسید معده و ایجاد زخم معده می گردد. مطالعات نشان داده است که خرما برای جلوگیری از زخم معده بسیار مفید است. این اثر خرما هم به دلیل وجود ترکیبات آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات مفید در خرما است. بعلاوه استفاده از خرما می تواند خطر ابتلا به سرطان کولون را هم کاهش دهد.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1135

به "دانستنی هایی درباره خاصیت های ویژه خرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی هایی درباره خاصیت های ویژه خرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید