7 خاصیت باورنکردنی هندوانه و خطرات مصرف بیش از حد آن

به گزارش دکترای اقتصاد، هندوانه میوه ای مغذی و خوش عطر است که حدود 92% آن را آب تشکیل داده است. با خوردن هر تکه هندوانه میزان قابل توجهی از ویتامین های A، C، B6، لیکوپن، پتاسیم، آنتی اکسیدان و اسیدهای آمینه را به بدنتان هدیه می دهید. علاوه بر این ها این میان وعده خوش طعم تابستانی فاقد چربی است، سدیم بسیار کمی دارد و هر فنجان از آن فقط 40 کالری دارد. احتمالا تا الان متوجه شده اید که خواص هندوانه بیشتر از آن است که به سادگی از کنارش بگذریم.

7 خاصیت باورنکردنی هندوانه و خطرات مصرف بیش از حد آن

با نزدیک شدن به فصل تابستان و آمدن هندوانه به بازار، امروز تصمیم گرفتیم که در خبرنگاران درباره خواص هندوانه و تأثیراتی که بر روی سلامت بدن دارد صحبت کنیم. همچنین قصد داریم پرده از راز ترسناکی درباره هندوانه برداریم تا به شما در ارتباط با مصرف بیش از حد این میوه هشدار داده باشیم. قبل از هر کاری لازم است با مواد معدنی و مغذی موجود در هندوانه آشنا شویم.

هندوانه را بیشتر بشناسیم

آنجلا لموند، متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، درباره هندوانه می گوید: این میوه در واقع غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و آمینو اسید بوده و در بهبود عملکرد عمومی بدن تأثیرگذار است. آنتی اکسیدان ها از بروز سرطان و مسائل سلامتی مختلف در بدن جلوگیری می کنند. اسیدهای آمینه هم به عنوان عنصر اصلی ساخت پروتئین، در بهبود عملکردهای حیاتی بدن بسیار مؤثر هستند.

طبق بررسی های علمی اجرا شده میزان لیکوپن موجود در هر فنجان هندوانه خرد شده حدود 15 تا 20 میلی گرم است. لیکوپن یک ماده مغذری گیاهی است که به صورت طبیعی در میوه ها و سبزیجات وجود دارد و جالب این است که بیشترین میزان لیکوپن در هندوانه مشاهده شده است. لیکوپن همان رنگدانه قرمزی است که به هندوانه، گوجه فرنگی، گریپ فروت و دیگر میوه های قرمز رنگ می بخشد.

این ماده بر روی سلامت قلب و استخوان تأثیر مثبت داشته و از بروز سرطان پروستات پیشگیری می کند. به گفته ویکتوریا جارزابکوفسکی، متخصص تغذیه از مؤسسه تناسب اندام در دانشگاه تگزاس، این ماده یک آنتی اکسیدان قوی است که علاوه بر تمام خواص مربوط به آنتی اکسیدان ها، به عنوان یک ماده ضدالتهاب قوی هم عمل می کند.

اگر می خواهید با مصرف هندوانه بیشترین میزان لیکوپن را به بدنتان برسانید باید به سراغ هندوانه های کاملا رسیده بروید. هرچه هندوانه قرمزتر باشد، غلظت لیکوپن آن هم بیشتر است. همچنین میزان آنتی اکسیدان بتاکاروتن و فنلی هم در هندوانه رسیده افزایش می یابد، پس هرچه هندوانه رسیده تر باشد خواص بیشتری هم برای بدن دارد.

بتاکاروتن آنتی اکسیدانی است در میوه ها و سبزیجات با رنگ نارنجی و قرمز وجود دارد که باعث افزایش ایمنی چشم و پوست شده، از بروز سرطان های مختلف جلوگیری می کند. مطالعه ای که در سال 2011 منتشر شد اظهار شده بود که میزان بتاکاروتن موجود در هندوانه کال و سفید تقریبا صفر بوده و هرچه رسیده تر باشد، میزان این آنتی اکسیدان در آن بیشتر می شود.

البته نباید تصور کرد که فقط قسمت های قرمز هندوانه مفید هستند. جارزابکوفسکی می گوید: تمام قسمت های هندوانه برای بدن مفید است. مواد مغذی زیادی در گوشت و پوست این میوه وجود دارد که با مصرف آن ها می توانیم به بدنمان کمک کنیم. در مطالعه ای که در سال 2005 در مجله Chromatography منتشر شد تعیین شد میزان اسید آمینه سیترولین موجود در گوشت سفید چسبیده به پوست هندوانه بیشتر از گوشت قرمز رنگ آن است.

سیترولین یک اسید آمینه ارزشمند است که در بدن به اسید آمینه آرژنین تبدیل می شود. این اسیدهای آمینه باعث تقویت جریان خون می شوند و سلامت قلب و عروق را به همراه دارند. مطالعات اخیر نشان داده اند که دانه های هندوانه بسیار مغذی هستند و اگر جوانه زده باشند ارزش غذایی اشان افزاش می یابد. طبق بررسی مجله بین المللی تغذیه و علوم غذایی، دانه های هندوانه سرشار از پروتئین، منیزیم، ویتامین B و چربی های مفید هستند.

طبق بررسی های اجرا شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، ارزش غذایی 2 فنجان، با وزن حدودی 280 گرم، هندوانه به شرح زیر است؛

کالری80
چربی0 گرم
کربوهیدرات21 گرم (7%)
فیبر غذایی1 گرم (4%)
انواع قندها20 گرم
کلسترول0 میلی گرم
سدیم0 میلی گرم
پتاسیم270 میلی گرم (8%)
پروتئین1 گرم
ویتامین A%30
ویتامین C%25
کلسیم%2
آهن%4

خواص هندوانه و 7 فایده سلامتی آن

همان طور که در قسمت قبلی دیدیم هندوانه سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها، آمینو اسیدها و ویتامین های ضروری برای بدن است و مصرف آن به سلامت ما کمک می کند. حالا می خواهیم این خواص را کمی دقیق تر بررسی کرده و ببینید فواید سلامتی این میوه محبوب تابستانی چیست.

1. سلامت قلب

در مطالعه دانشگاه پردو بر روی خواص هندوانه تعیین شد مقدار زیاد لیکوپن موجود در هندوانه باعث محافظت از سلول ها در برابر آسیب های مختلف می شود و در کاهش خطر بیماری های قلبی مؤثر است. همچنین در مطالعه ای که در مجله فشار خون آمریکا منتشر شد عنوان شد که مصرف عصاره هندوانه در کاهش فشار خون افراد بزرگسال و چاق بسیار موثر است.

هندوانه خواص سلامتی جالبی هم برای خانم های مسن دارد. مطالعات نشان داده اند که مصرف 6 هفته عصاره هندوانه در خانم هایی که به سن یائسگی رسیده اند باعث کاهش فشار خون و سفت شدن شریان ها شده است. محققان به این نتیجه رسیدند که سیترولین و آرژنین موجود در هندوانه باعث ایجاد این تغییرات شده است.

2. خواص ضدالتهابی

جارزابکوفسکی می گوید: لیکوپن موجود در هندوانه آن را به یک میوه ضدالتهاب تبدیل کرده است. لیکوپن یک مهارکنند ه طبیعی برای فرآیندهای مختلف التهابی است و به عنوان یک آنتی اکسیدان به خنثی سازی رادیکال های آزاد می پردازد. در مقاله ای که در سال 2006 در مجله پزشکی shock منتشر شد اظهار شده است که هندوانه حاوی کولین است و مصرف آن در به حداقل رساندن التهاب های مزمن تأثیر دارد.

خاصی ضدالتهابی هندوانه فقط برای افراد درگیر با آرتروز مفید نیست بلکه وقتی بیمار می شویم، درگیر استرس هستیم یا دخانیات مصرف می کنیم سلول های ما آسیب می بینند و بدن ما دچار التهاب می شود. این نوع از التهاب را التهاب سیستمیک می نامند و مصرف خوراکی هایی با خاصیت ضدالتهابی باعث بیرون آمدن بدن از این شرایط می شود.

3. آب رسانی

هندوانه به آب رسانی کلی در بدن کمک می کند و این بهترین خاصیت آن است. متخصصین تغذیه معتقدند که با قرار دریافت هندوانه در رژیم غذایی می توانید 20 تا 30 درصد مایعات ضروری بدنتان را تأمین کنید. آب هندوانه پر از الکترولیت است و به همین دلیل مصرف آن از گرمازدگی جلوگیری می کند.

4. کمک به هضم

هندوانه حاوی فیبر است و مصرف آن هضم را آسان می کند. مصرف مداوم هندوانه باعث کارکرد منظم دستگاه گوارش شده و سلامتی آن را تضمین می کند.

5. سلامت پوست و مو

در یک فنجان هندوانه خرد شده یک چهارم ویتامین A ضروری برای مصرف روزانه بدن را در خود دارد. طبق اعلام کلینیک cleveland ویتامین A تاثیر زیادی بر سلامت پوست داشته و رطوبت پوست و مو را تأمین کرده، به تولید و رشد سالم سلول های جدید کلاژن و الاستین کمک می کند. همچنین ویتامین C موجود در هندوانه باعث رشد سالم کلاژن می شود.

6. کاهش دردهای عضلانی و افزایش انرژی

بر اساس مطالعه ای که در سال 2013 در مجله شیمی، کشاورزی و مواد غذایی منتشر شد، ورزشکارانی که هندوانه مصرف می کنند نسبت به دیگران دردهای عضلانی کمتری را تجربه می کنند. نوشیدن آب هندوانه قبل از یک تمرین ورزشی شدید، در کاهش درد عضلات و ضربان قلب در روز بعد از آن مؤثر است. هندوانه سرشار از اسیدهای آمینه سیترولین و آرژنین است که به بهبود عملکرد گردش خون کمک کرده و این تأثیر را در بدن ورزشکاران نشان می دهد.

مطالعه ای دیگر که در سال 2015 در مجله فیزیولوژی کاربردی منتشر شد عنوان کرد که سیترولین هندوانه می تواند به بهبود عملکرد ورزشی کمک کند. عملکرد ورزشی شرکت کنندگان در این تحقیق پس از مصرف مکمل های سیترولین افزایش یافته و انرژی بیشتری برای انجام فعالیت هایی مثل دوچرخه سواری یا دوی سرعت داشتند. همین موضوع ثابت کرد که مصرف هندوانه می تواند به افزایش سطح انرژی در بدن ورزشکاران منجر شود.

7. پیشگیری از سرطان

هندوانه هم مانند دیگر میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان بوده و در کاهش خطر ابتلا به سرطان مؤثر است. به گفته مؤسسه ملی سرطان، لیکوپن به طور خاص با کاهش تکثیر سلولی های سرطانی در سرطان پروستات مؤثر است. همان طور که قبل تر هم اشاره شد هندوانه از غنی ترین منابع طبیعی لیکوپن است، در نتیجه مصرف این میوه می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مؤثر باشد.

خطرات مصرف هندوانه

اگر در مصرف هندوانه زیاده روی نکنید و روزانه به مقدار مناسب از این میوه مصرف کنید هیچ خطری شما را تهدید نمی کند. اما مصرف بیش از حد این میوه باعث افزایش لیکوپن یا پتاسیم در بدن شده و همین موضوع در بدن اشکالاتی ایجاد می کند. به گفته انجمن سرطان آمریکا، مصرف بیش از 30 میلی گرم لیکوپن در روز می تواند باعث ایجاد حالت تهوع، اسهال، سوءهاضمه و نفخ شود.

همچنین توصیه شده است افرادی که دچار هایپرکالمی جدی هستند یا میزان پتاسیم در خون آن ها زیاد است روزانه بیشتر از یک فنجان هندوانه مصرف نکنند. این میزان حاوی 140 گرم پتاسیم است و مقدار بیشتر آن می تواند برای این افراد خطرناک باشد. طبق اظهار مؤسسه ملی بهداشت، هایپرکالمی می تواند ضربان قلب را نامنظم کرده، در فرد مسائل قلبی و عروقی ایجاد کند و کنترل عضلات قلب را هم کاهش دهد.

مصرف خوراکی های پر آب، مثل هندوانه، در رژیم های غذایی لاغیر برای افراد جذاب است. آن ها تصور می کنند چون مصرف این مواد در آن ها احساس سیری بیشتری ایجاد می کند پس استفاده زیاد از آن ها هیچ ضرری ندارد. کارشناسان تغذیه معتقدند در این باره باید با احتیاط رفتار کرد. خوردن میوه و سبزیجات بیشتر می تواند میزان کالری دریافتی روزانه را کاهش داده و منجر به لاغری شود اما مصرف بیش از حد هندوانه باعث از بین رفتن چربی های اضافه بدن نمی شود، بلکه بافت ماهیچه ای را از بین می برد و این موضوع بسیار خطرناک است.

جارزابکوفسکی به طرفداران هندوانه توصیه می کند که مراقب مصرف قند خود باشند. درست است که قند هندوانه طبیعی است اما میزان آن نسبتا زیاد است. توصیه کارشناسان در این باره، مصرف هندوانه در کنار دیگر میوه ها و گیاهان است.

حقایقی جالب درباره هندوانه که قبل از این نمی دانستید

  • هندوانه از خانواده خیار، کدو تنبل و کدو است.
  • احتمالا سرزمین اصلی هندوانه صحرای کالاهاری در آفریقا است.
  • مصری ها در مقبره پادشاهان خود هندوانه می گذاشتند تا در زندگی پس از مرگ از آن تغذیه کنند.
  • اولین برداشت ثبت شده هندوانه در هیروگلیف مصر به تصویر کشیده شده که مربوط به 5000 سال قبل است.
  • بازرگانان استفاده از هندوانه را در سرزمین های حاشیه دریای مدیترانه گسترش داده اند. تا قرن دهم هندوانه به چین راه پیدا کرد و اکنون چین بزرگترین تولیدکننده هندوانه در جهان است.
  • مورها (مسلمانان اسپانیا که نژادی عربی-اسپانیایی-بربری داشته اند) هندوانه را به اروپا آوردند.
  • به احتمال زیاد بردگان آفریقایی هندوانه را با خود به آمریکا برده اند.
  • اولین کاوشگران از هندوانه به عنوان ظرف غذا استفاده می کردند.
  • در اولین کتاب آشپزی، که در سال 1776 در آمریکا منتشر شده است، دستور تهیه ترشی پوست هندوانه نوشته شده است.
  • حدود 1200 نوع مختلف هندوانه داریم.
  • حدود 200 تا 300 نوع هندوانه کاشته می شود اما فقط 50 نوع از آن ها محبوب هستند.
  • تمام قسمت های هندوانه، حتی پوست آن، قابل خوردن است.
  • سنگین ترین هندوانه جهان که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است توسط لوید برایت از آرکادلفیا در سال 2005 پرورش یافته که وزنی برابر 121.93 کیلوگرم داشته داشته است.
  • یکی دیگر از سنگین ترین هندوانه های پرورش یافته 158.98 کیلوگرم وزن داشته که در سال 2013 به عمل آمده بود.
  • هندوانه تنها ماده خوراکی ای است که هم در خانواده میوه ها واقع شده است و همه سبزیجات.
  • کشاورزان ژاپنی می توانند هندوانه های مکعبی تولید کنند.
  • در مصر هندوانه را همراه با پنیر فتا سرو می کنند.
  • هندوانه در 96 کشور جهان کشت می شود.
  • میزان لیکوپن هندوانه از گوجه فرنگی بیشتر است.
  • به دلیل وجود میزان زیادی از سیترولین در هندوانه، آن را به عنوان یک ویاگرای طبیعی می شناسند.
  • هندوانه های بی دانه از نظر ژنتیکی اصلاح نشده اند بلکه یک گونه ترکیبی هستند.
  • چینی ها هندوانه را به عنوان هدیه به مهمان های خود می دهند.
  • گوشت هندوانه به رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سبز و سفید وجود دارد.

سخن آخر

هندوانه میوه ای تابستانی، آبدار و خوش طعم است که در بین مردم طرفداران زیادی دارد. این میوه سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان و آمینو اسیدهاست و مصرف آن خواص سلامتی بسیار زیادی را با خود به همراه دارد. البته باید بدانید که خواص هندوانه در صورتی برای بدن مفید محسوب می شود که در مصرف آن زیاده روی نکنید. مصرف بیش از حد هندوانه در روز می تواند مسائل زیادی در بدن ایجاد کرده و شما را با عارضه های جدی روبه رو کند. پس طبق توصیه متخصصین تغذیه، در مصرف این میوه حد تعادل را نگه دارید تا بتوانید از فواید آن بهره مند شوید.

در این مطلب خواص هندوانه و فواید آن برای سلامتی معرفی شده و عوارض مصرف بیش از حد آن هم بیان شده است. پیشنهاد می کنیم حالا که به تابستان نزدیک می شویم و این میوه در دسترس است، با مصرف آن بدن خود را در برابر بیماری های مختلف ایمن کنید.

منابع: livescience ، mentalfloss ، whataboutwatermelon

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1000

به "7 خاصیت باورنکردنی هندوانه و خطرات مصرف بیش از حد آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 خاصیت باورنکردنی هندوانه و خطرات مصرف بیش از حد آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید