سیگاری ها بخوانند!

به گزارش دکترای اقتصاد، اتاق سیگار! مکانی که از سال ها پیش محل تجمعی برای اهالی سیگار در محل کار بوده است؛ فرصتی برای سیگار کشیدن و گپ زدن درباره مسائل اجتماعی، سیاسی، عاطفی و ...

سیگاری ها بخوانند!

به گزارش خبرنگاران، در و دیوار اتاق های سیگار معمولاً با عکس چهره های سیگاری تزئین شده اند تا سیگار کشیدن، توجیه بهتری داشته باشد. دل کندن از این جمع و اتاق سیگار سخت است. اما اگر روزی از جمع دودی ها و سیگار و اتاقش دل کندید و سیگار را ترک کردید، باید بدانید طی دوره ترک سیگار و بعد از ترک کامل آن، جسم و روان شما با تغییراتی روبه رو خواهد شد.

پس چه نکته هایی را باید رعایت کرد تا جسم و روان دوباره احیاء شوند؟ چهارم تا دهم خرداد هفته ملی بدون دخانیات و دهم خرداد روز جهانی بدون دخانیات است. این هفته خاص و تصمیم بعضی از شما برای ترک سیگار در سال تازه، بهانه ای شد تا با دکتر محمدرضا وفا، دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران گپی بزنیم که در ادامه می خوانید.

بعد از ترک سیگار نخستین تغییری که در آیینه خواهید دید، اضافه وزن و روشن شدن پوست صورتتان است. به اصطلاح بعد از ترک، آب زیر پوست شما خواهد رفت. این تغییر طبیعی است. دکتر وفا درباره این موضوع می گوید: به طور میانه افراد پس از ترک سیگار بین 25/2 تا 5/4 کیلوگرم وزنشان اضافه می شود.

به همین دلیل بعضی افراد به علت نگرانی از اضافه وزن ترک سیگار را به تعویق می اندازند. از او درباره علت این اضافه وزن سؤال می کنیم و او ادامه می دهد: علت اضافه وزن، کاهش سطح نیکوتین در خون است. نیکوتین موجود در سیگار سوخت وساز بدن را افزایش می دهد و حتی در حالت استراحت بدن هم، مقدار کالری مصرفی را بین 7 تا 15درصد بالا می برد. علاوه براین سیگار باعث کاهش اشتها می شود و ترک آن میل به غذا را افزایش می دهد. از سوی دیگر سیگار، یک عادت است و ترک آن می تواند میل به مصرف غذاها و تنقلات پرکالری را افزایش دهد. بنابراین اضافه وزن عادی است، اما کنترل آن دست شماست.

به فعالیت نیاز دارید

فعال باشید. نخستین توصیه دکتر محمدرضا وفا برای کنترل اضافه وزن بعد از ترک سیگار و از طرفی کمک به آرامش روحی تان در این دوره، فعالیت بدنی است. چون فعالیت بدنی کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید. از سوی دیگر تحرک بدنی میل به مصرف تنقلات و غذاهای پرکالری را کاهش می دهد: ورزش هایی که بتوانند ریه های شما را بازسازی کنند، در اولویت قرار دارند. ورزش های هوازی مانند شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی و ... از این نوع ورزش ها هستند. ورزش هایی که انرژی بیشتری از شما تخلیه می کنند مانند ورزش های رزمی هم، مناسب هستند.

با ویتامین ها آغاز کنید

بدن نیاز به بازسازی دارد؛ درست مانند خانه ای که در آتش بوده است. اگرچه توصیه کلی استفاده از موادغذایی سالم است؛ اما مصرف بعضی از انواع خوراکی ها به علت آنکه حاوی بعضی از ویتامین ها، موادمعدنی و آب کافی هستند، بیشتر توصیه می شود.

دکتر وفا توصیه های خود را با میوه ها و سبزی ها آغاز می کند: مصرف سیگار باعث کاهش مقدار ویتامین ث، کا و آ در بدن می شود. از سوی دیگر مواد مضر موجود در دود سیگار به بدن آسیب جدی وارد می کنند و با بالا بردن مقدار رادیکال های آزاد بدن، خطر ایجاد سرطان ها به ویژه سرطان دستگاه تنفسی را افزایش می دهند.

دکتر وفا معتقد است مصرف هویج، انواع کلم ها، کدو سبز، موز، انگور، گلابی، کرفس و خیار به علت نیاز به جویدن، میل روانی به سیگار را کاهش می دهد و نیاز بدن به ویتامین ها و موادمعدنی ازدست رفته را تأمین می کند. مرکبات علاوه بر تأمین مقدار ویتامین ث مورد نیاز بدن، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند و از طرفی به بازگشت عملکرد گیرنده های چشایی زبان هم کمک می کنند. مصرف هویج به علت آنکه سرشار از بتاکریپتوگزانتین و کاروتنوئیدهاست، خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد. علاوه براین مصرف خوراکی های حاوی ویتامین، به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن هم کمک می کند.

تنقلات سالم را دریابید

در ساعت های میل به سیگار کشیدن باید خوراکی ای جایگزین آن شود. دکتر وفا برای این منظور آجیل های خام را پیشنهاد می کند و توضیح می دهد: کیسه ای حاوی انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته، فندق، بادام هندی و ... به همراه داشته باشید و در مواقع اضطراب یا میل به مصرف سیگار، از این تنقلات کمک بگیرید. فیبر و ویتامین ای موجود در آجیل ها از دیگر ویژگی های آن هاست.

از ادویه های گرم کمک بگیرید

سه ادویه زنجبیل، سیر و دارچین شفابخش هستند. دکتر وفا درباره مصرف این خوراکی ها توضیح می دهد: زنجبیل طبع گرم دارد. مصرف آن سوخت وساز بدن را بالا می برد. این ویژگی در دارچین هم وجود دارد. از سوی دیگر سیر به تنظیم فشار خون پس از ترک سیگار کمک می کند و همچنین مصرف آن سموم بدن را دفع می کند. این ادویه ها را می توانید به غذاهای مصرفی روزانه یا نوشیدنی ها (به عنوان مثال زنجبیل و دارچین را به شیر و چای) اضافه کنید.

سیراب شوید

دفع سموم بدن، یکی دیگر از برنامه های مهم پس از ترک سیگار است. از راهکارهای مهم این مسئله، نوشیدن انواع نوشیدنی های سالم است. این متخصص تغذیه در این باره می گوید: نوشیدن آب را در سرفصل برنامه های خود قرار دهید. علاوه برآن، نوشیدن آب طبیعی انواع مرکبات، هندوانه، طالبی و ... از راهکارهای کمکی دیگر است.

از این ها فاصله بگیرید

بعضی از خوراکی ها به علت ترکیب هایی که دارند، میل به مصرف سیگار را تشدید می کنند. دکتر محمدرضا وفا توضیح می دهد: چای غلیظ، قهوه و ملحقات قهوه میل به مصرف دوباره سیگار را تشدید می کنند؛ چرا که سیگار با قهوه و چای پررنگ همراهان خوبی هستند. این شرایط درباره نوشیدنی های الکلی هم صادق است. او همین طور معتقد است در دوران ترک باید در مصرف گوشت قرمز، خوراکی های تند و ادویه دار و خوراکی های شیرین احتیاط کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1635

به "سیگاری ها بخوانند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگاری ها بخوانند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید