دعوت مدیران و تازه وارد های بورس به احتیاط و تدبیر بیشتر

به گزارش دکترای اقتصاد، نشریات طیف های مختلف درباره مخاطرات مربوط به وجود حباب در بازار بورس هشدار می دهند.

دعوت مدیران و تازه وارد های بورس به احتیاط و تدبیر بیشتر

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، روزنامه همشهری در این زمینه نوشت: بازار سهام به مقصد اصلی نقدینگی در اقتصاد ایران تبدیل شده؛ به طوری که یافته های همشهری نشان می دهد همزمان با تشدید فرایند صعودی بورس، فقط در یک ماه گذشته، دست کم 20 هزار میلیارد تومان پول تازه، وارد بازار سهام شده است. رقم ورود پول به تالار های بورس در طول سال گذشته 30 تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد می گردد. به گزارش همشهری، در شرایطی که جریان ورود نقدینگی به بورس شتاب گرفته، این پرسش مطرح است که رشد بازار سهام تا کجا ادامه می یابد؟ و آیا در بازار سهام حباب قیمت ها شکل گرفته است؟

این روزنامه اضافه کرد در 2 سال گذشته می بایست بر تعداد شرکت های بورس اضافه می شد، میزان سهام شناور آزاد شرکت ها افزایش پیدا می کرد و حتی ابزار های اقتصادی متنوع و کارا برای جذب نقدینگی جدید فراوری می شد، اما غفلت مدیران بازار سرمایه از توسعه ابزار ها موجب شده فشار نقدینگی به متورم شدن قیمت سهام بینجامد؛ موضعی که بعضی صاحب نظران را بر آن داشته که درباره شکل گیری حباب در بازار سهام ابراز نگرانی نمایند.

آنالیز های اولیه همشهری در خصوص مخاطرات پیش روی بازار سهام نشان می دهد احتمالا 3 مخاطره اصلی ظرف چند ماه آینده رشد بازار سهام را تهدید می نماید. این مخاطرات شامل مقاومت های پیش روی شاخص از نظر تکنیکی، نزدیک شدن به دوره رکود سنتی و همین طور نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت های بورس است. تحلیلگران تکنیکال معتقدند شاخص کل به زودی در محدوده 770 هزار واحد و سپس در محدوده 820 هزار واحد با مقاومت روبه رو خواهد شد و احتمال نزول یا اصلاح شاخص در این محدوده ها وجود دارد.

روزنامه جام جم نیز در گزارشی با عنوان هشدار برای تازه وارد های بورس توضیح داد: استقبال بی سابقه مردم از سرمایه گذاری در بورس بدون اطلاعات حداقلی می تواند در بلندمدت آن ها را با مسائل بزرگی روبه رو کند.

این روزنامه اضافه کرد: از ابتدای سال مردم با دریافت کد بورسی قصد دارند وارد بازار سرمایه شوند که از نگاه اول این کار بسیار خوب است، اما از منظر دیگر به دلیل این که این افراد تخصصی در این زمینه ندارند ممکن است هم سرمایه خود را از دست بدهند و هم سهام داران دیگر متضرر شوند.

افراد عادی با افزایش قیمت دلار و طلا اقدام به خرید می نمایند، اما با کوچک ترین کاهش قیمت، این افراد، فروشنده می شوند و زیان می نمایند، در حالی که ممکن است طی یک دوره زمانی دوباره قیمت به تعادل برسد.

اما در بازار بورس شرایط به گونه دیگری است. افراد حرفه ای سهام را در پایین ترین قیمت خریداری می نمایند و در بالاترین قیمت می فروشند، اما این پایین ترین و بالاترین محدوده ای است که تنها افراد آشنا به بازار سرمایه می توانند از آن سر دربیاورند؛ ضمن این که سود در بازار های دلار و طلا در زمانی که نوسان قیمت وجود دارد کوتاه مدت است، اما باید توجه داشت سود در بازار سرمایه بلندمدت است؛ بنابراین رفتار تازه وارد ها در بازار بورس وقتی نوسان اتفاق می افتد متفاوت است و ممکن است زیان ببینند.

افرادی که تخصص و اطلاعات کافی از بورس ندارند اکنون وارد بازار سرمایه شده اند و ممکن است کل این بازار را برهم بزنند. البته ورود سرمایه به بورس کار خوبی است، اما اجازه خرید و فروش سهام به تازه وارد ها ممکن است چالش هایی را ایجاد کند. شاپور محمدی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد بود تازه وارد های بورس نباید تا سه ماه اجازه خرید و فروش سهام داشته باشند و طی این مدت باید به وسیله شرکت های سرمایه گذاری این کار را انجام دهند. حسن این کار باعث می گردد تا افراد زیان را تجربه ننمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 344

به "دعوت مدیران و تازه وارد های بورس به احتیاط و تدبیر بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوت مدیران و تازه وارد های بورس به احتیاط و تدبیر بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید