دوستی ایران و چین زمینه ساز توسعه همکاری های گردشگری فارس و ژجیانگ است

به گزارش دکترای اقتصاد، ایرنا/ براساس آخرین گزارشهای منتشر شده، دوستی ایران و چین زمینه ساز توسعه همکاری های گردشگری فارس و ژجیانگ است.

دوستی ایران و چین زمینه ساز توسعه همکاری های گردشگری فارس و ژجیانگ است

هیاتی از مسئولان فرهنگ و جهانگردی استان تاریخی ژجیانگ چین در نشستی با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان فارس درباره ضرورتهای توسعه همکاری ها به گفت و گو پرداختند.

استان فارس 111 میراث تاریخی منقول، سه هزار و 97 میراث نامنقول، 55 اثر طبیعی و 109 میراث ناملموس فرهنگی ثبت شده در لیست ملی میراث دارد.

این استان با برخورداری از 11 اثر ثبت جهانی و تنوع جهانگردی در حوزه های تاریخی، فرهنگی و هنری، سلامت و مذهبی از استانهای جهانگرد پذیر ایران است و در میان جهانگردانی که به شیراز و فارس می آیند، چینی ها پرشمارترینند.

در پی این ظرفیت غنی جهانگردی و البته توانمندی های تخصصی فارسی ها در بازسازی و نگهداری اشیا و بناهای تاریخی، نشست هم اندیشی مسئولان و فعالان جهانگردی فارس با هیأت 9 نفره چینی های اداره فرهنگ و جهانگردی استان ژجیانگ برگزار گردید و داشته ها و بایدهای مهم برای رونق همکاری های 2 طرفه معرفی و به بحث گذاشته شد.

هدف از برگزاری این نشست هم اندیشی در هتل زندیه شیراز، هماهنگی و گفتگو برای تعاملات دوسویه 2 استان فارس و ژجیانگ در حوزه های جهانگردی، سرمایه گذاری و صنایع دستی عنوان شد.

روح الله روانشاد، معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی فارس در این نشست با معرفی ظرفیت گسترده فارس برای پذیرش جهانگردان چینی گفت: در شیراز حدود یک هزار و 500 مرکز جهانگردی شامل هتل، هتل آپارتمان و اقامتگاه های بومگردی وجود دارد و بیش از سه هزار راهنمای جهانگردی مسلط به زبانهای خارجی وجود دارد که ظرفیت مناسبی جهت پذیریش گروه های خارجی وجود دارد.

وی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی فارس را نیز از قابلیتهای قوی جهانگردی این استان دانست که در زمینه تورهای ورودی، خروجی و داخلی فعالیت می نمایند.

روانشاد از یک شاخه نوظهور جهانگردی در فارس نیز سخن گفت که با توجه به تنوع فرهنگی و قومی فارس می تواند جهانگردان بسیاری را به این استان جذب کند؛ جهانگردی عشایری که از فارس کلید خورده و با برنامه ریزی های اجرا شده دبیرخانه و میز ملی دائمی عشایر کشور نیز به فارس سپرده شده است.

به گفته معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی فارس، میتوان از ظرفیت تورهای عشایری برای معرفی آداب، سنتها و فرهنگ عشایر به جهانگردان خارجی استفاده کرد.

راه اندازی میز ملی جهانگردی ادبی در شیراز از دیگر حوزه های نو جهانگردی بود که روانشاد از آن یاد کرد و شرح داد که وجود 2 شاعر بزرگ و نام آشنا یعنی سعدی و حافظ شیرازی از دیگر زمینه ها برای توسعه جهانگردی و ظرفیت مناسبی برای حضور جهانگردان خارجی هست.

روانشاد پس از معرفی داشته ها و توانمندی های جهانگردی فارس، به بعضی ضرورت ها و پیش احتیاجهای افزایش حضور جهانگردان چینی در این خطه پرداخت.

وی با بیان اینکه تربیت راهنمایان جهانگردی چینی زبان یکی از این ضرورتها و احتیاجمند برنامه ریزی است، اضافه نمود: آموزش طبخ غذاهای چینی در رستوران ها برای تأمین ذائقه غذایی جهانگردان چینی در هنگام سفر به فارس از دیگر احتیاجمندی ها است.

معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی فارس البته برای تامین این احتیاج جهانگردی فارس از هیات چینی درخواست همکاری دو جانبه کرد.

مدیر کل هماهنگی و امور زیارتی و جهانگردی استانداری فارس در ادامه این نشست ابتدا فارسی را به عنوان استانی با 37 شهرستان و حدود پنج میلیون نفر جمعیت معرفی کرد که 11 اثر ثبت شده در لیست میراث جهانی یونسکو دارد و وجود بیش از یک هزار امامزاده جلیل القدر بویژه وجود بارگاه حضرت شاهچراغ (ع) شیراز در آن فرصتی برای جذب جهانگردان علاقمند به جهانگردی مذهبی به شمار می رود.

سید مجتبی علوی ارتباطات محبت آمیز 2 کشور ایران و چین که از دیرباز شکل گرفته و با مبادلات فرهنگی، اجتماعی، تجاری و سیاسی همراه بوده را بستری مناسبی برای توسعه همکاری ها دانست و گفت: در هیچ مقطع زمانی خللی به این رابطه محبت آمیز وارد نشده است.

وی شیراز را قطب جهانگردی سلامت در کشور وجنوب آسیا نام برد و مطرح کرد: مرکز فارس درزمینه پیوند اعضا، پیوند کبد و سایر تخصص های پزشکی و از استانهای سرآمد پزشکی در کشور و میزبان مناسبی برای جهانگردان حوزه سلامت است.

پنگ ژو، رئیس هیات چینی نتوانست در ابتدای نشست خوشحالی خود را از حضور در شیراز بیان نکند و گفت: خرسندم که در شهر تاریخی و فرهنگی شیراز حضور دارم.

معاون اداره فرهنگ و جهانگردی استان ژجیانگ چین نیز مانند همتای ایرانی خود ابتدا این استان را معرفی کرد و گفت: در استان ژجیانگ بیش از سه هزار شرکت جهانگردی و 300 هتل که 87 مورد آن تازه ساخت است، فعالیت می نمایند.

وی مطرح کرد: فارس و ژجیانگ هر 2 ازنظر آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی غنی هستند.

این مسئول چینی اضافه نمود: این استان با توجه به ظرفیتهای مناسبت و دارا بودن 20 منطقه جهانگردی دولتی و 27 منطقه جهانگردی خصوصی میزبان نوزدهمین دوره بازی های آسیایی خواهد بود.

پنگ ژو ادامه داد: استان فارس بعلاوه از نظر نیروهای انسانی کارآمد و متخصص در زمینه بازسازی آثار تاریخی و پژوهش های باستان شناسی غنی است و ما می توانیم از ظرفیت نیروی انسانی متخصص فارس در امور پژوهش و بازسازی آثار تاریخی بهره ببریم.

معاون اداره فرهنگ و جهانگردی استان ژجیانگ چین بعلاوه سرمایه گذاری درحوزه جهانگردی را مهم و ضروری دانست و برای سرمایه گذاران چینی در ساخت هتل و سایر مراکز اقامتی و پذیرایی در استان فارس اعلام آمادگی کرد.

رئیس هیات چینی گفت: با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و موسسات استان ژجیانگ میتوان در زمینه آموزش زبان چینی و سایر آموزشهای مورد احتیاج به فعالان جهانگردی فارس بهره برد.

وی از فرصت پیش آمده استفاده کرد و با اشاره به برگزاری جشنواره سالانه فرهنگ و هنر ژجیانگ که به زودی در این استان برگزار می گردد، از گروه های جهانگردی فارس برای حضور در این جشنواره دعوت کرد.

در ادامه این نشست تخصصی هر یک از فعالان هیات چینی و مسئولان و فعالان جهانگردی فارس نظرات خود را برای توسعه روابط جهانگردی 2 استان بیان کردند.

ضرورت سرمایه گذاری در جهت افزایش هتل، مراکز اقامتی، حمل و نقل مناسب هوایی و آموزش راهنمایان چینی زبان در استان از جمله نکات مهم مورد تاکید اعضای هیأت یاد شده بود.

منبع: همگردی
انتشار: 20 شهریور 1402 بروزرسانی: 20 شهریور 1402 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1658

به "دوستی ایران و چین زمینه ساز توسعه همکاری های گردشگری فارس و ژجیانگ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوستی ایران و چین زمینه ساز توسعه همکاری های گردشگری فارس و ژجیانگ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید