طرز تهیه خیارشور خانگی؛ ترد و خوشمزه

به گزارش دکترای اقتصاد، خیار شور یکی از خوشمزه ترین دورچین های غذا است مخصوصا در کنار انواع ساندویچ و کباب بسیار دلچسب است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در تقویم جهانی روزی تحت عنوان روز جهانی خیارشور ثبت شده است روز 14 نوامبر هر سال به روز جهانی خیارشور اختصاص یافته است بنابراین خیارشور شهرتی جهانی دارد.

طرز تهیه خیارشور خانگی؛ ترد و خوشمزه

خیار شور به دو روش سنتی و صنعتی تهیه می گردد که مطمئنا روش سنتی آن بسیار خوشمزه تر است به همین جهت در این بخش تصمیم گرفتیم طرز تهیه خیاشور سنتی را با همه فوت و فن های آن به شما آموزش دهیم تا به راحتی بتوانید در منزل آن را تهیه کنید.

مواد اولیه لازم برای تهیه خیارشور

خیار تازه و قلمی 1 کیلو

سیر 4 عدد

کرفس 3 شاخه

ساقه شوید 3 عدد

تخم گشنیز 1/2 پیمانه

فلفل سبز تند 2 عدد (اختیاری)

نخود خام 10 عدد

آب جوش 14 پیمانه

سرکه انگور 1 پیمانه

نمک 3/4 پیمانه

طرز تهیه خیارشور

1- قبل از هر چیز مواد اولیه شامل سبزی، خیار و سیر را به خوبی بشویید سپس آن ها را بر روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا خشک شوند. به این نکته توجه داشته باشید که تمام مواد باید کاملا خشک باشند و الا خیارشور کپک می زند.

2- در یک قابلمه آب را جوش بیاورید سپس از روی حرارت بردارید کنار بگذارید تا خنک گردد بعد نمک + سرکه را به آن اضافه کنید هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. برای تهیه خیارشور از سرکه سیب هم می توانید بهره ببرید، اما سرکه انگور بهتر است.

3- در مرحله بعد باید با یک خلال دندان سوراخی در هر خیار ایجاد کنید به طوری که خلال دندان از یک طرف خیار وارد شده و از سمت دیگر خارج گردد سپس آن ها در شیشه های تمیز قرار دهید. سوراخ کردن خیار ها به دو دلیل انجام می گردد دلیل اول پوک نشدن خیار شور و دلیل دوم زودتر آماده شدن آن است.

4- حالا بین خیار ها را با سیر، سبزی های آماده شده، فلفل، نخود و تخم گشنیز پر کنید. در آخرین مرحله روی ظرف حاوی خیارشور را با برگ های کرفس بپوشانید و مخلوط آب + سرکه + نمک را به آن اضافه کنید حواستان باشد آب حتما باید سرد باشد. به این نکته توجه کنید که اگر مقدار سرکه بیشتر گردد خیارشور های شما نرم تر و طعم ترش تری خواهند گرفت.

5- ظرف حاوی خیارشور را در جای خنک به دور از نور خورشید قرار دهید تا عمل بیاید حدود 1 ماه زمان ضروری است تا خیارشور عمل بیاید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر خیارشور ها در معرض نور خورشید قرار بگیرند زرد می شوند. به هیچ عنوان خیارشور را در ظرف های پلاستیکی درست نکنید بهترین ظرف برای تهیه خیارشور ظرف های شیشه ای است که در آن محکم بسته می گردد. حواستان باشد اگر در ظرف محکم بسته نگردد و هوا به داخل آن راه یابد خیارشور ها نرم و لزج می شوند.

بعد از باز کردن سر ظرف باید خیارشور ها را در یخچال نگهداری کنید، رعایت این موضوع، هم از کپک زدن خیارشور جلوگیری می نماید هم اینکه مدت زمان خیلی بیشتری می توانید آن ها را نگهداری کنید. علاوه بر این مراقب باشید به هیچ عنوان دست چرب، قاشق چرب یا هر شی چرب دیگری وارد ظرف خیارشور نگردد در بیشتر موارد عدم رعایت این نکته موجب کپک زدن خیارشور می گردد.

بیشتر بخوانید:

  • طرز تهیه ترشی لوبیا سبز؛ فوری و خوشمزه
  • طرز تهیه مربای آلبالو خانگی؛ خوشرنگ و ماندگار
  • طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی
منبع: فرارو
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 554

به "طرز تهیه خیارشور خانگی؛ ترد و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خیارشور خانگی؛ ترد و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید