عوامل ایجاد دل درد نوزادان چیست؟

به گزارش دکترای اقتصاد، گوارش نوزاد از بدو تولد درگیر یادگیری می گردد. او باید اعمال مختلف مانند هضم، جذب و … را یاد بگیرد و خود را با خوردن و نوشیدن وفق بدهد. در همین حین با رشد نوزاد، سیستم گوارش او هم در حال رشد کردن است بنابراین به وجود آمدن مشکلاتی مانند نفخ یا اسهال برای آن ها امری طبیعی است. ممکن است کودک شما در برابر این دردها مقاوم باشد اما بعضی از نوزادان حساس و شکننده اند. در ادامه این مطلب خواهیم دید چگونه دل درد نوزادان را تشخیص داده و درمان کنیم.

عوامل ایجاد دل درد نوزادان چیست؟

دل درد نوزادان

گاز معده

در زمان هضم غذا ممکن است هوا وارد شکم نوزاد گردد و در آنجا ماندگار گردد. تصور کنید بادکنکی پر از هوا درون معده وجود داشته باشد. محققان به صورت 100 درصد نمی دانند علت نفخ های فراوان در دوران نوزادی چیست. اما احتمال می دهند که ریشه این مشکل در دستگاه گوارش آن ها باشد.

هنگامی که نوزادان به جهان می آیند دستگاه گوارش آن ها هنوز تکامل پیدا نکرده است به همین علت به وسیله باکتری های طبیعی موجود در روده گازهایی در آن ایجاد می گردد. بعلاوه نوزادان هنگام گریه کردن و شیر خوردن به رفتن هوای اضافی داخل دستگاه گوارششان یاری می نمایند.

چگونه تشخیص دهیم نوزادمان دچار نفخ شده است؟

زمانی که نوزاد نفخ می نماید شکم او کاملا ورم می نماید و او سعی می نماید خود را خم کند تا کمتر اذیت گردد. نوزاد در این مواقع خود را پیچ و تاب می دهد و گریه می نماید و از همین طریق هوای بیشتری وارد سیستم گوارشی خود می نماید. نفخ شکم نوزادان در دوران 6 تا 8 هفتگی آن ها به اوج خود می رسد. دل دردهای نوزاد بر اثر نفخ شکم آن ها مشکل حادی نیست و با رشد او این مشکل حل خواهد شد.

بیرون ریختن بزاق نوزاد

ممکن است نوزاد شما بیش از اندازه بزاق خود را از دهانش خارج کند. به این حالت رفلاکس معده می گویند. علت این اتفاق هم مانند نفخ نوزاد تکامل پیدا نکردن دستگاه گوارش است. در عمل رفلاکس غذایی که نوزاد می خورد به راحتی دوباره بالا می آید.

این اتفاق به خصوص زمانی بیشتر رخ می دهد که نوزاد شما با سرعت و اندازه زیادی غذا بخورد. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید غذای او را به دو بخش تقسیم کنید و هنگامی که غذای او به نیمه رسید کمی فاصله دهید و آروغ او را بگیرید سپس ادامه شیرش را به او بدهید. این کار یاری می نماید که هوای اضافه وارد شکم نوزادتان نگردد و از دل درد او جلوگیری گردد.

یبوست

از دیگر دلایل دل درد نوزادان یبوست است. کودک ممکن است دیر به دیر مدفوع کند اما احساس ناراحتی نداشته باشد یا برعکس روزی چندین مرتبه مدفوع نمایند. اما زمانی این مسائل مشکل ساز می گردد که نوزاد احتیاج به دفع داشته باشد اما امکان آن وجود نداشته باشد.

هنگامی که غذای کودک تغییر می نماید احتمال به وجود آمدن یبوست در او زیاد می گردد. اگر مدفوع نوزادتان شبیه توپ های سفت و کوچک باشد ینی نوزاد شما دچار یبوست شده است. وجود فشار در حین مدفوع یا خارج کردن اندازه زیادی باد روده هم به معنای دچار شدن به یبوست است.

مدفوع سیاه، قهوه ای مایل به قرمز و قرمز هم نشان از وجود خون و یبوست دارد. درصورت مشاهده خون در مدفوع، سریعا به پزشک مراجعه کنید. اما اگر مدفوع سبز، زرد یا قهوه ای است ظاهرا مسئله ای نیست.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 16 شهریور 1401 بروزرسانی: 16 شهریور 1401 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1501

به "عوامل ایجاد دل درد نوزادان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل ایجاد دل درد نوزادان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید