فراخوان داوطلبان برای تزریق واکسن ایرانی کرونا

به گزارش دکترای اقتصاد، خبرنگاران : عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به زودی فراخوان افراد داوطلب برای تزریق واکسن ایرانی کرونا اعلام و تزریق از اوایل دی ماه آغاز می گردد.

فراخوان داوطلبان برای تزریق واکسن ایرانی کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از جماران، مینو محرز ، با اشاره به وعده ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(س) در مورد تزریق واکسن کرونا، گفت: به زودی فراخوان افراد داوطلب برای اولین مرحله کارآزمایی بالینی اعلام می گردد تا افراد، در محل در نظر گرفته شده حاضر شوند و از اوایل دی ماه مرحله اول کارآزمایی واکسن آغاز می گردد. اگر این مرحله خوب پاسخ بدهد به مراحل بعدی می رود که در آن مرحله تعداد بیشتری واکسینه خواهند شد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه نمود: مرحله اول مهمترین مرحله است که ما ببینیم اثر این واکسن خوب هست یا نیست. در عین حال عوارض آن است که معمولا سال ها است واکسن ویروس ضعیف شده می زنیم و مسئله ای با عارضه آن نخواهیم داشت. در نتیجه ان شاء الله از اوایل دی ماه تزریق این واکسن آغاز می گردد.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد ارتباط این واکسن با دستور رئیس جمهور برای خرید واکسن خارجی کرونا، گفت: واکسنی که قرار است از اوایل دی ماه تزریق گردد همان واکسنی است که ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(س) گفته و در داخل ایران ساخته شده است. اصلا در جریان نیستم که دولت کدام واکسن خارجی را می خواهد خریداری کند.

محرز همچنین در مورد افرادی که باید واکسن بزنند، گفت: اصولا همه باید این واکسن بزنند ولی به خاطر احتیاط این واکسن ها روی خانم های باردار و بچه های خیلی کوچک امتحان نمی گردد. برعکس آنفلوآنزا، خانم باردار در مقابل کرونا خیلی دارای ریسک بالا نیست. به همین دلیل معمولا در واکسن جدید خانم های باردار و بچه های خیلی کوچک را کنار می گذارند. اما اگر ایمنی آن تأیید گردد آنها هم باید این واکسن را بزنند.

وی اضافه نمود: اگر واکسن مورد تأیید نهاده شد اول با گروههایی که ریسک بالا دارند آغاز می کنیم. یعنی کسانی که در بیمارستان ها کار می نمایند و افراد دارای سن بالای 70 سال که بیماری زمینه ای مثل دیابت و بیماری های قلبی دارند و وقتی کرونا می گیرند خیلی بد حال می شوند و ضروری است که بستری شوند و حتی به آی سی یو می فرایند. در نتیجه اول به آنها و بعد افراد دیگر جامعه واکسن تزریق می گردد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: شاید فقط بتوانند برای کارکنان بیمارستان ها و افراد دارای ریسک بالا واکسن خریداری نمایند اما در زمینه فراوری تا جایی که من می دانم، مؤسسه ای که دارد کارآزمایی بالینی را آغاز می نماید قدرت این را دارد که روزانه میلیون ها واکسن بسازد. معمولا بعد از دو نوبت واکسن افراد مصون می شوند ولی هرچه تعداد مصون ها بیشتر گردد کم کم اپیدمی از بین می رود. در نتیجه اگر همه مردم را واکسینه کنیم دیگر مشکل پیدا نمی گردد و تمام است. نمی توانیم زمان برای این امر بگوییم؛ بستگی به این دارد که بتوانیم همه کسانی که شرایط واکسیناسیون را دارند واکسینه کنیم.

وی در مورد میزان مصونیت بخشی این واکسن نیز گفت: ما نمی دانیم این واکسن تا چه زمانی مصونیت دارد و بنابر این هنوز به راحتی نمی توان این حرف ها را زد. خوشبینانه ترین حالت این است که مثل آنفلوانزا هر سال یک بار مجبور شویم این واکسن را بزنیم و اصلا معلوم نیست که با تزریق این واکسن برای همه عمر و یا چندین سال واکسینه شوید اصلا معلوم نیست.

محرز گفت: مصونیت نسبت به این بیماری هنوز خیلی تعیین نیست. خیلی افراد تا به حال دو سه مرتبه این بیماری را گرفته اند و برخی ها هم یک مرتبه گرفته اند و مصونیت سلولی به آنها یاری نموده است. به همین دلیل فرد به فرد فرق می نماید ولی تا جایی که می دانیم هم می تواند فرد دوباره مبتلا گردد و هم بیماری داخل بدن خودش شعله ور گردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 736

به "فراخوان داوطلبان برای تزریق واکسن ایرانی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراخوان داوطلبان برای تزریق واکسن ایرانی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید