فیلم جوجه کِشی؛ شیطانی که در روح تخم می گذارد

به گزارش دکترای اقتصاد، جوجه کشی اولین فیلم بلند هانا برگولم فیلمساز فنلاندی است؛ یک فیلم ترسناک خوش ساخت و تماشایی که پر است از استعاره های خلاقانه و هنرمندانه دربارۀ نوجوانی، بلوغ و مسائل پنهان و عمیق خانوادگی. این از آن فیلم هایی است که به معنی واقعی کلمه می گردد آن ها را ترسناک روانشناختی نامید، زیرا هیولای ترسناک فیلم دقیقا استعاره و نمادی از هیولا هایی است که در درون فکر ما زندگی می نمایند.

فیلم جوجه کِشی؛ شیطانی که در روح تخم می گذارد

به گزارش خبرنگاران به نقل از فرادید، داستان فیلم دربارۀ یک خانوادۀ فنلاندی است که ظاهرا همه چیزشان رو به راه است؛ خانۀ خوب، وضع اقتصادی خوب و روابط گرم. مادر خانواده یک وبلاگ را اداره می نماید و در آن دربارۀ روزمرگی های زندگی بی نقص و درجه یکشان مطلب می گذارد. اما همانطور که می گردد انتظار داشت این فقط ظاهر قضیه است.

ماجرای ترسناک فیلم از جایی شروع می گردد که تینیا دختر نوجوان خانواده (که شخصیت اصلی فیلم است) یک تخم پرنده را در جنگل اطراف خانه پیدا می نماید، آن را به اتاق خودش می برد و سعی می نماید گرم نگهش دارد.

هم زمان با این ماجرا ما با مسائل عمیق خانواده آشنا می شویم. تینیا با اصرار مادرش به ورزش ژیمناستیک مشغول شده و دائما تحت فشار است که در مسابقات برنده گردد و برترین نفر باشد. فشار عصبی روی تینیا بسیار زیاد است.

از طرف دیگر تینیا متوجه می گردد که مادرش دارد به پدرش خیانت می نماید. هر چقدر که فشار ها و آشفتگی های ذهنی تینیا بیشتر می گردد، تخم پرنده دائما بزرگ تر و بزرگ تر می گردد. تا اینکه یک شب، بعد از اینکه مادر تینیا به او می گوید که عاشق یک مرد دیگر شده، یک جوجۀ بسیار زشت و کریه المنظر سر از تخم بیرون می آورد؛ چیزی شبیه کلاغ، اما با هوش و رفتاری شبه انسانی. این جوجه احساساتش کاملا به تینیا گره خورده و تنها غذایی هم که می خورد آن چیزی است که تینیا خورده باشد و بعد بالا آورده باشد!

از اینجا به بعد هر وقت که تینیا نسبت به چیزی یا کسی احساس حسادت یا خشم کند، این جانور به سراغ آن چیز یا شخص می رود و به صورتی وحشیانه به او حمله می نماید. این موجود وقتی بزرگتر می گردد کم کم مو درمی آورد، منقارش می افتد و بیشتر و بیشتر شبیه خود تینیا می گردد.

جوجه کشی از شروع تا سرانجام یک نمادپردازی دقیق و درخشان است؛ هیولای این فیلم نمادی از عقده ها، حسادت ها و فشار های روحی تینیا است که ذره ذره در درون او شکل می گیرند، رشد می نمایند و نهایتا تمام وجود او را فرامی گیرند.

شاید به نظر برسد که تینیا دارد این جوجۀ شیطانی را بزرگ می نماید، اما در واقع این مادر تینیا است که دارد برای شیطان جوجه کشی می نماید. اوست که تخم شیطان (یعنی همۀ احساسات منفی) را در وجود دخترش می کارد و آن را پرورش می دهد.

بازی های فیلم، جلوۀ بصری و موسیقی آن همگی به خوبی در خدمت روند فیلم و هدف اصلی آن قرار گرفته اند؛ داستان فیلم علاوه بر نمادپردازانه و عمیق بودن، مجذوب کننده و پرکشش هم هست و بیننده را تا لحظۀ آخر با خود همراه نگه می دارد. جوجه کشی بیشتر از اینکه مخاطب را با هیولای کریه و زشتش بترساند، او را از تخم های شیطانی که در وجود خودش دارد یا در جود اطرافیانش می کارد می ترساند.

کارگردان: هانا برگولم (Hanna Bergholm)

بازیگران: سیری سولالینا (Siiri Solalinna)، سوفیا هیکیلا (Sophia Heikkila) و دیگران

امتیاز منتقدان (راتن تومیتوز): %92

امتیاز مخاطبان (راتن تومیتوز): %61

منبع: فرارو
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1509

به "فیلم جوجه کِشی؛ شیطانی که در روح تخم می گذارد" امتیاز دهید

2 کاربر به "فیلم جوجه کِشی؛ شیطانی که در روح تخم می گذارد" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم جوجه کِشی؛ شیطانی که در روح تخم می گذارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید