مرور یادگارهای خسرو سینایی در موزه سینما

به گزارش دکترای اقتصاد، دومین روزی است که خسرو سینایی از این دنیا رفته و حالا فیلم ها و جایزه هایش تنها یادگاری های او برای سینمای ایران هستند.

مرور یادگارهای خسرو سینایی در موزه سینما

به گزارش خبرنگاران، خسرو سینایی که فعالیت فیلمسازی خود را از سال 1346 آغاز کرده بود، در تمام بیش از نیم قرنی که مشغول به کار بود، فیلم های کوتاه، مستند، داستانی بلند زیادی را ساخت که برخی از آن ها بیشتر در یادها مانده اند و برخی جزو آثار شاخص سینمای ایران شناخته می شوند.

این هنرمند که در حوزه های دیگری مثل شعر، نقاشی، معماری، موسیقی و هنرهای تجسمی دستی بر آتش داشت، بیش از 100 فیلم کوتاه ساخته بود و در میان فیلم های مستندش به کوچه پاییز درباره ژازه تباتبایی، گفتگو با سایه درباره صادق هدایت، جزیره رنگین درباره جزیره هرمز و مرثیه گمشده درباره مهاجران لهستانی در ایران می توان اشاره کرد که البته تعداد این مستندها به حدود 30 اثر می رسد.

در میان آثار سینمایی هم عروس آتش بیش از همه مشهور و ماندگار شد؛ فیلمی که سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از هجدهمین جشنواره فیلم فجر برای سینایی به ارمغان آورد. این جایزه اکنون در ویترین متعلق به این فیلمساز در موزه سینما نگهداری می شود.

از دیگر جایزه ها و لوح هایی که این سینماگر در دوران کاری خود گرفته و در حال حاضر در موزه سینما نگهداری می شود به جایزه جشنواره فیلم کارلووی واری برای فیلم زنده باد... می توان اشاره کرد. سینایی این جایزه را در سال 59 گرفته و در برخی منابع اینترنتی از ان به عنوان اولین جایزه بین المللی سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی نام برده می شود که این موضوع صحت ندارد و این عنوان متعلق به فیلم کلاغ ساخته بهرام بیضایی است که جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم سه قاره نانت فرانسه را دریافت کرد.

علاوه بر این ها نشان لیاقت جمهوری لهستان برای مستند مرثیه گمشده، نشان افتخار جمهوری لهستان و نیز جایزه جشنواره فیلم تهران در سال 48 برای فیلم آن سوی هیاهو از دیگر افتخارات این کارگردان است که در ویترینی به نام او حفظ شده است.

خسرو سینایی 11 مرداد ماه بر اثر ابتلا به کرونا در 80 سالگی از دنیا رفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 514

به "مرور یادگارهای خسرو سینایی در موزه سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرور یادگارهای خسرو سینایی در موزه سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید