واشنگتن پست، 6 استدلال خطرناک جمهوری خواهان برای توجیه بازگشایی اقتصادی آمریکا

به گزارش دکترای اقتصاد، روزنامه آمریکایی در تحلیلی به نادرستی 6 استدلال گمراه کننده مقامات جمهوری خواه آمریکا برای توجیه بازگشایی اقتصادی این کشور به قیمت جان مردم پرداخت.

واشنگتن پست، 6 استدلال خطرناک جمهوری خواهان برای توجیه بازگشایی اقتصادی آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با وجود اینکه کارشناسان بهداشت عمومی درباره زود بودن بازگشایی ایالتها در آمریکا با توجه به گستردگی شیوع کرونا در این کشور هشدار می دهند، اغلب ایالتها در هفته جاری در حال بازگشایی نسبی هستند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به بررسی نادرستی 6 استدلال جمهوری خواهان و مقامات دولت آمریکا که برای توجیه بازگشایی زودهنگام اقتصادی و اجتماعی این کشور از آنها استفاده می کنند، پرداخت.

ایمنی جمعی

طرفداران بازگشایی زودهنگام آمریکا می گویند به جای جلوگیری از شیوع کووید-19 باید اجازه داد مردم یکدیگر را به این ویروس آلوده کنند، تا کل جامعه ایمنی پیدا کند. ایمنی جمعی وقتی در جامعه اتفاق می افتد که در بدن 60 تا 80 درصد مردم پادتن یک بیماری از طریق واکسن یا بهبود بعد از ابتلا ایجاد شود. تکیه کردن به این روش بدون واکسیناسیون، پیشنهاد خطرناکی است. زیرا تعیین نیست که آیا مردم بعد از ابتلا به کرونا در مقابل آن ایمن می شوند یا خیر. حتی اگر کسانی که مبتلا می شوند ایمنی پیدا کنند، نرخ ابتلای 60 درصدی به معانی ابتلای حدود 200 میلیون آمریکایی است که از بین آنها میلیونها نفر جان خود را از دست خواهند داد.

سالمندان در خانه بمانند و جوانان بر سر کار و تحصیل برگردند

استدلال دوم طرفداران بازگشایی این است که اغلب افراد به صورت خفیف به کووید-19 مبتلا می شوند. بنابراین می توان سالمندان را در خانه نگه داشت و اجازه داد جوان ترها و افراد سالم به مدرسه و بر سر کار برگردند. این نظر از چند جنبه اشتباه است. اول این که سالمندان تنها گروهی نیستند که به این بیماری مبتلا می شوند. طبق اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا، یک نفر از هر 5 نفری که به بستری شدن در آمریکا نیاز پیدا می کنند، بین 20 تا 44 سال دارند. افراد مبتلا در سنین بین 30 تا 50 به دلیل سکته مغزی جان خود را از دست می دهند؛ و دیگر این که حتی اگر جوانها به اندازه مسن ترها احتمال ابتلایشان شدید نباشد، ممکن است ناقلان خاموش بیماری باشند که ویروس را پخش می کنند.

شواهد فزاینده نشان می دهد بچه ها با علائم خفیف و یا حتی بدون علائم می توانند ناقلان این بیماری باشند. در نیویورک 66 درصد بیماران کووید-19 که در بیمارستان بستری شدند، برای جلوگیری از ابتلا در خانه مانده بودند. این یعنی احتمالاً آنها بعد از تماس با فردی که با دیگران در تماس بوده، به ویروس مبتلا شده اند.

مرگ مردم آمریکا بر اثر ابتلا به بیماری های دیگر بیشتر از کروناست

به گفته طرفداران بازگشایی، مردم آمریکا بر اثر ابتلا به بیماری های دیگر بیش از کووید-19 قربانی می دهند. در پی شیوع کرونا، مراجعه به اورژانس در آمریکا برای بیماری های دیگر غیر از کرونا روندی کاهشی داشته است و مردم از ترس ابتلا به کووید-19 در صورت سر زدن به مراکز درمانی، سعی می کنند کمتر مراجعه کنند. سلامت روان هم تحت تاثیر قرنطینه اجتماعی در آمریکا قرار گرفته است.

در صورتی که به دنبال بازگشایی، کروناویروس بدون محدودیت در آمریکا شیوع پیدا کند، بیمارستانها دچار ازدحام بیماران کرونایی می شوند و در نتیجه بیمارانی که به دلیل بیماری های جدی دیگر نیاز به درمان دارند، از دریافت مراقبت محروم می شوند. در حالی که کنترل همه گیری، باعث ایجاد اعتماد می شود و در نتیجه مردم برای دریافت خدمات درمانی برای بیماری هایی غیر از کرونا به مراکز درمانی مراجعه خواهند کرد. علاوه بر آن باید سلامت روان در اولویت قرار بگیرد، نه تنها برای کسانی که به دلیل قرنطینه دچار اختلال شده اند بلکه برای درمان کسانی که به دلیل از دست دادن عزیزانشان اندوهگین هستند.

داشتن اقتصادی کارآمد ارزش فدا شدن دارد

طرفداران بازگشایی اقتصادی زودهنگام آمریکا می گویند فدا شدن در راه داشتن اقتصادی کارآمد ارزشمند است. در حالی که این انتخاب درست نیست زیرا راه هایی هست که بتوان به صورت امن تر این اقدام صورت بگیرد و همچنین برای جذب مصرف کننده باید اطمینان آنها را بار دیگر درباره امن بودن اجتماع به لحاظ بهداشت عمومی جلب کرد.

مشکل دیگر این استلال آن است که کسانی که آن را مطرح می کنند افراد دیگری را که خود این فدا شدن را انتخاب نکرده اند، به این ناامنی وارد می کنند. به طور مثال تا به امروز کووید-19 رنگین پوستان را که احتمالاً اغلب از کارگران مشاغل ضروری بوده اند و همچنین کسانی را که بیماری مزمن زمینه ای داشته اند، به صورت نابرابر تحت تاثیر قرار داده است و این افراد در آینده هم بیشتر متاثر خواهند شد.

اقلیتها و طبقه کارگر آمریکا که در صورت بازگشایی دیگر نمی توانند در خانه پناه بگیرند ناچارند مخاطرات ابتلا، بیماری و مرگ را به جان بخرند. انتخاب سلامتی و رفاه برای این افراد که جزو طبقه ممتاز جامعه نیستند، معنا نخواهد داشت.

مقررات فاصله گذاری اجتماعی در کنترل ویروس کارایی ندارد

استدلال دیگر این است که بیش از یک ماه از قرنطینه و اعمال مقررات فاصله گذاری اجتماعی گذشته اما موارد ابتلا همچنان روندی افزایشی دارد بنابراین این مقررات کارایی ندارند. در جواب باید گفت در جاهایی که این مقررات زودهنگام و به طور مرتب اجرا شدند، موثر بوده اند. دو ایالت کالیفرنیا و واشنگتن که زود متوجه شیوع شدند، از خیزش جلوگیری کردند. نیویورک هم توانسته منحنی ابتلا را صاف کند و تعداد موارد ابتلا در این کانون بیماری در حال کاهش است.

همچنین باید گفت موارد ابتلا در آمریکا مانند سایر کشورها کاهشی نبوده زیرا در آمریکا مانند برخی کشورهای آسیایی و اروپایی مقررات سفت و سخت اجرا نشد. در ایده آل ترین حالت، ایالات متحده رویکردی جزئی در این خصوص داشته است. در برخی از ایالتها هرگز دستور ماندن در خانه صادر نشد.

مقررات فاصله گذاری اجتماعی با این هدف اجرایی شد که برای آماده شدن بیمارستانها زمان بخرد و توانایی آزمایش، ردیابی و قرنطینه افراد بیشتر شود. اکنون بیمارستانها از دو ماه پیش آمادگی بهتری دارند اما کشور همچنان از کمبود منابع لازم برای آزمایش به صورت انبوه و ردیابی و قرنطینه افراد به میزانی که بتوان بیماری را مهار کرد، رنج می برد. موفقیت نیوزیلند و کشورهای دیگر به این دلیل بوده که توانستند محدودیتهای اجتماعی را با تدابیر بهداشت عمومی هم زمان به کار بگیرند.

نمی توان تا زمان ساخته شدن واکسن صبر کرد

یکی دیگر از استدلالهای نادرست طرفداران بازگشایی آمریکا این است که نمی توان کشور را تا زمان ساخت واکسن که ممکن است چند سال زمان ببرد، در حالت قرنطینه نگه داشت. این در حالی است که کسی نمی گوید دستورات ماندن در خانه را باید تا سالها تمدید کرد. باید توجه داشت که تا به امروز حتی معیارهای مطرح شده لازم از سوی کارگروه ویژه کروناویروس کاخ سفید، برآورده نشده است. بنابراین برداشتن زودهنگام محدودیتها می تواند همانطور که قابل پیش بینی است نتایج بسیار ناخوشایندی به بار بیاورد.

بازگشایی خلافِ توصیه های بهداشت عمومی، تصمیم خطرناکی است که پیامد آن قربانی شدن انسانهایی خواهد بود که می توان مانع از مرگشان شد. پس بهتر است طرفداران بازگشایی از مطرح کردن این استدلالهای گمراه کننده دست بکشند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 361

به "واشنگتن پست، 6 استدلال خطرناک جمهوری خواهان برای توجیه بازگشایی اقتصادی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واشنگتن پست، 6 استدلال خطرناک جمهوری خواهان برای توجیه بازگشایی اقتصادی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید