گشتی در سایت اینترنتی موزه فرش ایران؛ پرونده یک سایت

به گزارش دکترای اقتصاد، پرتال خبرنگاران در راستای ماموریت های اطلاع رسانی و خدماتی خود در عرصه گردشگری ایران و دنیا، کوشش می نماید تا برترین پرتال های گردشگری ایران و سایر کشورهای دنیا را به علاقمندان گردشگری در ایران معرفی کند و برای ارتقای کیفی و کمی اطلاع رسانی پرتال های داخلی نیز، توصیه های دیجیتالی ارائه نماید. این وظیفه را، سرویس پرونده یک سایت پرتال خبرنگاران بر عهده گرفته و چند روزی هست که در این زمینه، گفتارهایی ارائه می گردد. ارائه راهکارهایی فنی و محتوایی جهت توسعه کارکردهای پرتال های رسمی و غیر رسمی ایران در فضای گردشگری مجازی کشورمان، ماموریتی هست که بر عهده سرویس پرونده یک سایت است.

گشتی در سایت اینترنتی موزه فرش ایران؛ پرونده یک سایت

بی شک، نکاتی که توسط کارشناسان این سرویس در معرفی و تحلیل سایت های فعال گردشگری ایران ارائه می شود ، کوششی است برای بهبود شرایط اطلاع رسانی در عرصه گردشگری مجازی ایران که به زودی، به عنوان یکی از قطب های اصلی گردشگری در قاره کهن، مورد توجه جامعه جهانی انشالله قرار خواهد گرفت.

روزهای گذشته به معرفی پرتال های کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران، موزه ملی ایران، موزه هنرهای معاصر تهران و هم چنین کاخ گلستان تهران پرداختیم و نکاتی را در توسعه اطلاع رسانی دیجیتالی آن ها بیان کردیم. پرتال خبرنگاران در راستای ماموریت خود در اطلاع رسانی گسترده و چند جانبه ظرفیت ها و بسترهای گردشگری ایران به خصوص در فضای مجازی، به وسیله این سلسله مطالب روزانه می کوشد تا در راستای تقویت گردشگری اینترنتی ایران ، به کارآفرینان و وب مسترها و فعالان این عرصه، همیشه نکات ارزنده ای ارائه کند تا شاهد گسترش بسترهای سایبر دیپلماسی ایران در گردشگری مجازی و هم چنین کارآفرینی دیجیتالی باشیم.

خبرنگاران همیشه آماده شنیدن نقطه نظرات و پیشنهادات فعالان حقیقی و حقوقی در عرصه گردشگری ایران می باشد. با ما در نخستین گفتار سرویس پرونده یک سایت همراه باشید. ششمین مطلب از سلسله مطالب سرویس پرونده یک سایت را به پرتال اینترنتی موزه ملی فرش ایران اختصاص داده ایم که یکی از پربازدیدترین پرتال های موزه ایی و گردشگری پایتخت و از معتبرترین موزه های فرش جهان به شمار می رود. وقتی صحبت از موزه ملی فرش ایران می کنیم، در واقع روی سخن ما به موضوع فرش هست.

بسیارند در جهان که ایران را با خاویار و هنر فرش بافی آن می شناسند و Persian carpet را به عنوان سمبل و نهاد یک تمدن کهن ایران زمین قلمداد می نمایند. برای همین هست که فرش بافی در فرهنگ ایران زمین را به عصر برنز نسبت می دهند.چون پشم و متریالی که در فرش بافی ایران باستان استفاده می شود در طول اعصار از بین رفته و اثری از آن باقی نمانده هست، در واقع اکتشافات باستان شناسی قادر به یافتن آثاری از فرش های دست باف ایران در هزاران سال پیش نیست. اما قطعات قالی که بعضا پیدا شده نشان دهنده قدمت چند هزار ساله فرش بافی در سرزمین بزرگ ایران است. به هر حال، قدمت فرش و فرش بافی و به طور کل هنرهای دستی در ایران، هزاران سال را در می نوردد و این موضوع، اهمیت تمدن بزرگ ایران و میزان تاثیر گذاریش را بر فرهنگ ها و سنت های مختلف جهان بازگو می نماید.

فرش برای ایرانی ها موضوع ناشناخته ای نیست، اما برای ملیت های دیگر، فرش و به خصوص فرش ایران، به اندازه موزه لوور پاریس برای ایرانی ها، جذابیت دارد. پرتال موزه فرش ایران، کوششی هست برای نشان دادن بخشی از ظرفیت های این هنر کم تر شناخته شده این سرزمین در فضای مجازی که به نظر می رسد در اطلاع رسانی دیجیتالی، پیروز تر از پرتال های کاخ موزه ای هست که تا کنون سرویس پرونده یک سایت به آن ها مراجعه نموده است.

موزهٔ فرش، یکی از موزه های استان تهران است که پیش از انقلاب ساخته و پس از انقلاب برای توسعه آن ، فعالیت های زیادی در دستور کار نهاده شد. ساختمان این موزه دارای معماری جالبی است و نمای بیرونی آن به شکل دار قالی می باشد و ساختمان موزه 3400 متر مربع مساحت دارد که از دو تالار جهت نمایش گلیم و قالی دست باف ایرانی تشکیل شده است. طبقه همکف این موزه برای نمایش دائمی 150 قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه های موردی و فصلی در نظر گرفته شده است.

هدف از تشکیل این موزه را می توان پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصه فرش ایرانی دانست. این موزه شامل سایر محصولات از قبیل گلیم هم می شود. طراح بنای این موزه، عبدالعزیز فرمانفرمائیان است. همین معماری جذاب و جالب، می تواند مورد استقبال گردشگران خارجی علاقمند به سیاحت در کشورمان به خصوص در تهران قرار بگیرد. پرتال اطلاع رسانی موزه ملی فرش ایران، فرصتی برای آشنایی مجدد با هنر ملی ایرانیان از روزگاران دور تا کنون. بیایید با هم گشتی در سایت موزه ملی فرش بزنیم.

قابلیت های موزه ملی فرش ایران

سایت موزه ملی فرش ایران در آدرس www.carpetmuseum.ir قرار گرفته است و بر روی پسوند ملی کشورمان ثبت شده است. انتخاب دامنه به خوبی اجرا شده است چرا که هر فردی می تواند با تخمین نام، نام دامنه را پیش بینی کند و یا در باکس جست وجو گوگل وارد نموده و سپس وارد پرتال اصلی شود. این رویه را باید دیگر پرتال های گردشگری مربوط به کاخ ها، موزه ها و گالری های هنری نیز در دستور کار قرار دهند تا بیننده بتواند به راحتی پرتال یک مرکز گردشگری را حدث زده و سپس در موتورهای جست وجو دنبال کند. این فرصت خوبی برای در تعامل بودن با پرتال های گردشگری مراکز مهم تاریخی و فرهنگی ایران در فضای دیجیتال می باشد. سایت موزه ملی فرش ایران را باید الحق یکی از بهترین سایت های دولتی عرصه گردشگری کشور به حساب آورد که بیش از 15 سال از اطلاع رسانی مجازی آن می گذرد. چنین ظرفیتی را در کم تر پرتال موزه ای کشور می توان جست و جو نمود. اطلاع رسانی پرتال کاملا به زبان انگلیسی هست و کوشش شده تا از ظرفیت های هایپرلینک و مالتی مدیا در طراحی سایت استفاده شود.

همان طور که در تصویر فوق الذکر مشاهده می کنید، پرتال پس از یک intro زیبا، وارد صفحه ایندکس شده و 7 موضوع اصلی را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد. بخش هایی چون: درباره موزه، برنامه بازدید از موزه، کلکسیون های موزه، تور مجازی در سایت موزه، نمایشگاه و هم چنین مغازه فروش هدایایی که سمبل اشیاه موزه هستند، از جمله مواردی است که در اختیار بیینده می باشد. در بخش معرفی موزه که در نشانی www.carpetmuseum.ir/home.htm نهاده شده است، اطلاعات چند پاراگرافی درباره فرش ایران ارائه شده که به نظر می رسد این اطلاعات باید خیلی کامل و جامع باشد تا درک درست تری از ظرفیت های فرش ایران از دوران باستان تا کنون در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. چون مخاطبان سایت به نظر می رسد بش تر مخاطبان غیر فارسی زبان باشند که قرار دادن لینک های تکمیلی درباره موزه و ظرفیت های فرش ایرانی برای آن ها خالی از لطف نباشد. در بخش کلکسیون ها که در آدرس www.carpetmuseum.ir/collections/collections.html نهاده شده است، مخاطبان به مجموعه اطلاعات بسیار گسترده ای از ظرفیت فرش ایران در استان های مختلف دسترسی خواهند داشت که جالب توجه است.

اگر بر روی شهرهای ایران بر روی نقشه کلیک کنید، وارد صفحه مربوطه شده و درباره تاریخچه فرش در آن شهر، اطلاعاتی به شماارائه می شود که گر چه کامل نیست، اما مقدمه خوبی می تواند باشد. بخش تهران به عنوان مثال در آدرس : www.carpetmuseum.ir/collections/tehran.htm در دسترس می باشد. اگر می خواهید در سایت موزه فرش ایران گشتی اینترنتی بزنید، توصیه می کنیم مستقیما وارد نشانی اینترنتی به آدرس www.carpetmuseum.ir/virtuals/virtualtours.htm بشوید. به وسیله این آدرس، قادر خواهید بود تا اطلاعات جالبی درباره بخش های مختلف موزه به صورت تصویری و نه البته ویدئویی، کسب کنید.

تصاویر این بخش جالب توجه هست. در موزه فرش ایران،نمایشگاه هایی به صورت موقت برگزار می شود که اطلاعاتش در بخش Temporary exchibition ثبت می شود. این قسمت در نشانی اینترنتی به آدرس https://www.carpetmuseum.ir/exhibitions.htm در دسترس است.

مغازه هدایا که در موزه ملی فرش ایران قرار گرفته است، تنها دارای یک وب پیج در این پرتال هست که باید توسعه داده شود. اگر علاقمند به فرش ایران هستید، بد نیست سری به این پرتال بزنید و گشتی اینترنتی در این پرتال را تجربه کنید.

15 توصیه برای تقویت اطلاع رسانی سایت

در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع رسانی موزه ملی فرش ایران می پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و هم چنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال موثر باشد.

1.آنالیز ها نشان می دهد که بیش از 800 هزار صفحه در اینترنت، دامنه کاخ موزه ملی فرش ایران را در پرتال خود معرفی نموده اند. این به معنای اهمیت پرتال موزه ملی فرش و شمار زیاد علاقمندانی ایرانی و خارجی هست که مشتاق به بازدید از ظرفیت های فرهنگی هنری و تاریخی این مجموعه در مرکز شهر تهران می باشند. وب مستر پرتال باید کوشش نمایند تا همیشه معرفی بخش های مختلف پرتال به موتورهای جست وجو گر مانند گوگل و یاهو، در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقمندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند. از طرفی، امکان معرفی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات صفحات پرتال در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک نیز فراهم شود. هیچ صفحه ای در شبکه های اجتماعی درباره این موزه راه اندازی نشده است که امیدوارم بزودی فراوری شود.

2. پرتال موزه فرش ایران می بایست به عنوان یکی از سایت های پر بازدید ، بخش های زبانی متنوع داشته باشد. مثلا برخی از مخاطبان، عرب زبان یا آلمانی زبان و فرانسوی زبان هستند و بخش انگلیسی یاری زیادی به آن ها برای درک محتوا نمی نماید. بنابراین توصیه می شود این 3 زبان اصلی که در واقع زبان های رسمی سازمان ملل متحد نیز محسوب می شوند ، برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع رسانی پرتال، در آینده نزدیک به عنوان بخش های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه شدن بخش های زبانی مختلف، فواید زیادی دارد. یکی آن که معرفی سایت به کاربران غیر فارسی زبان را تسریع می بخشد و مخاطبان بیش تری به سایت وارد می شوند.

دوم آن که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت های تاریخی و گردشگری ایران به دنبال اطلاعات در فضای مجازی هستند، به سمت خود جذب می نماید.

سوم آن که بخش های متنوع زبانی، منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال های پر بیننده ایران می شود که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین المللی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین وب مستر محترم باید به تقویت اطلاع رسانی چند زبانه پرتال نیز به خوبی توجه کند. چنین انتظاری از پرتال کاخ نیاوران، انتظار به حقی هست که باید به آن توجه داشت. راه انداازی بخش فارسی زبان در پرتال نیز توصیه می شود.

3. ایندکس سایت موزه ملی فرش، بهتر است به گونه ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش های دیگر شود تا اگر یک فرانسوی و غیر فارسی زبان به سایت مراجعه کرد، برای آگاهی از بخش های مختلف سایت، با چالشی روبرو نشود. بهتر است در زمان نمایش intro، انتخاب زبانی به کاربران داده شود.

4. برای ارتقای سطح اطلاع رسانی بخش های محتوایی پرتال، توصیه می شود که سایت، بخش های اطلاعاتی خود را در قالب فایل های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد. چرا که برخی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می دهند که درباره ظرفیت های موزه ملی فرش و آثاری که در آن به نمایش در آمده هست، نیازمند اطلاعات جامع می باشند و این بخش می تواند یاری خوبی باشد. بنابراین، اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می شود که ارزنده هست، ساختار اطلاع رسانی به صورت پی دی اف نیز منتشر شود. بخش مقالات و نوشته ها در پرتال، می تواند نسخه پی دی اف هم داشته باشد.

5. اکنون مشاهده بخش های مختلف کاخ ها و موزه ها و نمایشگاه ها، ازطریق قابلیت های فناوری اطلاعات به راحتی امکان پذیر هست که این موضوع را نیز باید سایت موزه ملی فرش ایران در نظر گرفته شود. یعنی باید مشاهده بخش های مختلف کاخ و موزه های آن، به وسیله فایل های ویدئویی منتشر شده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه به وسیله یک ویدئو، بتواند بخش های موزه را مشاهده کند. این ویدئو ها نیز می بایست در سایت های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی مانند یوتیوب و اپارات و امثالهم، بارگذاری شوند تا از این طریق، شمار بیش تری از مخاطبان به این بخش ها مراجعه نمایند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش های مختلفی که در فایل های ویدئویی به تصویر کشیده می شوند ، انتظاری هست که مخاطب خارجی از این بخش دارد که بهتر است به ان نیز توجه شود. انتشار فایل های ویدیویی از موزه ملی فرش کشورمان در شبکه های اجتماعی، شمار مخاطبان سایت را بسیار افازیش می دهد.

6. ساخت ویدئوهای اطلاع رسانی از بخش های مختلف موزه ارزشمند فرش تهران ، فرصت آفرینی دیجیتالی ایجاد می نماید که در جهانی شبکه های اجتماعی و دهکده جهانی، اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. طراحی app برای نصب بر روی موبایل کاربرانی که علاقمند به دریافت اطلاعات سریع از مجموعه برنامه های فرهنگی و هنری هفتگی در این موزه هستند، از جمله مواردی هست که باید در راستای توسعه سطح اطلاع رسانی پرتال در دستور کار قرار بگیرد. ناگفته پیداست که باید از همه ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جذب گردشگر و ترغیب آنان به مشاهده چنین مکان های گردشگری استفاده کرد.

7.طراحی سایت باید به گونه ای باشد که جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب ان ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت های آن ْ ، موضوعی هست که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب، به آن توجه داشت. سایت موزه ملی فرش، قابلیت های زیادی برای جذاب شدن دارد که باید به آن توجه کرد.

8. بخش ارتباط با ما پرتال باید حرفه ای تر از وضع موجود باشد و کاربران به وسیله پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن ها صادر می نماید، با مسئولان محترم و زحمتکش موزه فرش در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می شود که بهتر است تخصصی تر تکمیل شود.

9. اگر بخش های مختلف سایت موزه فرش در سایت ها و شبکه های اجتماعی نیز معرفی و تبلیغ شود، شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می نمایند به شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مساله روابط عمومی محترم موزه توجه کند. به دلیل نمایشگاه ها و جشنواره های جالبی که معمولا در طول سال در این موزه برگزار می شود، تبلیغ و معرفی این برنامه ها به قشر دانش آموز و جوان کشور در شبکه های اجتماعی خالی از لطف نیست. چرا که انتشار اخبار موزه فرش در سایت های رسمی خبری، احتمال کم تر دیده شدن را دارد.

10. یک بسته اطلاعاتی تکمیلی هم در سایت تعبیه شود تا اگر فردی بخواهد درباره جهانی فرش ایران و ظرفیت های آن به زبان ساده و تخصصی اطلاعات بگیرد، این فرصت برایش مهیا باشد. چرا که این موضوع برای گردشگر خارجی که میخواهد به وسیله سایت به مراجعه حضوری در آینده بپردازد، می تواند موثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. برخی اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام، بسیار مهم و حیاتی هست. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان و ظرفیت های صنایع دستی به ویژه کالای گران قیمتی چون فرش ایرانی، چیز زیادی نمی داند.

11. فروش اینترنتی بلیط در موزه فرش مساله سختی نیست و می توان امروزه به وسیله ظرفیت های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد. 12. پرتال کوشش کند برنامه های بهتری برای جذب مخاطب در سایت و هم چنین کسب بازدید نماینده بدست آورد. سرویس پرونده یک سایت آماده ارائه توصیه های تکمیلی می باشد. 13.امکان خرید اینترنتی محصولاتی با برند موزه فرش مانند تمبر، کتابهای معرفی بخش های مختلف آن، آثار صنایع دستی با طرح آثار نمایش داده شده در موزه و مواردی از این قبیل در این پرتال در اختیار بازدیدنماینده داخلی و خارجی قرار بگیرد. اکنون با قابلیت های تجارت الکترونیک کشورمان، به راحتی این قضیه در سایت قابل پیاده سازی است.

14. بخش های مختلف سایت با meta tag مربوطه به موتورهای جست و جو گر نمایش داده شود. 15.فایل های ویدئویی که درباره بخش های مختلف موزه در سایت به نمایش در آید و در پرتال های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی نیز نمایش داده شود تا مخاطبان بیش تری را جذب کند و حتما به چند زبان نیز بارگذاری شود تا طیف مخاطبان بیش تری داشته باشد.

سایت در یک نگاه

  • نام دامنه : carpetmuseum.ir
  • موضوع : سایت اطلاع رسانی موزه ملی فرش ایران
  • زبان سایت: انگلیسی
  • ارتباط با ما: دارد
  • بخش خبری :ندارد
  • نقشه سایت: ندارد
  • پست الکترونیک: [email protected]
  • آدرس: تقاطع شمال غربی پارگ لاله تهران- تقاطع کارگر و فاطمی
  • شماره تماس: 88962703
منبع: کجارو
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 163

به "گشتی در سایت اینترنتی موزه فرش ایران؛ پرونده یک سایت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشتی در سایت اینترنتی موزه فرش ایران؛ پرونده یک سایت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید