یک تصمیم گیری درست به چه مسائلی وابسته است؟

به گزارش دکترای اقتصاد، تصمیم گیری به زبان ساده یعنی رسیدن به یک راهکار یا نتیجه

تصمیم عبارت است از یک گزینش که به موجب آن شخص درباره یک موقعیت به نتیجه ای نایل می گردد . در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

یک تصمیم گیری درست به چه مسائلی وابسته است؟

انواع تصمیم

تصمیم معمول

به تصمیم های معمولی با برنامه و اداری که به یکدیگر شباهت دارند اطلاق می گردد این نوع تصمیم مطابق با عادات قواعد یا رویه های معینی اتخاذ می گردد و استفاده از آن موجب می گردد که مدیران و کارکنان سازمان به جای پرداختن به مسائل تکراری وقت و انرژی خود را به فعالیت های دیگر اختصاص دهند.

تصمیم غیر معمول

به تصمیم های بنیادی بی برنامه و راهبردی گفته میگردد و با مسائل و مسائل تازه و غیرعادی سازمان مرتبط است معمولا تصمیمی اساسی حیاتی و بلند مدت در ارتباط با توسعه سازمان نوآوری و طرح های تازه سرمایه گذاری است.

فراگرد تصمیم گیری عقلانی

1)تعریف مشکل ، تشخیص دلیل ها ، معین هدف های تصمیم (پژوهش موقعیت)

تشخیص و تعریف مشکل مستلزم آشنایی با زمینه و موقعیت مشکل و داشتن چارچوب فکری معتبر است در این مرحله خلاقیت تصمیم گیرنده تحت آزمایش قرار می گیرد اگر فرصت کافی در اختیار او باشد می تواند با وارسی بیشتر حقایق به بینش های تازه ای دست یابد. پس از تشخیص مساله تعریف و بیان کامل آن گامهای بعدی را آسان تر خواهد نمود تا این مرحله بهتر است که تصمیم گیرنده فکر خود را از هر پاسخ عادی یا سنتی پاک نموده باشد. تشخیص مساله و تعریف آن فراگردی تکرار شونده است. ملاحظه و ارزیابی مجدد مسائل یاری می نماید که فراگرد تصمیم گیری واقع بینانه تر بوده و با مجموعه شرایط متغیر مرتبط باشد.

2)جستجوی راه چاره ها یا شیوه های عمل

دستیابی به راه چاره ها یا شیوه های عمل در تصمیم گیری مستلزم خلاقیت فکری است به این منظور تصمیم گیرنده باید علاوه بر تکیه بر تجربه خود از یاری فکری دیگران نیز بهره گیرد تا به دقت و صحت و اعتبار تصمیم گیری بیفزاید . جستجو برای گزینه های ممکن را غالبا می توان با تشخیص ویژگی های یک راه چاره خوب سازمان دهی و محدود کرد . معین تعداد گزینه هایی که مورد ملاحظه قرار می گیرند به جای خود یک تصمیم سخت است وقتی که مجموعه ای از گزینه ها موجود باشند باید با استفاده ازیک روش منطقی اعتبار آنها را سنجید و پس از آنالیز مزایا و معایب هر یک از آنها با کمترین خطا گزینه مناسب را انتخاب نمود.

3)ارزیابی گزینه ها وگزینش یک راه چاره

مرحله مهم در فراگرد تصمیم گیری گزینش راه چاره مورد نظر است . پاسخگویی به پرسش های زیر به تصمیم گیرنده یاری می نماید که در پرتو واقعیتهای عینی و پیش نگری عواقب احتمالی راه چاره موثرتری را انتخاب نماید :

  • هر یک از راه چاره ها با توجه به اهداف و منابع سازمان تا چه میزان واقع بینانه اند؟
  • هر یک از راه چاره ها تا چه میزان به حل مشکل یاری می نمایند ؟
  • اجرای هر یک از راه چاره ها چه نتایجی به بار می آورد ؟
  • ضمن اجرای راه چاره ها چه مسائلی ممکن است پیش آیند ؟

4)اجرای تصمیم و بازنگری

وقتی که عملی ترین و مناسب ترین راه چاره برای مقابله با مشکل برگزیده شد روش علمی ایجاب می نماید که تصمیم اتخاذ شده در بخش کوچکی از فعالیت های سازمانی به طور آزمایشی اجرا گردد.

شرایط تصمیم گیری

دارای سه حالت است : اطمینان که در آن تصمیم گیرنده هدف خود را می داند. ریسک که در آن اطلاعات کاملی در دست نیست ولی فرد می داند که احتمال دستیابی به نتایج مطلوب چقدر است . عدم اطمینان که در آن فرد تقریبا هیچ اطلاعاتی درباره آنچه که پیش خواهد آمد ندارد.

اهمیت تصمیم گیری در مدیریت

تصمیم گیری چارچوبی برای عملکرد کارکنان سازمان فراهم می سازد و نقشی پر اهمیت در مدیریت ایفا می نماید از این رو برخی از صاحب نظران برای مدیریت فقط یک کارکرد قائل می شوند و آن تصمیم گیری است .

منبع: الی گشت
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1347

به "یک تصمیم گیری درست به چه مسائلی وابسته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک تصمیم گیری درست به چه مسائلی وابسته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید