2 میراث شوم زنگنه برای اوجی

به گزارش دکترای اقتصاد، با نزدیک شدن به فصول سرد سال یکی از چالش های جدی وزارت نفت دولت سیزدهم، تأمین سوخت زمستانی کشور است.

2 میراث شوم زنگنه برای اوجی

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، بی توجهی وزارت نفت دولت دوازدهم در پر کردن مخازن سوخت مایع نیروگاه ها تا حد مورد انتظار و تضعیف ناوگان حمل فرآورده های نفتی، دولت سیزدهم را حتی در تأمین سوخت مایع به جای گاز برای نیروگاه ها دچار مشکل نموده است.

به گزارش فارس، با نزدیک شدن به فصول سرد سال یکی از چالش های جدی وزارت نفت دولت سیزدهم، تأمین سوخت زمستانی کشور است. در سال گذشته هم تجربه شد که در صورت انفعال و عدم برنامه ریزی وزارت نفت در این حوزه چه چالش هایی گریبانگیر کشور خواهد شد که یکی از مهم ترین آنها، کمبود گاز موردنیاز نیروگاه ها و اجبار به سوزاندن سوخت مایع در این واحد ها برای تأمین برق مصرفی کشور بود.

هر چند زمستان سال گذشته استفاده از سوخت مایع نظیر گازوئیل و مازوت در نیروگاه ها توانست تا حد قابل قبولی مانع از قطعی برق در بخش های مختلف به خصوص بخش خانگی گردد، اما سوزاندن این سوخت ها به جای گاز طبیعی تبعات زیست محیطی قابل ملاحظه ای را در بعضی از کلانشهر های کشور ایجاد کرد و باعث ایجاد یا تشدید آلودگی هوا شد. با توجه به اینکه اولویت اول وزارت نفت در تأمین گاز مصرفی بخش خانگی تعریف شده است، به نظر نمی رسد در تأمین این گاز برای مردم در ماه های سرد سال مسئله ای جدی ایجاد گردد، در نتیجه چالش اصلی وزارت نفت در تأمین سوخت زمستانی مربوط به تأمین سوخت نیروگاه ها برای تأمین برق مصرفی کشور است، زیرا این وزارتخانه نمی تواند همه سوخت نیروگاه ها را با گاز طبیعی تأمین کند.

نقشه وزارت نفت برای تأمین سوخت زمستانی نیروگاه ها

به نظر می رسد راه حل وزارت نفت دولت سیزدهم برای تأمین سوخت نیروگاه ها هم در استفاده از سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) به جای گاز در این واحد ها تعریف شده باشد، زیرا اجرای پروژه های ارتقای بهره وری انرژی و بهینه سازی مصرف گاز به وسیله دولت یک پروژه بلندمدت است که زیرساخت آن باید از سال 93 (موعد تصویب قانون برطرف موانع فراوری) ایجاد می شد. در نتیجه وزارت نفت دولت سیزدهم هم چاره ای ندارد، جز اینکه چالش ایجاد شده در حوزه تأمین سوخت نیروگاه ها را با راه حل های کوتاه مدت و موقتی (مثل جایگزینی سوخت مایع به جای گاز) تسکین دهد تا در طول زمان زیرساخت های قانونی و اجرایی مناسب برای اجرای پروژه های ارتقای بهره وری را ایجاد و مشکل تراز گازی منفی کشور را به طور ریشه ای حل نماید، بدین ترتیب تأمین همه سوخت نیروگاه ها با گاز طبیعی هم ممکن خواهد شد.

در این راستا جواد اوجی، وزیر نفت درباره راه حل وزارت نفت برای جلوگیری از کمبود سوخت در نیروگاه ها و قطعی برق در زمستان می گوید: تأمین گاز بخش خانگی اولویت نخست وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است، اما در تأمین سوخت نیروگاه دچار چالش هستیم. با توجه به تأمین سوخت زمستانی به ویژه برای نیروگاه ها در فصل زمستان، صادرات فرآورده های نفتی امسال از حدود دو ماه پیش به شدت کاهش یافته است تا ان شاءالله بتوانیم ذخایر سوخت نیروگاه ها و صنایع را تأمین کنیم. برنامه ما این است و همه توانمان را می گذاریم تا مخازن سوخت نیروگاه ها و صنایع عمده را تکمیل کنیم، در حالی که کسری گازی هم پیش بینی می گردد.

تراز گاز منفی و خالی بودن مخازن سوخت نیروگاه ها، 2 میراث زنگنه برای اوجی

اما نکته قابل توجه اینکه بی تفاوتی هشت ساله وزارت نفت دولت های یازدهم و دوازدهم در اجرای پروژه های ارتقای بهره وری و بهینه سازی مصرف گاز و ایجاد بحران تراز گاز منفی در کشور، تنها میراث به ارث رسیده از بیژن زنگنه به جواد اوجی نیست بلکه در حال حاضر وزیر نفت تازه حتی در اجرای راه حل های کوتاه مدتی مثل جایگزینی سوخت مایع به جای گاز در نیروگاه ها هم با مشکل روبرو شده است، زیرا وزارت نفت سابق مسئولیت خود را در ارسال سوخت مایع به نیروگاه ها و پر کردن مخازن ذخیره سازی آن ها در سطح مورد انتظار به درستی انجام نداده است.

ماجرا از این قرار است که تقویت نشدن ناوگان نفتکش های حمل ونقل سوخت از ناوگان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در دولت دوازدهم، باعث عدم تکمیل اطمینان بخش ذخایر سوخت مایع (نفت گاز و مازوت) در نیروگاه های کشور شده است. به بیان ساده در حال حاضر سوخت مایع به مقدار کافی در مخازن نیروگاهی وجود ندارد و وزارت نفت تازه در حالی مشغول کار شده که مخازن سوخت مایع نیروگاه ها نسبت به مقدار مورد انتظار خالی است. در نتیجه در صورت تداوم فرایند قبلی، نهایتاً منجر به اتمام ذخایر سوخت مایع نیروگاه های شمال شرق کشور در اوایل آبان ماه و ذخایر سوخت مایع سایر نیروگاه های کشور در انتهای آذرماه خواهد شد که خاموشی های گسترده در سراسر کشور و نارضایتی شدید مردم را به همراه خواهد داشت.

اما سؤال اصلی این است که چرا مخازن ذخیره سازی سوخت مایع نیروگاه ها در حد مورد انتظار پر نشده است یا به عبارتی از حد موردانتظار خالی تر است؟ همانطور که اشاره شد تقویت نشدن ناوگان نفتکش های حمل ونقل سوخت در طول دولت دوازدهم یکی از دلایل خالی بودن مخازن نیروگاه هاست. این سهل انگاری منجر به خروج 4 هزار نفتکش از ناوگان حمل فرآورده های سوختی کشور شده است.

آنالیز ها نشان می دهد علت خروج این 4 هزار نفتکش تفاوت نرخ کرایه آنان با کامیونداران حمل عمومی (جاده ای) بوده است، به گونه ای که حتی با افزایش 33 درصدی کرایه آنان در امسال، تأثیر محسوسی در بازگشت این ناوگان مشاهده نشد. در نتیجه اصلاح منطقی و کارشناسی شده کرایه های حمل این قشر موضوعی است که باید بیش از پیش جدی گرفته گردد، البته این موضوع در حال حاضر در سازمان برنامه و بودجه در حال آنالیز است، ولی توجه به این نکته لازم است که با توجه به کمبود زمان تا شروع فصل سرما و لزوم تکمیل ذخایر سوخت مایع نیروگاه ها، بازگشت این تعداد نفتکش در اسرع وقت، نیازمند همت و کوشش جهادی مدیران وزارت نفت می باشد.

تضعیف ناوگان نفتکش های حمل ونقل سوخت قبل از روی کارآمدن دولت سیزدهم باعث شده است مقدار موجودی سوخت مایع در نیروگاه ها 30 درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده باشد، یعنی در حال حاضر مقدار موجودی مفید نفت گاز در مخازن نیروگاه ها 68/1 میلیارد لیتر می باشد، این در حالی است که موجودی این مخازن در زمان مشابه سال گذشته 2/2 میلیارد لیتر بوده است.

منبع: جوان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1153

به "2 میراث شوم زنگنه برای اوجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 میراث شوم زنگنه برای اوجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید