آدامس باستانی، لولا را معرفی کرد

به گزارش دکترای اقتصاد، محققان دانمارکی توانستند با آزمایش روی آدامس باستانی 5700 ساله ژنوم کامل جونده آدامس را شناسایی نمایند. این آدامس از جزیره ای در جنوب کشور دانمارک کشف شده است.

آدامس باستانی، لولا را معرفی کرد

پیشرفت های علمی در زمینه مطالعه ژنوم های باستانی به باستان شناسان در درک دنیای باستان یاری فراونی نموده است. این بار آن ها توانستند کل ژنوم انسان دوران باستان را از چیزی غیر از استخوان و از یک آدامس باستانی متعلق به 5700 سال پیش استخراج نمایند.

این آدامس در کاوش های باستان شناسان دانمارکی در سایت سیلتولم (Syltholm) در جزیره لولند (Lolland) در جنوب کشور دانمارک پیدا شده است. سیلتولم تا به امروز بزرگ ترین سایت دوران سنگ در این کشور است. در این منطقه تالابی شرایط به گونه ای است که همه چیز در گل مهر و موم شده است و بقایای آلی حفظ شده اند.

این آدامس نیز از جمله یافته های سالم و به جای مانده این سایت است که از درخت توس تهیه شده؛ به این صورت که با حرارت دادن پوست این درخت درست شده است. در دوران پیش از تاریخ از این ماده به عنوان چسب روی ابزار سنگی و سلاح شکار استفاده می شده است. دانشمندان می گویند اینکه مردمان باستان این آدامس را می جویدند، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ شاید این جویدن را برای نرم کردن این ماده و استفاده از آن به عنوان چسب و داروی ضدعفونی نماینده در درمان بیماری های دندانی انجام می دادند یا مثل امروز صرفاً آدامس جویدن بوده است.

محققان دانشگاه کوپنهاک دانمارک با آزمایش روی بزاق موجود روی آدامس توانسته اند DNA جونده آن، چندین نوع از باکتری های دهان از جمله میکروب های مرتبط با بیماری لثه و بعلاوه اینکه فرد در آخرین وعده غذایی چه چیزی خورده است را تعیین نمایند. این آزمایش ها نشان داد که این آدامس متعلق به فردی مؤنث با چشمان آبی، پوست تیره و موهای قهوه ای روشن بوده است. این فرد که نام آن را لولا گذاشته اند و سن آن تعیین نیست، در آخرین غذای خود اردک و فندق خورده بوده است.

اجداد لولا گروه های شکارگر و گردآورنده غذا بودند که در سرزمین اصلی اروپا و در اروپای مرکزی زندگی می کردند و ویژگی های لولا نشان داده است که از نظر ژنتیکی به آن ها شباهت بیشتری نسبت به شکارگران منطقه اسکاندیناوی دارد.

منبع: کجارو / nature.com / sciencealert.com
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1370

به "آدامس باستانی، لولا را معرفی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آدامس باستانی، لولا را معرفی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید