آموزش و پرورش: مردودی کلاس اول بیشتر در منطقه ها دو زبانه مشاهده می گردد

به گزارش دکترای اقتصاد، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: در حال حاضر 3 درصد از میانگین جمعیت کلاس اولی ها مردود می شوند.

آموزش و پرورش: مردودی کلاس اول بیشتر در منطقه ها دو زبانه مشاهده می گردد

مجتبی همتی فر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در مورد تعداد مردودی های پایه اول که در آمار منتشر شده 50 هزار نفر از آن ها مجبور به تکرار پایه شده اند و راه برون رفت از این شرایط گفت: بخشی از علل وجود مردودی ها در پایه اول این است که بچه ها آمادگی لازم برای ورود به کلاس اول را ندارند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ادامه توضیح داد: مشکل مردودی بیشتر در منطقه های که دو زبانه هستند مشاهده می گردد و اتفاقا قانون گذار در سند تحول بنیادین آموزش به این مسئله فکر نموده و پیش بینی هایی داشته است که دوره پیش دبستانی در منطقه ها دو زبانه با حمایت دولت برگزار گردد. منتها محدودیت اعتبارات مانع از این می گردد که بتوانیم همه بچه ها را در این منطقه ها پوشش دهیم.

همتی فر با بیان اینکه بعضی محدودیت های قانونی که در تخصیص اعتبارات و کیفیت خدمات وجود دارد، جزو چالش های ساماندهی دوران پیش دبستانی در بعضی منطقه ها است، اضافه نمود: یکی از سیاست های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تمرکز روی منطقه ها محروم و دوزبانه کشور است تا بتوانیم با توسعه خدمات کیفی، کاری کنیم که تمرکز از مرکز خارج گردد و علاوه بر اینکه توسعه کمی داریم، دوران پیش دبستانی با پوشش گسترده تر و خدمات با کیفیت تری در این منطقه ها برگزار گردد.

او ادامه داد: این رویکرد خود به خود اثر مثبتی به جا می گذارد و می توانیم امیدوار باشیم که در طول زمان، از رقم مردودی ها در پایه اول کاسته گردد. در حال حاضر 3 درصد از میانگین جمعیت کلاس اولی ها مردود می شوند در واقع با محاسبه اینکه از نظر ریالی برای 50 هزار کلاس اولی که مردود می شوند، چقدر هزینه شده است به رقم حدود 500 تا هزار میلیارد تومان می رسیم که به واسطه این اتفاق به کشور ضرر وارد می گردد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید نمود: این هزینه را اگر به شکل پیشگیرانه صرف کنیم، نتایج خوبی خواهد داشت؛ همانطور که در حوزه سلامت و... به نگاه پیشگیرانه رسیده ایم، باید در حوزه آموزش نیز نگاه پیشگیرانه را حاکم کنیم. صرف هزینه های کمتر در سن پایین تر، موجب می گردد بچه ها به لحاظ کیفیتی و سرعتی، مراحل یادگیری را بهتر طی نمایند و پس از ورود رسمی به مدرسه، به اهداف مطلوب دوران ابتدایی نیز دست یابند.

همتی فر در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد ساماندهی شرایط مربیان کودکستان ها، شرح داد: در گام اول مکلف هستیم به تمام موسسان، مدیران و مربیان گواهی صلاحیت حرفه ای اعطا کنیم و به همین منظور دوره هایی مجازی را طراحی نموده ایم.

او ضمن تاکید بر اجباری بودن طی این دوره های صلاحیت، اعلام کرد: همه مربیان باید این دوره ها را که به شیوه خردآموزی طراحی شده بگذرانند. در همه استان ها شاید زیرساخت های کافی وجود نداشته باشد و به همین علت این دوره ها، کوتاه و مفید و با اساتید خبره برگزار می گردد تا مربی کودکستان و موسسان بر اساس احتیاج اصلی که دارند آموزش ببینند. پس از خاتمه دوره آموزشی، به افراد شرکت نماینده گواهی صلاحیت حرفه ای موقت داده می گردد تا کارورزی و بخش های تکمیلی نیز برای این افراد برگزار گردد.

همتی فر در آخر پاسخ به این سوال که آیا پس از ساماندهی ها، محدودیت سنی برای مربیان کودکستان ها در نظر گرفته خواهد شد، اعلام کرد: خیر، سقف سنی نداریم و توانمندی افراد برای ما موضوعیت دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 30 خرداد 1402 بروزرسانی: 30 خرداد 1402 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1628

به "آموزش و پرورش: مردودی کلاس اول بیشتر در منطقه ها دو زبانه مشاهده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش و پرورش: مردودی کلاس اول بیشتر در منطقه ها دو زبانه مشاهده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید