از دلیل تا درمان ترک پاشنه پا

به گزارش دکترای اقتصاد، شایع ترین دلیل ترک پاشنه پا، خشکی پوست است. کسانی که به طور عمومی خشکی پوست دارند، مستعد این هستند که دچار ترک کف پا، به خصوص ترک پاشنه پا هم شوند، اما در برخی افراد شانس بروز این مشکل نسبت به بقیه بیشتر است.

از دلیل تا درمان ترک پاشنه پا

ترک پاشنه پا

آیا شما پوست خشک و ترک خورده ای دارید؟ اگر اینطور است، تنها نیستید، چون این یک مسئله ای رایج است. بعضی اوقات پوست خشک در منطقه ها مختلف بدن، ناشی از یک مساله اساسی سلامتی است اما در موارد دیگر تنها پاها تحت تاثیر قرار می گیرند و منجر به ترک برداشتن پوست و یا فلسی شدن پاشنه یا کف پا می گردد. پوست خشک می تواند منجر به علائمی نظیر جوش پوستی، یا حتی درد و عفونت های ثانویه گردد.

مسائل پوستی که منجر به خشک شدن پوست می گردد، شامل پای ورزشکاری (تینیه آی پا)، مسائل سیاه رگی پا (به نام استاز وریدی)، پسوریازیس، و خارش پوست ناشی از آلرژی یا محرک ها است. دلیل مشترک پوست خشک، فلس دار و برجسته شدن خطوط پوست بر روی پاهای بچه ها، شرایط درماتیت آتوپیک است.1

دلیل ترک پاشنه پا

اصلی ترین دلایل ترک پاشنه پا عبارتند از:

بطور طبیعی، پوست خشک و ضخیم و یا پوست خشک لبه های پاشنه به دلیل فعالیت بیش از حد پا، بیشترین پتانسیل را برای ترک برداشتن دارند.

ایستادن های طولانی مدت در محل کار یا منزل. بعلاوه، سطح زبر و خشن کف اتاق نیز می توانند باعث این مشکل شوند.

اضافه وزن یکی از دلایل ترک برداشتن پاشنه پا است. افزایش فشار روی چربی پاشنه باعث پهن شدن پاشنه از کناره ها می گردد. اگر پوست به میزان کافی انعطاف پذیر نباشد، فشار روی پا باعث ترک خوردن آن می گردد.

سندل یا کفش های پشت باز باعث می شوند چربی زیر پاشنه در اطراف پهن شده و در نتیجه احتمال ترک خوردگی افزایش پیدا کند.

اختلالات و بیماری هایی مانند پسوریازیس (psoriasis)، بیماری تیروئید، دیابت، و دیگر بیماری های پوستی ممکن است باعث ترک خوردن پاشنه پا شوند.

قرار گرفتن های طولانی در معرض آب، به ویژه آب جاری، می تواند چربی های طبیعی پوست را با خود برده و پوستی خشک و زبر برجای بماند. علاوه براین، ایستادن های طولانی در محیط های نم دار مانند حمام نیز می تواند باعث این بیماری گردد.

جدا از لیست فوق، دلایل دیگری نیز برای ترک خوردن پاشنه پا وجود دارد که عبارتند از:

با افزایش سن پوست بدن خشک، ضخیم و فلس دار، انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و بنابراین، دچار ترک خوردگی می گردد.

کفش های نامناسب و مغایر با میزان پا، تغییر در شرایط راه رفتن، و ایستادن طولانی مدت.

پوسته پوسته شدن، خشک شدن و ناسالم شدن پوست در اثر بیماری و یا آب و هوا.

شرایط غیربهداشتی محیط .

کمبود روی، مواد معدنی و ویتامین ها

بیشتر افراد سعی نمی نمایند دلیل ترک خوردن پاشنه پای خود را تشخیص دهند. به یاد داشته باشید که بعضی دلایل جدی تر از بقیه بوده و باید به وسیله متخصصان یا پزشکان درمان گردد. بنابراین، قبل از انجام کارهای خودسرانه، لازمست با متخصص پوست و یا پزشک خود مشورت کنید.2

علائم ترک پاشنه پا

پوست ترک خورده و پوسته پوسته شده

درد و خارش پوست

باز شدن ترک ها همراه با ترشح یا خونریزی

التهاب و قرمزی

در شرایطی که ترک پاشنه پا به اوج خود برسد این امکان وجود دارد که گیرنده های حسی از بین بروند و یا عفونت سلولیتی ایجاد گردد.3

آیا آب و هوا با ترک پا ارتباطی دارد؟

در فصل سرما با افزایش خشکی هوا، عارضه ترک پا نیز افزایش پیدا می نماید. برای بعضی از افراد هیچ چیزی آزاردهنده تر از پاشنه های ترک خورده در پاییز و زمستان نمی باشد. ترک پا در هر فصلی ممکن است بوجود بیاید، اما در ماه های سرد سال به دلیل کمبود رطوبت در پوست شایع تر می باشد.

علاوه بر خشکی پوست در فصل سرما دلایل دیگری نیز برای این عارضه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

راه رفتن بدون کفش و دمپایی

پوشیدن کفش هایی که پشت آن ها باز است

رسیدگی نکردن به پاها به طور مرتب در فواصل زمانی مختلف

داشتن سابقه در خانواده برای این مشکل

مسائل گردش خون

مسائل پوستی و اگزما

راه رفتن طولانی مدت

پوشیدن کفش نا مناسب

وزن زیاد و افزایش سن

استفاده از مواد شوینده نا مناسب

مراقبت از پاها نیز مانند سایر قسمت های بدن لازم است و کوتاهی کردن در آن باعث بروز مسائلی می گردد که جبران آن به مراتب سخت تر از پیشگیری می باشد.1

درمان ترک پاشنه پا

متخصصان پوست و مو معتقدند این ترک ها دلایل مختلفی می توانند داشته باشند که یکی از آن ها تجمع سلول های مرده در این ناحیه است. برای این که مشکل ترک پاشنه پا را حل کنید پاهای خود را هر از گاهی در یک لگن یا تشت پر از آب قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه در همان حالت باقی بماند تا سلول های مرده نرم تر شوند و سپس آن ها را با سنگ پا از پاشنه جدا کنید. اما برای پوست قسمت هایی مانند آرنج و زانو که حساس تر هستند و تحمل کمتری دارند از وازلین و کرم های مخصوص ترک برای نرم تر شدن بهره ببرید.

یکی دیگر از روش های درمان این است که در خانه یک محلول تهیه نمایند و هر از چندگاهی پوست این قسمت های پا را داخل تشتی از این محلول قرار داده و پاهای خود را ماساژ دهند. این محلول خانگی از ترکیب کمی لیمو و نمک و مقداری آب گرم تهیه می گردد. با تکرار منظم این روش بعد از مدتی تأثیر آن را مشاهده خواهند کرد و خواهند دید که ترک ها کمتر شده است و سلول های پوستی اطراف ناحیه لطیف تر شده اند. از کرم و پماد نرم نماینده برای از بین بردن سلول های مرده و ماساژ کف پا بهره ببرید.

درمان ترک پاشنه پا با روغن های گیاهی
استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن نارگیل و… می تواند در بهبود این مشکل موثر باشد. بعد از آن که پاهای خود را شستید به خوبی آن ها را خشک کنید و با استفاده از روغن مورد نظر قسمت ترک دار شده را ماساژ دهید.برای دریافت نتیجه بهتر شب ها پیش از رفتن به رختخواب از آن ها بهره ببرید.
درمان با استفاده از جوش شیرین
ابتدا به یک تشت پر از آب گرم چهار قاشق غذاخوری جوش شیرین اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه پاهای خود را در آن قرار دهید. پس از آن پاها را اسکراب کنید و در آخر مجددا با آب بشویید.
مصرف کلسیم
با مصرف کلسیم و اضافه کردن مواد غذایی مانند شیر، ماست، پنیر، ماهی و به طور کلی مواد غذایی کلسیم دار به رژیم غذایی خود می توانید این شرایط را بهبود ببخشید.
استفاده از آب نمک
این روش یکی از برترین روش های درمانی است. پاهای خود را به مدت 15-10 دقیقه در یک تشت آب نمک قرار دهید و پس از آن نیز به مدت 10 دقیقه در آب سرد قرار دهید. این کار موجب گردش بهتر جریان خون در پاها می گردد.3

جلوگیری از ترک پاشنه پا

از پوشیدن کفش های پشت باز بپرهیزید

نپوشیدن کفش های با پاشنه بلند و نازک

از ایستادن طولانی مدت پرهیز کنید

هنگامی که نشسته اید برای مدت زمان طولانی یک پا را روی دیگری نیندازید

بعضی از خانم های خانه دار با وجود پوشیدن صندل و جوراب در خانه باز هم پاهایشان دچار ترک پاشنه می گردد. چنین افرادی احتمالا صندل و یا روفرشی مناسبی به پا نمی نمایند.

اگر عادت دارید که در تمام طول روز در خانه صندل به پا کنید باید از جنس مناسب آن بهره ببرید. کف صندل نباید سفت و یا زبر باشد. بهتر است گاهی هم پاهای خود را از صندل جدا نموده و اجازه دهید به کف پا و لای انگشتانتان هوا برسد.3

پینوشتها

1.www.namnak.com

2.www.zoomlife.ir

3.www.queenshape.com

منبع: راسخون
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1309

به "از دلیل تا درمان ترک پاشنه پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان ترک پاشنه پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید