اعلام تبدیل خانه حاکم تهران به موزه بانک ملت

به گزارش دکترای اقتصاد، ایسنا/ براساس سخنان دبیر کمیته پیگیری خانه های تاریخی تهران، تبدیل خانه حاکم تهران به موزه بانک ملت صورت می گیرد.

اعلام تبدیل خانه حاکم تهران به موزه بانک ملت

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

خانه حاکم تهران برای ملت می ماند

سجاد عسگری با اشاره به بازدید حجت نظری، یکی از اعضای شورای شهر تهران، از این خانه تاریخی که با نام خانه عزیزالسلطان (خانه ملیجک) در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، گفت: در آن بازدید مسئولان موزه بانک ملت اعلام کردند که این بنای تاریخی بعد از انجام آنالیز های کارشناسی، با همکاری میراث فرهنگی بازسازی و به اصالت اصلی خود برگردانده می گردد، تا در نهایت به موزه بانک ملت تبدیل گردد.

وی درباره ثبت ملی این بنای تاریخی به نام خانه عزیز السلطان با کاربری باشگاه رفاهی بانک ملت، ادعا کرد: تیم تحقیقاتی پرونده ثبتی این بنای تاریخی در سال 83، از یک سو خانه کوچه قدیم نوایی در خیابان ملت متعلق به عزیزالدوله را به اشتباه به این محدوده نسبت داد و از سوی دیگر عزیزالدوله را با عزیزالسطان معروف به ملیجک دوم را یکی دانسته اند که از اساس اشتباه است.

او با اشاره به جانمایی این خانه روی نقشه عبدالغفار که متعلق به جناب امین همایون یا همان غلامحسین خان غفاری است، اضافه کرد: غلامحسین خان غفاری، در دوره مشروطه، حاکم تهران بود و در زمان محمدعلی شاه به دنبال آن بود تا اساس مشروطیت را بر هم بزند. او مالک املاک اختیاریه در محله دروس نیز هست.

وی با اشاره به اینکه این بنای تاریخی در خیابان مخبرالدوله، خیابان سعدی، کوچه بانک تجارت واقع شده است، ادامه داد: این ملک بعدها به کلوپ ایران و دفتر حزب اراده ملی تبدیل شد و در نهایت به مالکیت بانک ملت درآمد و اکنون قرار است بعد از بازسازی، به عنوان نخستین موزه بانک ملت، تاریخچه این بانک را در قالب موزه به نمایش بگذارد.

غلامحسین غفاری معروف به صاحب اختیار از بزرگان قاجار و از نزدیکان ناصرالدین شاه قاجار بود. او پسر هاشم خان امین الدوله و برادرزاده ابوطالب غفاری معروف به فرخ خان امین الدوله بود. او خطی خوش داشت و از افراد باسواد تحصیل نموده عصر خود محسوب می شد. در جوانی با دختر میرزا آقاخان نوری ازدواج کرد. کار خود را در دربار ناصرالدین شاه با سمت پیش خدمتی شروع و پس از طی مراتب مختلف به ریاست خلوت همایونی و در اوایل دوران مظفرالدین شاه به وزارت دربار نائل شد. در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه وزیر عدلیه شد. در دوران استبداد صغیر در شمار طرفداران محمدعلی شاه بود و دو دوره به حکومت فارس و یک دوره به حکومت کرمان و مدتی نیز به حکومت تهران منصوب شد. پس از انتها دوران استبداد، در کابینه حسن مستوفی که در پنجم ربیع الثانی 1333 به مجلس معرفی گردید، وزیر جنگ بود اما عمر این کابینه به بیست روز هم نکشید. سال بعد رئیس دفتر احمدشاه قاجار شد و حدود ده سال در این سمت باقی ماند.

منبع: همگردی
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 340

به "اعلام تبدیل خانه حاکم تهران به موزه بانک ملت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام تبدیل خانه حاکم تهران به موزه بانک ملت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید