با شماری از معروف ترین هنرهای دستی مردانه ایران آشنا شویم

به گزارش دکترای اقتصاد، صنایع دستی به عنوان یک رشته هنری بی مثال دارای شاخه های بسیار زیادی است که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند. بعضی از این شاخه ها در میان مردان از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و مردان بیشتر به سراغ این رشته ها می روند. با ما در مقاله معروف ترین هنرهای دستی مردانه ایران همراه شده تا شما را با شماری از صنایع دستی مردانه ایران آشنا نماییم.

با شماری از معروف ترین هنرهای دستی مردانه ایران آشنا شویم

چاقو سازی

بطور معمول، مردان هنرمندان زنجانی این چاقوها را با دستان پر قدرت و توانایی خود می سازند. زنان نیز در کنار آنها ممکن است هنرهای دیگری را به این چاقوهای دست ساز اضافه کنند. به عنوان مثال، بر روی دسته آنها نقره کاری نموده یا با خلاقیتی که دارند، بر روی دسته آنها نقاشی های زیبا و ظریف بکشند.

مسگری

بطور معمول، آقایان استقبال بیشتری از این رشته هنری دارند و با مهارت خاصی که داشته، آثاری خارق العاده و زیبا را خلق می کنند. این مورد از معروف ترین هنرهای دستی مردانه ایران یک نمونه از صنایع دستی قدیمی بوده که در کرمان، اصفهان و کاشان بسیار رایج است. استادکاران مسگری با مهارتی که دارند، قطعات مس را به ورق مبدل می سازند. کسی که به سراغ رشته مسگری می رود، باید دستانی قدرتمند و پرتوان و بدنی کاملاً ورزیده داشته باشد، چرا که کوبیدن فلز کار راحتی نیست و علاوه بر آن، باید تحمل کوره آتش و گرمای زیاد آن را نیز داشته باشد. به همین دلیل هم مسگری را یکی از صنایع دستی مردانه معرفی می کنند.

لنج سازی

لنج سازی یک نمونه از بزرگترین صنایع دستی در دنیا بوده و نیازمند مهارت و دانشی بسیار بالاست. در لیست میراث ناملموس یونسکو نیز دانش و مهارت لنج سازی به ثبت دنیای رسید. مردان هنرمند و توانای ایرانی در جنوب کشور با این دانش و مهارتی که دارند، لنج های چوبی غول پیکر و بزرگ الجثه را می سازند. لنج سازان یا گلافان که لنج سازی را از پدران خود یاد گرفته اند، به پسران و نوه های خود نیز آموزش می دهند تا آنها نیز این راه و رسم را بیاموزند. هدف از این کار، حفظ این راه و رسم و این مهارت بسیار ارزشمند است. لنج های چوبی را معمولا با استفاده از میخ، چکش و چوب می سازند و با استفاده از این لنج های چوبی میتوان چندین ماه در دریاها به دریانوردی مشغول شد.

قفل سازی

این رشته هنری بطور معمول مورد استقبال مردان قرار گرفته است. برای نخستین بار این مورد از صنایع دستی مردانه ایران به وسیله هنرمندان استان چهارمحال و بختیاری و شهر چالشتر به دنیایان به عنوان یک هنر دستی معرفی گردید. بیشتر هنرمندان این رشته در این استان و شهر چالشتر زندگی می کنند. مردان هنرمند استان سیستان و بلوچستان با مهارت بالایی که دارند، قفل چالشتری را در ابعاد مختلف می سازند. در شهرکرد و در وسط یک میدان هم شما می توانید بزرگترین قفل چالشتری را مشاهده کنید. کوچکترین قفل چالشتری نیز به عنوان آویز مورد استفاده قرار می گیرد.

حجاری روی سنگ

حجاری بر روی سنگ یکی دیگر از صنایع دستی مردانه بوده که نیازمند نیرو و زور بازو است. کسی که بخواهد به عنوان حجار فعالیت کند، باید این توانایی را داشته باشد که بر روی سنگهای سخت و مختلف نوشته یا تصویری را حکاکی نماید. تبدیل سنگهای سخت به سنگهای تزیینی و زیبا یکی از کارهای حجاران بوده و کار راحتی نیست. حجاری یکی از رشته های قدیمی و معروف بوده که در گذشته نیز وجود داشته است. معروف ترین حجار تاریخی که می توانیم به آن اشاره کنیم، فرهاد کوه کن هست. در تاریخ ایران می توانید نمونه های زیادی از حجاری بر روی سنگها را مشاهده کنید. به عنوان مثال، نقش و نگارهای تخت جمشید و نقشهای برجسته ای که از زمانهای گذشته به یادگار مانده اند، نمونه هایی از حجاری بر روی سنگها هستند.

قلم زنی

در بازارهای سنتی اصفهان مردانی هستند که به هنر قلم زنی مشغول بوده و می دانند که چگونه با هنری که دارند، سختی مس را نرم کنند. نقش زدن بر روی مس و روی یکی از هنرهای زیبای دستی بوده که زنان نیز وارد آن شده اند و همپای مردان در این صنعت کار می کنند. این مورد از صنایع دستی مردانه ایران تنها بر روی مس و روی انجام نمی گردد بلکه میتوان این نقشها را بر روی فلزهای مختلف دیگر نیز ایجاد کرد.

نمد مالی

این هنر در سمنان، کرمان، مازندران، بندر ترکمن، خراسان رضوی، لرستان و آق قلا گلستان بسیار رواج دارد. در نمد مالی باید الیاف پشمی در هم فرو روند که این کار با ایجاد فشار، حرارت و رطوبت انجام می گردد. نمد مالی بطور معمول از ماه فروردین شروع شده و در نهایت تا سرانجام مهر این فرآیند به اتمام می رسد و یک فرش نمدی فراوری می گردد. برای این مورد از معروف ترین هنرهای دستی مردانه ایران، مردان ابتدا پشم بهاره گوسفندان را با الیاف بلند می چینند. آنها برای اینکه نتیجه کارشان بهتر گردد، الیاف را با زرده تخم مرغ و صابون ترکیب می کنند و یک فرش نمدی بسیار زیبا را می سازند.

منبع: همگردی
انتشار: 25 تیر 1402 بروزرسانی: 25 تیر 1402 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1638

به "با شماری از معروف ترین هنرهای دستی مردانه ایران آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با شماری از معروف ترین هنرهای دستی مردانه ایران آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید