تدوین ضوابط درجه بندی مراکز تفریحی، تفریح و زائرسراها

به گزارش دکترای اقتصاد، معاون گردشگری از تهیه و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی مراکز تفریحی و تفریح، مجتمع های گردشگری و زائرسراها اطلاع داد.

تدوین ضوابط درجه بندی مراکز تفریحی، تفریح و زائرسراها

ایسنا: روابط عمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری در نشست تخصصی تهیه و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی مراکز تفریحی و تفریح گردشگری که با هدف نهایی کردن پیش نویس ضوابط در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار گردید، تاکید نمود: آنچه در ایام کرونا و پساکرونا در صنعت گردشگری کشور و سراسر جهان حائز اهمیت است، جلب اطمینان گردشگران به تعداد می آید که این امر تنها به صورت ریشه ای و عمیق با نظارت کامل و دقیق بر نحوه ارائه خدمات منطبق با ضوابط بهداشتی میسر خواهد شد.

او بیان نمود: چنانچه سفر در چارچوب ضوابط تعریف شده و در بستری ایمن و با نظارت کامل انجام گردد، امکان دفاع از فعالیت بانشاط همه حلقه های زنجیره خدمات سفر در سطح تصمیم گیران مرتبط در کشور و هم برای جذب گردشگران خارجی برای متولیان این صنعت فراهم می آید.

تیموری با بیان این که نحوه آموزش و فرهنگ سازی سفر در قالب نو و تحت شرایط بحران کرونا احتیاجمند همکاری سایر نهادهای تاثیرگذار و متولی این امر از جمله صدا و سیما است، یادآور شد: احتیاج امروز در حوزه گردشگری، آموزش نحوه سفر برنامه ریزی شده، کنترل شده و ضابطه مند منطبق با استانداردها و ضوابطی است که باید به صورت دوسویه به وسیله مردم به اسم گردشگران و تأسیسات گردشگری رعایت گردد.

معاون گردشگری، تدوین ضوابط دقیق را یکی از عواملی دانست که در ارتقاء کیفیت خدمات و اعتمادسازی در نزد گردشگران اهمیت بالایی دارد و در ادامه گفت: تدوین ضوابط دقیق هم باید با نظارت بر اجرای صحیح در تأسیسات گردشگری طی فرایند ارزیابی همراه باشد.

او اظهار کرد: درجه بندی تاسیسات گردشگری در ایران نخستین بار برای هتل ها و بر مبنای ضوابط معماری و مهندسی مصوب سال 1346 وزارت کشور صورت گرفت و در سال 1386 سازمان گردشگری وقت تغییراتی در آن ایجاد کرد و در مجموع تا سال 1396 به طور کلی از مجموع مصادیق 29 گانه تأسیسات گردشگری صرفا چهار مورد دارای ضابطه خاص ارزیابی و درجه بندی بود که آن هم احتیاج به بازنگری و اصلاح داشت.

او با اشاره به ماهیت این ضوابط، گفت: در ضوابط پیشین عمدتاً شاخص ها و ضوابط معماری و مهندسی و معیارهای متریک مبنای درجه بندی قرار می گرفت، لیکن به علت ظهور و توسعه رویکردهای نوین در ارزیابی و درجه بندی تأسیسات گردشگری و لزوم توجه به معیارهایی نظیر کیفیت خدمات و رضایت مندی مشتریان، پاسخگویی در قبال خواسته ها و انتظارات جامعه محلی به وسیله توجه به شاخص های توسعه پایدار و رعایت ملاحظات مربوط به دسترسی و بهره مندی همه اقشار جامعه به ویژه معلولان و افراد کم توان، رشد چشمگیر فناوری های اطلاعات و ارتباطات و صندلی آن در ارائه خدمات به گردشگران، بازنگری ضوابط قبلی و تسریع در تدوین ضوابط برای تأسیسات فاقد ضابطه امری ضروری و اجتناب ناپذیر بود؛ لذا معاونت گردشگری پس از آنالیز نظام های مختلف درجه بندی در کشورهای مطرح گردشگرپذیر و احصاء روش ها و شاخص های اصلی هر کدام از نظام های مزبور، با الهام از تجربه و مدل کشورهای پیروز، نسبت به اصلاح و تدوین ضوابط هتل ها، هتل آپارتمان ها، سفره خانه های سنتی، اقامتگاه های بوم گردی، اقامتگاه های سنتی و هتل بوتیک ها و ابلاغ آن اقدام کرد.

تیموری با بیان اینکه در حال حاضر تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی مراکز تفریحی و تفریح، مجتمع های گردشگری و زائرسراها در دستور کار واقع شده است، اظهار کرد: یکی از الزامات توسعه صنعت گردشگری، ارائه خدمات استاندارد و باکیفیت به گردشگران در بخش های مختلف خدماتی بویژه در بخش مهمان نوازی است، از این رو تهیه ضوابط مورد احتیاج به اسم چارچوبی قانونی با ترسیم استانداردها، تعاریف دقیق و خط ومشی مورد احتیاج فعالیت تاسیسات گردشگری عامل ارتقاء خدمات به تعداد می آید و سبب می گردد تا امکانات مورد احتیاج گردشگران از قبیل اقامت، آسایش، تفریحات، غذا و نوشیدنی در سطحی مطلوب ارائه گردد و نظارت بر ارائه چنین خدماتی هم ضابطه مند گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 1148

به "تدوین ضوابط درجه بندی مراکز تفریحی، تفریح و زائرسراها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین ضوابط درجه بندی مراکز تفریحی، تفریح و زائرسراها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید