ثبت سفارش واردات محصولات رایانه ای متوقف شد ، پیش بینی قیمت محصولات IT

به گزارش دکترای اقتصاد، به گزارش تجارت نیوز، با توقف ثبت سفارش بعضی تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات به دلیل آنچه موجود بودن نمونه فراوری داخلی آن خوانده شده، فعالان صنعت آی تی پیش بینی می نمایند قیمت محصولاتی چون تبلت، سی پی یو، هارد دیسک و حتی لپ تاپ افزایش پیدا کند. این بخشنامه آن هم در شرایطی که اقتصاد ایران تجربه ناموفق در زمینه ممنوعیت واردات کم ندارد، بسیار عجیب به نظر می رسد.

ثبت سفارش واردات محصولات رایانه ای متوقف شد ، پیش بینی قیمت محصولات IT

پیش از این نمونه هایی از ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از فراوری داخلی دیده شده بود. صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که از قبل ممنوعیت واردات و ثبت سفارش خودرو، نه تنها نتوانست خود را در قامت نمونه های دسته متوسط دنیای نشان دهد که حتی بعضی نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی نیز به کیفیت خودروهای فراوریی اعتراض دارند و قیمت آن را متناسب نمی دانند.

شرایط فعلی بازار خودرو چند ماه پس از ممنوعیت واردات نه تنها به تعطیلی 95 درصد از نمایندگی های فروش خودروهای خارجی انجامید، بلکه قیمت خودرو را بدون دلیل افزایش داد.

داستان ممنوعیت در واردات برای کشور نیز جدای از داستان توقف ثبت سفارش برای خودرو نیست. در شرایطی که احتیاج کشور به استفاده به روز از فناوری های به روز است ، به بهانه وجود نمونه مشابه داخلی، ورود بسیاری از کالاها ممنوع می گردد.

بدیهی است برای ارتقای اقتصاد و رشد مالی از فراوری داخلی باید حمایت کرد، اما ممنوعیت واردات راستا نادرستی برای این کار است، چراکه با ممنوعیت فرصت، گزینه انتخاب از مصرف کننده گرفته می گردد و چه بسا فراوریکننده با علم به اینکه مصرف کننده گزینه دیگری ندارد و از روی اجبار تن به انتخاب محصولات داخلی می دهد، نمونه داخلی با کیفیت بسیار پایین به بازار ارایه می نماید که حتی از جنس های رده پایین نیز کیفیت به مراتب بدتری دارد.

در این صورت ثمره ممنوعیت برای یاری به فراوری داخلی چیزی جز تکرار تجارب ممنوعیت در واردات خودرو، موبایل و بسیاری از کالاهای دیگر نخواهد بود. در این صورت رانت و فساد با قدرت بیشتری بر اقتصاد می تازد و موتور محرک آن را از کار می اندازد.

لزوم ادامه ثبت سفارش کالاهای IT

محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران پس از اعلام ممنوعیت واردات اقلام حوزه IT گفت: در سال جهش فراوری باید بر امر فراوری بیش از گذشته توجه کرد، اما نکته حایز اهمیت این است که برای بعضی ارگان ها سوء تعبیری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب به وجود آمده است. تعابیری از این دست که تاکید ایشان بر فراوری تمام کالاها صرف نظر از شرایط موجود بازار دنیای بوده است و توقف واردات کالاها ارجح تر از برطرف احتیاج عمومی جامعه به کیفیت است. علی ای حال با توجه به احتیاج مبرم همه ادارات، سازمان ها، دانشگاه ها، مدارس و شبکه های اجتماعی، فروشگاه های مجازی، اینترنتی و… به کالاهای رسته فناوری، این کژفهمی ها، زیان بسیاری برای آحاد جامعه در پی خواهد داشت.

او تاکید نمود: در حال حاضر در زمینه فراوری لوازم جانبی کامپیوتر و ماشین های اداری کالاهایی چون کیبورد، موس، اسپیکر، پول شمار، صندوق مکانیزه فروش، کاغذ خردکن، آل این وان، پاوربانک، کارتریج و مواد مصرفی پرینتر در یک سری از مدل های خاص، به موفقیت های بزرگی دست یافته ایم و جای تقدیر از این فراوریکنندگان هم وجود دارد، اما امکان فراوری بعضی کالاها و قطعات در کشور موجود نیست. این کالاها نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر هم فراوری نمی شوند، زیرا انحصار آنها دست یک یا دو کمپانی خاص است. لذا واردات این کالاها و پذیرش ثبت سفارش در این زمینه از ملزومات کشور است. امروز نبض حیات ارتباطات دانش و اطلاعات در دست کالاهای فناوری می زند و ما باید با منظم نگه داشتن این نبض، رشد دانش را میسر کنیم.

فرجی در ادامه اضافه کرد: کالاهایی مانند مادربرد، هارددیسک، رم، سی پی یو، کارت گرافیک، تبلت، لپ تاپ، سرور و غیره در کشورمان فراوری نمی شوند و امکان فراوری آنها وجود ندارد، چراکه به طور مثال سی پی یو تنها توسط دو کمپانی Intel و AMD در دنیا فراوری می گردد، اما متاسفانه وزارت صمت بدون اینکه نظر کارشناسی اصناف به خصوص اتحادیه فناوران رایانه را جویا گردد، اقدام به بستن ثبت سفارش این کالاها نموده است که قطعا با این اقدام، عقبگردی ده ساله را در این صنعت شاهد خواهیم بود.

از سوی دیگر، حمید توسلی، عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی معتقد است عدم واردات تجهیزات سخت افزاری آسیب جدی به زیرساخت های کشور و کسب وکارهای فعال این حوزه وارد خواهد نمود و همچنین اعتراض شرکت های تامین کننده و فعالان حوزه فناوری را به همراه خواهد داشت.

او در خصوص اهمیت واردات تجهیزات ضروری زیرساختی فناوری اطلاعات گفت: کالای زیرساختی به قدری ارزش اضافه نموده ایجاد می نماید که برای کسی جای شک نیست. همه ما شاهد هستیم در شرایطی که بحران کرونا و تعطیلی عمومی بر کشور حاکم شده همین کالاها و زیرساخت فناوری اطلاعات چگونه باعث نجات کشور در شرایط بحران می گردد. این زیرساخت فناوری اطلاعات است که موجب شده مردم بتوانند خرید آنلاین انجام بدهند و آموزش بر این بستر ممکن باشد و جلسات کاری به صورت مجازی برگزار شوند.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: economicsphd.ir شناسه مطلب: 323

به "ثبت سفارش واردات محصولات رایانه ای متوقف شد ، پیش بینی قیمت محصولات IT" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت سفارش واردات محصولات رایانه ای متوقف شد ، پیش بینی قیمت محصولات IT"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید